۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
چالش کرونا در اقتصاد سنجی

چالش کرونا در اقتصاد سنجی

دکتر عباس علوی راد طی یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت: شوک همزمان کرونا در سمت عرضه و تقاضای کل اقتصاد و خروج هرچند موقت متغیرهای اقتصادی از روند بلند مدت خود، مطالعات اقتصاد سنجی را به لحاظ شکست ساختاری سری های زمانی در سال های آینده دستخوش تغییرات زیادی خواهد نمود.

به گزارش بازار، دکتر عباس علوی راد، تحلیلگر اقتصادی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود پیرامون شکست های ساختاری جدید روی داده های سری زمانی اقتصاد های دنیا نوشت:

همزمان با شیوع کرونا ویروس در نقاط مختلف دنیا، اقتصاد جهانی نیز با افت و خیزهای شدید در شاخص های مالی، قیمت انرژی، تولید و اشتغال مواجه شده که بعضاً از نوسانات رکود بزرگ ۱۹۳۰ شدیدتر بوده اند.

به زبان خیلی ساده و خلاصه، شکست ساختاری به تغییر وضعیت روند داده های یک سری زمانی به لحاظ عرض از مبداء، شیب و یا هر دو در نقطه ای از زمان در اثر شوک های اقتصادی و غیر اقتصادی اشاره دارد.

لحاظ نمودن شکست های ساختاری روی داده های سری زمانی اقتصادی برای جلوگیری از نتایج کاذب در آزمون های ریشه واحد و تعیین درجه همه انباشته بودن و نهایتا مانایی و یا نا مانایی یک سری زمانی بسیار با اهمیت می باشد.

به نظر می رسد با ثبت نوسانات سهمگین متغیرهای اقتصادی در اثر شوک ویرانگر شیوع کرونا ویروس در اکثر اقتصادهای توسعه یافته و در حال توسعه دنیا، بار دیگر شکست ساختاری روی انواع داده های سری زمانی در کانون توجه متخصصان اقتصاد سنجی در دنیا قرار خواهد گرفت.

البته قرار گرفتن شوک کرونا به لحاظ زمانی انتهای داده های سری زمانی موجود در اقتصادهای دنیا (سال ۲۰۲۰) ممکن است موقتاً محدودیت هایی برای استفاده از شکست ساختاری در مطالعات اقتصاد سنجی به همراه داشته باشد.

اما به هر حال شوک همزمان کرونا در سمت عرضه و تقاضای کل اقتصاد و خروج هرچند موقت متغیرهای اقتصادی از روند بلند مدت خود، مطالعات اقتصاد سنجی را به لحاظ شکست ساختاری سری های زمانی در سال های آینده دستخوش تغییرات زیادی خواهد نمود.
 

کد خبر: ۱۳٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha