۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
تعرفه‌های گازی نان کوره‌داران را آجر کرد| قبوض میلیونی و بیکاری کارگران
گزارش بازار از خراسان جنوبی؛

تعرفه‌های گازی نان کوره‌داران را آجر کرد| قبوض میلیونی و بیکاری کارگران

بیرجند-قیمت گاز در سال جاری پس از اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای واحدهای تولیدی تغییر کرد قبوض گاز کوره‌داران آجر خراسان جنوبی تا ۱۰ برابر افزایش یافت و بسیاری از آنها در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: چندی پیش خبر افزایش قیمت گاز داد صاحبان صنایع و تولیدی ها به ویژه کوره های آجرپزی را در پی داشت. پس از افزایش تعرفه‌های گازی افزایش تولیدات یا تعدیل نیروها دور از انتظار نبود.

این روزها ماجرا برای کوره داران و صاحبان صنعت مصرف کننده گاز به گونه ای دیگر رقم خورده است تا آنجا که با وجود افزایش قیمت چند درصدی باز هم شاهد تعطیلی، بیکاری برخی از این صنایع و نیروهای آن بوده‌ایم.

اما نقطه مقابل تولیدکنندگان مصرف کنندگان هستند که از این افزایش قیمت ها به امان در آمده اند و از این نابسامانی قیمت ها گلایه دارند.

قیمت آجر شعله کشید
کافی است این روزها که شاهد کلید خوردن طرح های ساخت و ساز مسکن شهری و روستایی هستیم سری به کوره های آجرپزی داشته باشیم. اگر چه از همان ابتدای سال قیمت مصالح ساختمانی به ویژه آجر به دلایل مختلف چندین بار پا در رکاب افزایش قیمت گذاشت اما به یکباره طی چند وقت اخیر پس از افزایش تعرفه گاز باز کوره داران پا به رکاب افزایش قیمت تولیدات گذاشتند و گلایه بسیاری از مصرف کنندگان را در پی داشتند.

احمدی یکی از فعالا حوزه ساخت و ساز خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد : امسال از همان ابتدای سال شاهد افزایش قیمت ها بودیم و حال از هفته گذشته بهای آجر به بهانه افزایش تعرفه های گازی افزایش بسیاری داشته و این افزایش قیمت تضرر مصرف کنندگان را در پی دارد.

یک کارگر کوره هم در گفتگو با خبرنگار بازار بیان داشت: بسیاری از نیرو ها تعدیل شده یا از همان ابتدای سال بدون افزایش دستمزد و ... فعالیت می‌کنند.

براتی گفت: افزایش تعرفه گاز سبب شده است تا کوره داران قیمت آجر تولید شده را بالا ببرند و اما افزایش قیمت های چند باره تولیدات افزایش دستمزد کارگران را چندان در پی نداشته است.

تعدیل نیرو و بیکاری
اما گلایه های کوره داران هم نوشتنی است. یک کوره دار خراسان جنوبی در گفتگو با بازار بیان کرد: از ابتدای سال بنا به نرخنامه های اعلام شده افزایش قیمت داشتیم.

وی ادامه داد: این افزایش قیمت هر چند نارضایتی مصرف کننده را در پی دارد اما برای کوره داران هم صرفه اقتصادی ندارد.

وی که تمایلی به ذکر نامش ندارد گفت: با افزایش تعرفه های گاز اگر تا ماه های گذشته قبض ۱۰ یا ۲۰ میلیونی داشتیم طی دو ماه گذشته به بالای ۶۰ و ۷۰ میلیون رسیده است.

وی تصریح کرد: قیمت آجر هر چند افزایش یافته اما باز هم جبران چنین هزینه سنگینی را ندارد و ما مجبور به تعدیل نیرو شده ایم.

با افزایش تعرفه های گاز اگر تا ماه های گذشته قبض ۱۰ یا ۲۰ میلیونی داشتیم طی دو ماه گذشته به بالای ۶۰ و ۷۰ میلیون رسیده است

برخی کارگران کوره ها از وضعیت دستمزد و... گلایه دارند و خواستار رسیدگی هستند.

یک کارگر کوره در خراسان جنوبی عنوان کرد: چند سال است در کوره کار می کنیم اما از هر ۱۰ نفر نیروی کوره شاید دو نفر بیمه باشد.

وی با بیان اینکه چاره ای نداریم با دستمزد پایین کار می کنیم‌، ادامه داد: از اول سال چند بار آجر افزایش قیمت داشته اما دستمزد ها چندان تغییری نکرده است.

افزایش قیمت طبق مقررات
اما رئیس انجمن کوره داران خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: پس از بررسی های انجام شده توسط کوره داران طبق مصوبات و دستورالعمل های موجود نامه ای برای افزایش قیمت به همراه نرخنامه پیشنهادی نامه ای به سازمان صمت ارسال شد و چون طبق قوانین جواب نامه طی مدت مقرر دریافت نشد و این به معنای موافقت با پیشنهادات ارائه شده است بنابراین قیمت آجر بسته به کیفیت و ... افزایش قیمت را تجربه کرد.

سید حسن موسوی بیان کرد: اما با این وجود به سبب نبود مشتری باز هم برخی کوره داران با قیمت کمتر از مصوب در بازار فعالیت دارند.

وی با اشاره به متضرر شدن کوره داران و تعطیلی برخی کوره ها و تعدیل نیرو ها از اخبار مبنی بر برداشتن قانون تعرفه های گازی ابلاغی امسال برای کوره داران خبرداد و افزود: قبوض گاز ۱۰ برابر شده است و پس از اعتراض خبری مبنی بر بازنگری در قوانین و ..‌. اعلام شد اما این گفته ها نیاز به توجه ویژه نمایندگان مجلس و مدیران دارد و باید حمایت انجام شود تا حداقل برای سال آینده شرایط و تعرفه های گازی برای کوره داران بهتر و قیمت آجر متعادل شود.

موسوی ادامه داد: طبق قانون اعلام شده توسط سازمان صمت هر مجموعه به صورت دوره ای آنالیزی بر قیمت تمام شده محصول تولیدی دارد و پس از آنالیز و ارائه گزارش و تصویب آن می تواند با ۱۸ درصد سود و محاسبه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اقدام به قیمت گذاری و فروش محصول کند و کوره داران هم پس از این مراحل افزایش قیمت داشته اند.

قیمت ها در حال بررسی
اما معاون سازمان صمت در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: آنالیز قیمت ها توسط واحدها و انجمن انجام و مدارک برای بررسی به سازمان صمت ارسال می شود.

علی تهوری افزود: سازمان صمت و سازمان حمایت هم پس از بررسی مدارک اگر قیمت ها نامتعارف باشد اقدامات لازم را انجام می دهند.

وی بیان کرد: در حال حاضر هم مدارک توسط کوره داران در حال ارسال است و پس از بررسی ها قیمت اعلام می شود.

به گفته وی طی این مدت هم اگر افزایش قیمت نامتعارفی باشد توسط بازرسین برخوردهای لازم انجام می شود.

مدتی است که دودکش‌های سر به فلک کشیده کوره‌های آجرپزی در خراسان جنوبی خاموش و بی‌صدا زمان سپری می‌کنند بی‌آنکه آتشی بدمند و یا آجری بپزند. روند تعطیلی چند صباحی است روزی خانواده‌ها شاغل در این مکان را قطع و کارگران آنها را بیکار کرده و آنها چم انتظار پیگیری های مسئولان برای اصلاح قوانین برای کوره داران هستند.

کد خبر: ۱۳۰٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha