۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
جابجایی ساختاری فرش دستباف اشتباه است
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

جابجایی ساختاری فرش دستباف اشتباه است

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: جابجایی ساختاری صنعت فرش دستباف از وزارت صمت به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کار اشتباهی است و با این کار، تیر خلاص به این صنعت می‌زنیم.

به گزارش بازار، روح الله عباسپور، با اشاره به اینکه برای حل مشکل اشتغال مناطق روستایی و عشایری نیاز به سرمایه گذاری بزرگی داریم افزود: صنایع بزرگ نمی‌توانند در چنین جاهایی راه انداز شود در حالی که صنعت فرش کشور می‌تواند در قالب مشاغل خانگی، اشتغال بسیار خوبی ایجاد کند.

وی گفت: صنعت فرش دستباف، نشان برتر تجاری (برند) ما بوده به همین دلیل بی توجهی‌ها و کم لطفی‌ها به فرش و فرش بافان باعث شده کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان، چین و ترکیه از این موقعیت استفاده کنند و بازار فرش را از دست ما بگیرند در حالی که ما هنوزبه این فکر می‌کنیم که فرش دستباف در کدام وزارت خانه باشد، که این وضع مطلوبی نیست.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: حتما موضوع جابجایی فرش دستباف از وزارت صمت را با کمیسیون در میان می‌گذاریم و پیگیری خواهیم کرد.

عباسپور گفت: یکی از مسئولیت‌های مجلس، نظارت است به همین دلیل از وزیر صمت درباره این موضوع سوال خواهد شد گرچه وزیر صمت تغییرات ساختاری را در این وزارتخانه انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه دو میلیون بافنده و شاغل در این صنعت مشغول به کار هستند، افزود: این جابجایی توازن اشتغال را برهم می‌زند و موجب کاهش اشتغال و مهاجرت جمعیت عشایر و روستایی‌ها به شهر خواهد شد بنابراین باید این موضوع مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد.

عباسپور گفت: در حالی تصمیم گرفته شد که صنعت فرش دستباف به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپرده شود که عملکرد خوبی نداشته و اگر این صنعت از وزارت صمت به وزارتخانه جدید منتقل شود این هنر صنعت هم مغفول باقی می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه قرار است کشور را بدون تکیه بر درآمدهای نفتی اداره کنیم افزود: یکی از ظرفیت‌های خوب صادرات غیرنفتی، فرش ایران است که در دنیا شناخته شده است، اما به دلیل سوء مدیریت، متاسفانه صادرات این کالا از دو میلیارد دلار در سال ۷۳ , به حداقل در سال گذشته رسیده است.

عباسپور گفت: به دلیل تحریم، صادرات نفت کاهش یافته، د رحالیکه در شرایط فعلی، صادرات فرش باید در بالاترین حد باشد، زیرا هنرصنعت فرش می‌تواند این خلا را پر کند، اما متاسفانه مورد توجه دولتمردان قرار نمی‌گیرد.

کد خبر: ۱۳۰٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha