۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶
لزوم پیگیری تامین حق‌آبه رودخانه هیرمند
نماینده مردم زابل در مجلس تاکید کرد

لزوم پیگیری تامین حق‌آبه رودخانه هیرمند

سرگزی، نماینده مردم زابل در مجلس، پیگیری وزارت امور خارجه در خصوص تامین حق آبه رودخانه هیرمند مطابق کنوانسیون‌های بین المللی را خواستار شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد سرگزی در خصوص ضرورت تامین حق آبه رودخانه هیرمند مطابق کنوانسیون‌های بین المللی از سوی افغانستان گفت: بر اساس کنوانسیون سال ۱۳۵۱ کشور افغانستان مکلف شده بود ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب برای حق آبه رودخانه هیرمند را تامین کند.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه در چند سال اخیر این مهم محقق نشد و حتی آب‌هایی که به سمت ایران آمد به واسطه عدم توانمندی این کشور در کنترل سیلاب بود.

وی ادامه داد: بر این اساس باید اذعان کرد در سال گذشته به دلیل خشکسالی، آبی به سمت ایران نیامد و از طرفی بارندگی‌های اخیر موجب شده حجم قابل توجهی آب در پشت سدهای افغانستان بویژه سد کجکی و بند کمال خان تجمیع شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه مجموعه‌های متولی از جمله دستگاه سیاست خارجی و دستیار ویژه رییس جمهور باید با برگزاری مذاکرات زمینه رهاسازی این آب‌ها به سمت ایران را فراهم کنند، افزود: این آب‌ها در ۹۰ کیلومتری مرزهای ایران هستند که می‌توانند برای رفع شرایط بحرانی شمال سیستان و بلوچستان در تامین آب شرب کمک حال باشند.

سرگزی خاطرنشان کرد: متاسفانه ذخایر چاه نیمه‌ها در حدی نیست که بتواند نیاز آب شرب مردم در ماه‌های آینده را تامین کند از این رو باید حق آبه هیرمند اختصاص یابد تا شرایط بحرانی در سال آینده پیش نیاید.

کد خبر: ۱۳۰٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha