۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
به روز نشدن استاندارد عسل و افزایش تولید شبه عسل| اقدامات اخیر وزارتخانه به نفع دلالان است
در بررسی وضعیت صنعت زنبورداری کشور مطرح شد؛

به روز نشدن استاندارد عسل و افزایش تولید شبه عسل| اقدامات اخیر وزارتخانه به نفع دلالان است

صنعت زنبورداری کشور امسال بیشترین تلفات را داشته است و دومیرایی فعال صنعت می گوید: نداشتن آزمایشگاه مرجع و تغییر نکردن استاندارد عسل از سال ۹۲ باعث شده تولیدکنندگان شبه عسل ها به راحتی تاییدیه بگیرند.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت زنبورداری کشور همچون دیگر صنایع طی سال های اخیر چالش ها و مشکلات زیادی داشته است که از عمده ترین آنها می توان به «گرانی نهاده های مورد نیاز به خصوص شکر، عدم فراهم بودن بازارهای صادراتی برای فرآورده های زنبور عسل، بیمه نبودن بخش عمده ای از زنبورداران، افزایش تلفات به دلیل سردی هوا و گرانی داروها و غیره» اشاره کرد. با این وجود بر اساس اطلاعات منتشر شده صنعت زنبورداری کشور امسال بالاترین تلفات را داشته است.

زنبورستان ها امسال بیشترین میزان تلفات را در ۳۰ سال گذشته داشته است
محمد دومیرایی فعال صنعت زنبورداری کشور در خصوص وضعیت این صنعت به خبرنگار بازار می گوید: اگر در مورد خود زنبور بخواهیم بگوییم، زنبور عسل امسال در ایران بیشترین میزان تلفات را در طول ۳۰ سال گذشته داشته است. اگر در مورد زنبورداری بخواهید بگوییم باید بدانید در طول ۳۰ سال گذشته زنبورداران امسال سخت ترین دوران را داشته است.

دومیرایی می گوید: از سوی دیگر صنعت زنبوداری نیز امسال شاهد اتفاقاتی بوده که تا پیش از این سابقه نداشته است؛ به عنوان مثال تاسف بارترین اتفاق طی چند هفته گذشته در انتخابات اتحادیه زنبورداری کشور رخ داد که در زمان رای گیری به بهانه کرونا عده ای را به پای صندوق راه ندادند! در حالی که عده ای آزادانه رای دادند؛ و این به معنای «رانت و رابطه» است.

سال ها است در خصوص تخلفات بخش زنبورداری کشور به سازمان بازرسی و مراکز حراست وزارتخانه و تعاون روستایی گزارش می دهیم اما این سازمانها هیچ اقدامی نمی کنند

ضعف نظارتی سازمان ها و ارگانهای مربوطه؛ عامل توزیع خمیر شیرین فاسد در صنعت زنبورداری
او می افزاید: از دیگر اتفاقات تلخی که در این صنعت رخ داده، بحث توزیع «خمیر شیرین فاسد» در بین زنبورداران بود علیرغم اینکه رئیس سازمان مرکز تحقیقات هم مخالفت کردند. اما شنیده ها حاکی است عوامل این اقدام از سوی برخی از نمایندگان مجلس حمایت می شوند و لذا ابایی ندارند.

دومیرایی با بیان اینکه وقتی سازمانهای بازرسی کشور قدرت ندارند یا همت ندارند چنین تخلفاتی هم صورت می گیرد، می افزاید: به نظر بنده نهادهای حراستی از جمله حراست جهاد کشاورزی، حراست سازمان تعاون روستایی و بازرسی کل دیگر معنا و مفهومی ندارد چون سالها است در خصوص چنین تخلفاتی به آنها گزارش می شود اما هیچ برخوردی نمی کنند.

از سال ۱۳۹۲ استاندارد عسل تغییر نکرده و لذا شبه عسل ها به راحتی از آزمایشگاه ها تاییدیه می گیرد
این فعال صنعت زنبورداری اظهار می دارد: از دیگر موضوعات مطرح در این صنعت بحث تولید عسل های تغذیه ای است. یعنی اگرچه نمی توان تعیین کرد چند درصد عسل های بازار تغذیه ای است اما آنچه مشخص است این است که از سال ۱۳۹۲ استاندارد عسل هیچگونه تغییری نکرده است؛ یعنی استاندارد ۱۴۰۰ همان استاندارد ۹۲ است.

او ادامه می دهد: به این ترتیب تولیدکنندگانی که شبه عسل تولید می کنند از سال ۹۴ به بعد دقیقا می دانند این یک استاندارد غیر قابل تغییر است بنابراین طبق آن استاندارد شبه عسل تولید می کنند.

دومیرایی تصریح می کند: در واقع برای اینکه شبه عسل تولیدی مطابق با استاندارد تعریف شده باشد باید یکسری فرمول ها و نسبت ها رعایت شود که چون استاندارد تغییر نکرده چندین کارخانه در کشور داریم که این شبه عسل ها را تولید می کند و در آزمایشگاه هم تاییدیه می گیرند!؛ یعنی دست ساز است اما تاییدیه دارد.

عسل های خوب در حال خارج شدن از ایران است؛ یعنی آنچه در بازار کشور عرضه می شود بدترین محصولات است

آزمایشگاه مرجعی برای صنعت زنبورداری در کشور نداریم
این فعال صنعت می گوید: نمی توان گفت میزان شبه عسل هایی که در بازار به عنوان عسل به فروش می رسد چقدر است چون ما آزمایشگاه مرجع نداریم. از سوی دیگر افرادی که آزمایش می کنند دوره های تخصصی ندیده اند.

او ادامه می دهد: علاوه بر این در این آزمایشگاه ها از روشهای یکسانی برای آنالیز عسل استفاده نمی کنند. ضمن اینکه از مواد یکسانی برای تشخیص استفاده نمی کنند.

دومیرایی با بیان اینکه با توجه به گستردگی این مشکلات و نبود یک استاندارد به روز، بلبشویی در این بازار راه افتاده است، می افزاید: مساله مهم این است که تحت چنین شرایطی عسل های خوب در حال خارج شدن از ایران است؛ یعنی آنچه در بازار کشور عرضه می شود بدترین محصولات است در حالی که ما یکی از بزرگترین تولیدکنندگان عسل در دنیا هستیم.

او خاطر نشان می کند: الان صنعت زنبورداری به طریقی به هم ریخته است که عده ای هم منفعت آن را می برند و حتی معتقدند وقتی شبه عسل را با نرخ ۳۰ هزار تومان دست مصرف کننده می رسانند در حالی که قیمت عسل طبیعی ۳۰۰ هزار تومان است، لطفی است که در حق مصرف کنندگان می کنند!

وزیر فعلی جهاد کشاورزی به نفع دلالان کار می کند

وزیر فعلی جهاد کشاورزی به نفع دلالان کار می کند
این فعال بخش زنبورداری در خصوص عملکرد وزارت جهاد نیز می گوید: وزیر جدید از زمانی که آمده دو کار اساسی در صنعت زنبوداری و دامداری کرده است؛ یکی اینکه ارزش افزوده روی شکر گذاشته است دوم اینکه نرخ ارز دولتی را از روی واردات علوفه برداشته است.

او ادامه می دهد: هیچ کدام از وزرای سابق این دو کاری که وزیر فعلی جهاد کشاورزی انجام داده است را طی ۳۰ سال گذشته صورت نداده اند. با این وجود با همین دو کار صنعت زنبورداری و دامداری کشور با خاک یکسان شده است.

دومیرایی می گوید: وزیر فعلی جهاد کشاورزی، کاملا برعکس به نفع دلالان کار می کند؛ یعنی با اقدامات اخیر وی، شاهد هستیم که یکسری افراد طی هفته های اخیر در حال خرید شکر هستند تا در آستانه عید نوروز که پیش بینی می شود قیمت شکر از مرز ۲۰ هزار تومان عبور کند به بازار تزریق کنند و چون زنبورداران احتمالا مجبور هستند به صورت بهره ای خریداری کنند سود این دلالان دو برابر هم می شود.

او می گوید: با شرایط فعلی نهایتا تا دو سال دیگر صنعت زنبورداری کشور نابود می شود.

کد خبر: ۱۳۰٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      0 0
      دم دومیرایی گرم درست گفته