۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
رد پای سیل در خراسان جنوبی |خسارت های میلیاردی روی دست کشاورزان
بازار گزارش می دهد؛

رد پای سیل در خراسان جنوبی |خسارت های میلیاردی روی دست کشاورزان

بیرجند- بارندگی های سیل آسای چند روز گذشته خسارت بیش از ۵۷۳ میلیارد ریالی را به بخش کشاورزی خراسان جنوبی وارد کرده است.

بازار، گروه استان‌ها: غرش ابرهای باران زا و جاری شدن سیل پس از ۲۰ سال خشکسالی در خراسان جنوبی، هدیه زیبای خداوند بود که در دی ماه سال جاری نه تنها موج شادی به راه انداخت بلکه عطش کویر را فروکش کرد.

جاری شدن آب باران و نفوذ آن در خاک، حیات دوباره اراضی کشاورزی و قنات‌های خشکیده را رقم زد. ورود ده‌ها میلیون متر معکب آب به سدها و سر ریز شدن بندسارها از دیگر ارمغان باران زمستانه در نواحی جنوب شرق کشور بود.

باران در برخی نقاط استان بی سابقه بود و آذرخش آسمان در دومین موج بارشی، کویر را سفید پوش و رؤیای برفی کودکان را تعبیر کرد.

آن روی سکه، ماهیت رگباری بودن بارش‌ها در برخی نقاط استان، روزهای زمستانی شأن کشاورزان را طاقت فرسا کرد و رد پای سیل در مزارع و باغ‌ها، خسارت‌های زیادی را بر جای گذاشت.

مسدود شدن محورهای مواصلاتی در برخی نقاط خراسان جنوبی اعم از خوسف و سرایان در میان امواج سیل، رفت و آمدها را دچار اختلال و برخی خودروها را گرفتار کرد.

بر اساس گزارش‌ها بیشترین میزان بارندگی‌ها مربوط به سرایان بوده که این امر نمودار بروز خسارت‌ها در نقاط مختلف این شهرستان را افزایشی کرده است.

محاصره مناطقی اعم از سه قلعه در سیلاب نه تنها باعث نگران شدن اهالی شده بلکه به دامداران و کشاورزان خسارت‌هایی جدی وارد کرده و نان کوره داران را هم آجر کرده است.

هرچند برآورد خسارت‌ها هنوز در دست محاسبه است اما بازدیدهای میدانی مسئولان روایت گر تخریب بخش اعظمی از اراضی کشاورزی، راه، منازل مسکونی و غیره شده است.

اگرچه موج همدلی مردم و مسئولان از اولین ساعت‌ها به راه افتاده اما قشر آسیب دیده از سیل چشم انتظار کمک‌هایی از جنس همیاری هستند تا بتوانند رونق را باری دیگر از روزنه‌های به گل نشسته خاطراتشان میزبان باشند.

رد پای سیل در خراسان جنوبی |خسارت های میلیاردی روی دست کشاورزان


رواناب‌ها مهار شود
یکی از شهروندان در گفت و گو با بازار بیان کرد: بعد از چندین سال بی باران و خشک بودن بندسارها، در باران روزهای اخیر رودخانه‌های فصلی در بسیاری از مناطق به جریان افتادند.

رضا آجرکاران با اشاره به خسارت‌های حاصل از سیلاب بیان کرد: متأسفانه سیلاب به برخی محورهای مواصلاتی، بخش کشاورزی، دامی و قنوات خسارت‌های بعضاً جدی وارد کرده است.

وی خواستار مهار رواناب‌ها شد و افزود: با توجه به خشک بودن زمین در خراسان جنوبی، بارش‌های لحظه‌ای باعث ایجاد سیلاب‌هایی بزرگ می‌شود که جمع آوری و مهار این آب نقش مهمی در کاهش عطش استان و کاهش درصد میزان خسارت‌ها دارد.

آجرکاران اظهار کرد: در شهرستان‌هایی مانند سربیشه آب حاصل از باران سرگردان است که می‌طلبد در راستای مهار این رواناب‌ها چاره اندیشی شود.

صدای آب در آتش کوره‌ها
یکی از اهالی شهر سه قلعه هم در گفت و گو با بازار بیان کرد: سه قلعه حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیمتر بارندگی داشته اما مقصد آب حاصل از باران روستاهای بالادست به این نقطه ختم شده و خسارت‌هایی را منجر شده است.

موسوی ادامه داد: اگر این آب در همان روستاهای بالادست مدیریت شده بود نه تنها باعث خسارت نمی‌شد بلکه قنات‌های خاموش هم زنده می‌شدند.

وی با بیان اینکه سه قلعه در مسیر سیلاب قرار دارد، گفت: از مسُولان خواستاریم از سیل زندگان حمایت جدی داشته باشند چراکه سرمایه برخی افراد بر آب رفته است.

یکی از کوره داران این شهر هم در گفت و گو با بازار بیان کرد: ۵۰۰ هزار آجر مرغوب زیر آب افتاده و خسارتی جدی را وارد کرد است.

احمد آتشی ادامه داد: در حال حاضر کوره‌ها زیر آب رفته و به تقریبا ۱۰۰ درصد تخریب شده اند.

آب گرفتگی ۵۱ واحد مسکونی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم در گفتگو با بازار بیان کرد: علی رغم حجم بارش‌ها خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم.

سید ابوالحسن میرجلیلی با بیان اینکه حجم بارش‌ها از میزان یک سال زراعی عبور کرد و افزود: نسبت به سال گذشته خسارات سیلاب ۴۲ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه نسبت به دیگر استان‌ها سایت اسکان اضطراری و توزیع چادر نداشتیم، افزود: همچنین با اقدامات انجام شده خسارت وارد شده به قنوات ۸۰ درصد کاهش داشته است.

۲۲ نفر از مرگ حتمی نجات یافته و ۴۴ نفر اسکان داده شدند و همچنین ۱۸ خودرو گرفتار در سیلاب رهاسازی شده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: سال گذشته ۲۰۰ رشته قنات خسارت دیده که امسال به ۱۵ قنات کاهش یافته است.

وی با اشاره به خدمات انجام شده در بارندگی‌های ۴۸ ساعت گذشته بیان کرد: در بارندگی‌های اخیر به ۸۰۰ نفر امداد رسانی شده است.

میرجلیلی عنوان کرد: ۲۲ نفر از مرگ حتمی نجات یافته و ۴۴ نفر اسکان داده شدند و همچنین ۱۸ خودرو گرفتار در سیلاب رهاسازی شده است.

وی با بیان اینکه ۵۱ واحد مسکونی دچار آب گرفتگی شده که مشکلات آن رفع شده است، اظهار کرد: هیچ واحدی به طور ۱۰۰ درصد تخریب نشده است.

رد پای سیل در خراسان جنوبی |خسارت های میلیاردی روی دست کشاورزان



خسارت ۵۷۳ میلیارد ریالی سیلاب به کشاورزی خراسان جنوبی
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار بیان کرد: بارندگی‌های دهم تا چهاردهم دی ماه جاری بیش از ۵۷۳ میلیارد ریال به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرد.

رضا یزدان‌مهر با بیان اینکه بیشترین خسارت‌ها با حدود ۴۰ میلیارد تومان مربوط به شهرستان نهبندان است، اظهار داشت: بارندگی‌ها به هزار و ۱۹۲ هکتار از سطح زراعی و ۶۸۵ هکتار از باغات استان خسارت وارد کرده است.

بارندگی‌ها به هزار و ۱۹۲ هکتار از سطح زراعی و ۶۸۵ هکتار از باغات استان خسارت وارد کرده است

وی میزان خسارت به بخش مرغداری را سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دانست و افزود: مجموع خسارت وارد شده به منابع آبی خراسان جنوبی هم بیش از ۲۰ میلیارد تومان بوده است.

یزدان مهر با اشاره به بارندگی‌های ۴۸ ساعت گذشته بیان کرد: خسارت‌های مربوطه در حال تهیه و کار کارشناسی بوده و به‌زودی اعلام خواهد شد.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: از مجموع خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی از محل سیلاب و بارندگی‌ها در سال گذشته تاکنون ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات چهار درصد به خسارت‌دیدگان پرداخت شده است.

رد پای سیل در خراسان جنوبی |خسارت های میلیاردی روی دست کشاورزان



برنامه ریزی برای جبران خسارت ها
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در خصوص سیلاب سه قلعه در گفتگو با بازار گفت: امکانات لازم برای خدمات‌رسانی توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان مهیا شده و به اندازه کافی امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی در این شهر وجود دارد.

علیرضا عباس زاده ادامه داد: مقرر شد جمع‌بندی نهایی خسارت‌ها توسط فرمانداری ارسال شود تا نسبت به جبران خسارت‌ها هم اقدام فوری انجام شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در جریان بارش‌های رگباری و سیلاب در خراسان جنوبی تلفات جانی نداشتیم، اظهار کرد: خسارت ناشی از سیل در اولین فرصت بررسی و اقدامات برای جبران خسارت انجام خواهد شد.

عباس زاده با تاکید بر ضرورت احداث دیوار ساحلی در ورودی شهر سه‌قلعه، بیان کرد: این موضوع در ستاد مدیریت بحران تصمیم‌گیری خواهد شد تا شاهد اتفاقات مشابه در منطقه نباشیم.

اگرچه آوار شدن منازل مسکونی روستایی خسارت‌های جانی به دنبال نداشت و بدون شک با حمایت تسهیلاتی مسئولان بر چهارستونی مستحکم احداث می‌شود اما علاج واقعه را قبل از وقوع باید اندیشید تا هزینه‌های سرسام آوری رقم نخورد.

آنچه مسلم است شرایط پیش روی خراسان جنوبی نسبت به خشکسالی‌ها، مهار هر چه بیشتر روان اب ها را می‌طلبد این در حالی است که خروج اب باران از مرزهای استان گلایه‌های مردمی را اوج داده و نیازمند توجه مسئولان است.

کد خبر: ۱۳۰٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha