۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
تولید و عرضه کنسرو قارچ؛ راهکار راه یابی به بازار روسیه| چین؛ بزرگترین تولید کننده قارچ خوراکی
بازار از وضعیت تولید قارچ در ایران و جهان گزارش می دهد؛

تولید و عرضه کنسرو قارچ؛ راهکار راه یابی به بازار روسیه| چین؛ بزرگترین تولید کننده قارچ خوراکی

در حالی که چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده قارچ در دنیا محسوب می شود، آمار منتشر شده فائو نشان می دهد در ۲۰۲۰ ایران در جایگاه دهم تولیدکنندگان این محصول در دنیا قرار گرفته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: قارچ از محصولات غذایی نسبتا پرمصرفی است که اگرچه در ابتدای ورود به ایران یک ماده غذایی لوکس به شمار می رفت اما امروز با توجه به فعال بودن واحدهای پروش قارچ در کشور برای عموم مردم شناخته شده است.

در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد افزایش تولید قارچ نسبت به تابستان داریم

افزایش ۳۰ درصدی تولید قارچ نسبت به تابستان ۱۴۰۰
بازار قارچ خوراکی کشور در طول سال با نوسانات قیمتی و تولیدی بسیاری همراه است به طوری که در تابستان شاهد افت قیمت و کاهش تولید این محصول هستیم و با سرد شدن هوا قیمت ها برای تولید کننده مناسب تر می شود. به طوری که محمد حسن افشار فعال صنعت پرورش قارچ در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: به طور کلی در هوای خنک شرایط برای تولید قارچ مهیاتر است و بنابراین طبیعی است که در زمستان تولید و مصرف هر دو نسبت به تابستان افزایش می یابد. به طوری که الان نسبت به تابستان حداقل ۳۰ درصد افزایش تولید داریم.

افشار می افزاید: از سوی دیگر الان قیمت قارچ متناسب با هزینه های تولید است و در حدی است که تولید کننده زیان نمی دهد؛ یعنی تولید هر کیلوگرم قارچ در استان های تهران، البرز و قزوین برای تولید کننده ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان تمام می شود و در بازار هم همین حدود به فروش می رسد.

او ادامه می دهد: به عبارت دیگر قیمت هر کیلوگرم قارچ خوراکی فله ای حدود ۳۵ هزار تومان است و اگر به صورت بسته بندی فروخته شود با احتساب هزینه های بسته بندی با حدود ۵۰ هزار تومان عرضه می شود.

ایران در جایگاه دهم تولید قارچ در ۲۰۲۰ از نگاه سازمان فائو| سیاست هلند برای افزایش میزان صادرات قارچ خوراکی
بر اساس این گزارش، ایران در حالی سالانه ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار تن قارچ را دارد که آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان فائو که مربوط به ۲۰۲۰ است نشان می دهد: چین، ژاپن و آمریکا سه تولید کننده برتر این محصول در دنیا هستند.

آمار فائو می گوید: در مدت نامبرده هلند، هند، لهستان اسپانیا کانادا و انگلیس نیز در جایگاه چهارم تا نهم دنیا قرار دارند و ایران نیز دهمین تولید کننده بزرگ قارچ در دنیا محسوب می شود.

با این وجود افشار که پیش از این ریاست انجمن قارچ کاران کشور را برعهده داشته است می گوید: بر اساس آنچه ما می دانیم ایران ششمین تولید کننده قارچ در دنیا است و بعد از کشورهایی مانند چین، ایتالیا، آمریکا، هلند و اسپانیا قرار دارد.

او می افزاید: جالب است بدانید هلند خود مرکز تولید و صادرات قارچ است؛ یعنی در حالی که میزان تولید قارچ در این کشور ۲۴۰ هزار تن در سال است، اما سالانه حدود ۱۸۰ هزار تن نیز صادرات دارد. به این معنا که از برخی کشورهای تولیدکننده قارچ خریداری و مجددا صادر می کند.

در حالی که میزان قارچ مصرفی در کشور حدود ۱۳۰ هزار تن است سالانه ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار تن را داریم

در صورت عضویت در کنوانسیون FATF بازارهای بین المللی به روی قارچ با کیفیت ایران باز می شود
افشار خاطر نشان می کند: ایران توان بالا رفتن در بین تولیدکنندگان برتر دنیا را دارد البته به شرطی که از یک سو توافق برجام انجام شود و از سوی دیگر ما نیز عضو کنوانسیون FATF شویم. چون به این ترتیب است که می توانیم با کشورهای غربی وارد مراوده شویم و بازار صادراتی بسیاری به روی محصول قارچ ما باز می شود چون قارچ تولیدی کشور در سطح بین المللی شناخته شده است.

این فعال صنعت قارچ خوراکی در خصوص وضعیت صادراتی کشور نیز می گوید: در حال حاضر کشورهای اطراف و کشورهای حوزه خلیج فارس اصلی ترین مشتریان ما هستند. در واقع حدود ۵۰ درصد تولید ایران به عراق صادر می شود. اخیرا نیز توانستیم به بازار افغانستان راه یابیم اما با روی کار آمدن طالبان، بازار افغانستان دچار بحران شد و فعلا وضعیت ما نامشخص است.

او با اشاره به اینکه ظرفیت تولید در شرایط فعلی و با واحدهای تولیدی موجود ۲۵۰ هزار تن قارچ در سال است، می افزاید: سرانه مصرف قارچ در کشور یک و نیم کیلو است و به این ترتیب حدود ۱۳۰ هزار تن مصرف داخلی داریم و مابقی تولید را می توانیم صادر کنیم.

روسیه سالانه ۴۸۰ هزار تن مصرف قارچ دارد و لذا اگر بتوانیم تنها۱۰ درصد از بازار روسیه بگیریم می توانیم ۳۰ درصد قارچ تولیدی را روانه این کشور کنیم

اگر ۱۰ درصد از بازار روسیه را در اختیار بگیریم ۳۰ درصد از قارچ تولیدی را به این کشور صادر خواهیم کرد
افشار روسیه را بازاری بالقوه برای محصول قارچ ایران می داند و می گوید: روسها به طور کلی هیچ وقت مشتری خوبی برای ما نبودند و به نظر بنده اتفاقات اخیر یعنی بازگشت محصول فلفل ایران از این کشور بیشتر بازی های سیاسی است که به اقتصاد ما ضربه بزنند و ارتباطی به سلامت محصولات ندارد. با این وجود این کشور یک بازار بالقوه برای ایران است و سالانه ۴۸۰ هزار تن مصرف قارچ دارد و لذا اگر بتوانیم ۱۰ درصد از بازار روسیه بگیریم می توانیم ۳۰ درصد قارچ تولیدی را روانه این کشور کنیم.

او ادامه می دهد: اما در این مسیر چند مساله اساسی وجود دارد؛ اولین مورد به تحریم ها برمیگردد و دومین مساله بحث حمل و نقل هوایی است که ما در این حوزه ضعیف هستیم و امکان صادرات از طریق هوایی نداریم در حالی که قارچ محصولی فاسد شدنی است و بهترین راه برای صادرات آن از طریق هوایی است.

افشار می گوید: با این وجود برای نفوذ به بازار بزرگ روسیه ما یک راهکار داریم؛ اینکه صنایع تبدیلی را تقویت کنیم و قارچ را به صورت کنسرو صادر کنیم.

او می افزاید: خوشبختانه با تلاشی که در این صنعت صورت گرفته الان ایران از نظر تکنولوژی تولید قارچ در سطح استاندارد جهانی هستیم و ماشین آلات ما به روز و استاندارد است. از سوی دیگر کیفیت قارچ ایران بالا است و بسته بندی ها هم ارتقا یافته است و لذا می توان در این حوزه به خوبی کار کرد.

افشار در خصوص تفاوت قیمت قارچ ایران با قیمت جهانی قارچ نیز می گوید: الان قیمت ها نسبتا متناسب شده است به طوری که قارچ بسته بندی شده در بازار داخل با نرخی حدود ۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه می شود و قیمت جهانی قارچ نیز حدود ۲ و نیم دلار است که تقریبا معادل ۷۰ هزار تومان می شود.

در سال ۲۰۲۱ چین بزرگترین تولید کننده قارچ صدفی بوده و آلمان نیز بزرگترین وارد کننده این محصول بوده است

چین؛ بزرگترین تولیدکننده قارچ در جهان| آلمان؛ بزرگترین وارد کننده در ۲۰۲۱
بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال ۲۰۲۰ چین، ژاپن و آمریکا بزرگترین تولید کنندگان قارچ بوده اند و اصلی ترین صادر کنندگان نیز لهستان با ۲۲۳ هزار تن صادرات بوده است.

این گزارش همچنین می گوید: در مدت نامبرده چین با رقم زدن صادراتی به میزان ۱۴۰ هزار تن و هلند با صادرات ۷۸۰ هزار تن، در جایگاه دوم و سوم صادرکنندگان دنیا قرار دارند. همچنین کانادا، ایرلند، بلژیک، بلاروس، کره، لیتوانی و انگلیس نیز در جایگاه چهارم تا دهم قرار دارند.

داده های آماری منتشر شده فائو همچنین نشان می دهد در ۲۰۲۰ انگلیس با واردات بیش از ۱۱۵ هزار تن بزرگترین وارد کننده این محصول است.

بر اساس گزارش فائو همچنین در ۲۰۲۰ آلمان بیش از ۹۱ هزار تن قارچ وارد کرده و در جایگاه دوم قرار گرفته است. این در حالی است که گزارشات منتشر شده نشان می دهد در سال ۲۰۲۱ آلمان بزرگترین وارد کننده قارچ صدفی محسوب می شود.

داده های آماری فائو همچنین نشان می دهد: آمریکا، فرانسه، تایلند، هلند، روسیه، بلژیک، مالزی و استرالیا در رتبه های بعدی قرار دارند.

گزارشات فائو همچنین حاکی از این است که در حوزه کنسرو قارچ در سال ۲۰۲۰، کشور چین، هلند و بلژیک بزرگترین صادرکنندگان بوده اند و بلژیک، آلمان و آمریکا نیز اصلی ترین وارد کنندگان در این بخش هستند.

کد خبر: ۱۳۰٬۱۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha