۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
تصمیم عملیاتی شدن توافق ۲۵ ساله چین و ایران در زمان مناسبی اعلام شد| تمرکز پکن بر روابط تجاری است
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا در گفتگو با بازار:

تصمیم عملیاتی شدن توافق ۲۵ ساله چین و ایران در زمان مناسبی اعلام شد| تمرکز پکن بر روابط تجاری است

«رابرت اسمیت» گفت: قطعا هدف چین از عملیاتی شدن این توافق در حین مذاکرات وین، تحت فشار قرار دادن طرف امریکایی جهت به نتیجه رسیدن مذاکرات است و این تصمیم در زمان بسیار مناسبی اتخاذ شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در حالی روز پنج‌شنبه ۱۳ ژانویه عازم چین شده که پکن از روز دوشنبه ۱۰ ژانویه میزبان هیات‌هایی از دیپلمات‌های ارشد کشورهای غرب آسیا است.

امیرعبداللهیان بعد از دیدار با همتای چینی خود گفت: از جمله موضوعاتی که در دستورکار با چین است عملیاتی کردن قرارداد ۲۵ ساله و موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی می باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات در وین نیز بیان کرد: امیدواریم در وین به یک توافق خوب و در زمانی کوتاه دست پیدا کنیم. نقش چین در این موضوع در کنار روسیه بسیار مهم است و امیدواریم طرف‌های غربی هم با نگاهی واقع بینانه و با هدف نیل به یک توافق خوب که حقوق و منافع ملت ایران در آن دیده شود، مذاکرات را در وین دنبال کنند و دارای ابتکار عمل باشند.

وزرای خارجه ۴ کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز روز دوشنبه ۱۰ ژانویه وارد پکن شدند. به نظر برخی از تحلیلگران سیاسی، سفر تقریباً هم‌زمان وزرای خارجه ایران، ترکیه، عربستان سعودی، کویت، عمان و بحرین به چین، نشان از رویکرد جدید سیاست خارجی چین در غرب آسیا دارد.

چین که برای تأمین نفت خام مورد نیازش به دنبال انعقاد قراردادهای بلند مدت با کشورهای نفت‌خیز است، به این کشورها به عنوان شرکای مهم خود می‌نگرد.

شورای همکاری خلیج فارس و وزارت خارجه چین در بیانیه مشترکی که پس از دیدار مقام‌های ارشد دو طرف منتشر شد، بر امضای برنامه «اقدام مشترک برای گفتگوهای راهبردی» که قرار است بین سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۲ انجام شود، تأکید کردند.

دو طرف همچنین بر ضرورت تکمیل مذاکرات بر سر «توافقنامه تجارت آزاد میان شورای همکاری خلیج فارس و چین و ایجاد منطقه تجارت آزاد میان دو طرف» تأکید کردند.


در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در پایان دیدار با وزیر خارجه چین گفت: در این سفر توافق کردیم که دو طرف اجرایی شدن و شروع عملیاتی شدن توافق همکاری های راهبردی و جامع ۲۵ ساله دو کشور را اعلام کنیم. به نظر شما عملیاتی شدن این توافق چه آثاری بر اقتصاد ایران خواهد داشت؟
من فکر می‌کنم توافقنامه همکاری راهبردی بین چین و ایران ممکن است اثرات خوبی بر اقتصاد ایران داشته باشد و تا حدودی اهرم فشار آن را در مذاکرات وین افزایش دهد.

*این سفر در حالی انجام شد که مذاکرات وین ادامه دارد. آیا اعلام عملیاتی شدن سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین می تواند دست ایران در مذاکرات وین را باز نگه دارد؟
بله. عملیاتی شدن توافق همکاری ایران و چین به عنوان یک اهرم فشار توسط ایران در مذاکرات وین مطرح خواهد شد.

*چرا چین در بحبوحه مذاکرات این تصمیم را گرفته است؟
قطعا هدف چین از عملیاتی شدن این توافق در حین مذاکرات وین، تحت فشار قرار دادن طرف امریکایی جهت به نتیجه رسیدن مذاکرات است و این تصمیم در زمان بسیار مناسبی اتخاذ شده است.

*همزمان با سفر وزیر خارجه ایران به چین، شاهد حضور هیاتی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به چین بودیم که در بیانیه مشترکی که پس از دیدار مقام‌های ارشد دو طرف منتشر شد، بر امضای برنامه «اقدام مشترک برای گفتگوهای راهبردی» که قرار است بین سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۲ انجام شود، تأکید کردند. دو طرف همچنین بر ضرورت تکمیل مذاکرات بر سر «توافقنامه تجارت آزاد میان شورای همکاری خلیج فارس و چین و ایجاد منطقه تجارت آزاد میان دو طرف» تأکید کردند. اهمیت این منطقه تجارت آزاد میان طرفین چیست؟
چین خواهان اعمال نفوذ در تمامی مناطق به ویژه آسیا و منطقه خاورمیانه است. کشورهای خاورمیانه از تامین کنندگان اصلی انرژی چین بوده و چین در طی سالهای اخیر روابط بسیار نزدیکی با کشورهای این منطقه برقرار نموده است.

*مدتی پیش شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی از انتقال فناوری تولید موشک‌های بالستیک چین به عربستان سعودی خبر داد. آیا چین در تلاش است تا نقشی مانند آمریکا را در منطقه خلیج فارس عهده دار شود؟
چین قراردادهای نظامی و اقتصادی و سیاسی متعددی با کشورهای منطقه از جمله ایران، عربستان و امارات دارد. درست است که پکن خواهان پر کردن خلاء امریکا در منطقه خاورمیانه است اما تمرکز آن بر روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای منطقه می باشد.

کد خبر: ۱۳۰٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha