۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
 خلق تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی ۸ درصد است
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس:

خلق تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی ۸ درصد است

میرتاج الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس بیان کرد: تورمی که از حذف ارز ترجیحی به وجود می آید حدود هشت درصد است، اما تورم ناشی از این ارز و خلق پول بانک مرکزی حدود ۲۸ درصد است.

به گزارش بازار، محمدرضا میرتاج الدینی، نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و عضو کمیسیون تلفیق مجلس از بررسی رسیدگی به منابع درآمدی در بودجه سال آینده از روز یکشنبه گفت و بیان کرد: در خصوص ارز ترجیحی هنوز به مرحله تصویب نرسیده ایم و گفتگوها ادامه دارد. کارگروه تبصره ۱۴، موضوع هدفمندی را رسیدگی می کند و امروز دوشنبه هفت صبح جلسه ای در این رابطه برگزار شد.

وی درباره موضع دولت درباره ارز ترجیحی اظهار کرد: دولت اعتقاد دارد حذف ارز ترجیحی در مرحله اجتناب ناپذیری نیست و در واقع حذف آن ضرورت دارد. البته حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه ها نیست و در واقع سامان دهی جدید و بازنگری در نحوه و شیوه اختصاص یارانه ها در موضوعات مختلف است که در کارگروه ها بررسی می شود.

نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو از تصویب هشت میلیارد دلار ارز ترجیحی در بودجه سال جاری گفت و عنوان کرد: این میزان ارز ترجیحی برای تمام سال بود اما در عرض شش ماه آن مبلغ به اتمام رسید و در نتیجه میزان مبلغ ارز ترجیحی در سال جاری تا کنون به ۱۳ میلیارد دلار رسیده است و به نظر می رسد تداوم این روند باعث می شود به یک میلیارد دلار دیگر نیز تا پایان سال نیاز باشد.

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح روند فعلی گفت: دولت معتقد است اگر روش موجود را اصلاح نکنیم و ارز ترجیحی حذف نشود، ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی نیاز است که همه آن ها درآمدهای دولت محسوب نمی شود و خیلی وقت ها مجبور است ارز را آزاد از بازار بخرد و به مبلغ ۴۲۰۰ تومان به وارد کننده اختصاص دهد. دولت مجبور است این کار را با خلق پولی که بانک مرکزی انجام می دهد، خریداری نماید که این به معنای تورم است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس بیان کرد: تورمی که از حذف ارز ترجیحی به وجود می آید حدود ۸ درصد است اما تورم ناشی از این ارز و خلق پول بانک مرکزی حدود ۲۸ درصد است و بنابراین تورم این دو قابل مقایسه نیستند.

کد خبر: ۱۳۰٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha