۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
کاهش سهم بودجه مقابله با آسیب‌های اجتماعی در لایحه بودجه ۱۴۰۱
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد

کاهش سهم بودجه مقابله با آسیب‌های اجتماعی در لایحه بودجه ۱۴۰۱

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: سهم بودجه آسیب‌های اجتماعی هر سال به طور میانگین حدود ۵۶ صدم درصد از کل بودجه بوده اما امسال این میزان به ۲۷ صدم درصد تقلیل پیدا کرده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، فاطمه قاسم پور، در مورد بودجه پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: لایحه بودجه با ساختاری متفاوت از ساختار پیشین و مرسوم قوانین بودجه ارائه شده و مطابق آن بودجه دستگاه‌های مختلف ذیل ۵۰ دستگاه تجمیع شده و بودجه‌های مجزا برای همه دستگاه‌ها در نظر گرفته نشده بنابراین برخلاف سابق، امکان مقایسه ردیف‌های لایحه پیشنهادی با قانون بودجه ۱۴۰۰ و سنوات گذشته محدود شده است.

وی ادامه داد: در این شرایط، در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز نمی‌توان رقم دقیق اعتبارات لایحه بودجه ۱۴۰۱ را مشخص کنیم اما با توجه به برنامه‌های تصریح‌شده در این لایحه برآورد می‌شود که مبلغ ۴۱۸۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بحث آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم تأکید کرد: سهم بودجه آسیب‌های اجتماعی هر سال به طور میانگین حدود ۵۶ صدم درصد از کل بودجه بوده اما امسال این میزان به ۲۷ صدم درصد تقلیل پیدا کرده و به طور کل با کاهش بودجه در بخش مقابله با آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم.

قاسم پور با اشاره به عنوان برنامه «برنامه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی (موضوع ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه)» گفت: اعتبار موضوع این برنامه در مقایسه با اعتبار مصوب آن در سال ۱۴۰۰ تنها ۲.۳ درصد رشد داشته است. همچنین در رابطه با برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و مقابله با مواد مخدر و روانگردان در سال آینده، ۱۴۹۲ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که در مقایسه با رقم سال گذشته ۰.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در مورد ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی و آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزی اعتباراتی لحاظ شده و در مجموع می‌توان گفت لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ در موضوع برنامه‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی حدود ۱۲ درصد رشد داشته که بیشترین میزان رشد اعتبار مربوط به برنامه ساماندهی بافت‌های فرسوده و مناطق حاشیه شهرها است.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که اعتبارات سایر برنامه‌ها در مقایسه با برنامه ساماندهی بافت‌های فرسوده رشد محسوسی نداشته، گفت: میزان رشد اعتبارات در این بخش‌ها کمتر از متوسط افزایش بودجه عمومی در لایحه پیشنهادی دولت است.

قاسم پور با اشاره به معضل انحراف در هزینه‌کرد اعتبارات حوزه آسیب‌های اجتماعی، گفت: یکی از مشکلات موجود در مدیریت مقابله با آسیب‌های اجتماعی، این است که اعتبارات در محلی غیر از محل مصوب جهت برنامه‌های پیشگیری، ساماندهی و بازتوانی آسیب‌دیدگان اجتماعی هزینه می‌شود.

رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز این معضل، ضعف در نشانه‌گذاری دقیق بودجه و برنامه‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی است. در این شرایط، با حذف و ادغام عناوین برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با بحث کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در لایحه پیشنهادی دولت، به احتمال قوی در سال آینده شاهد تشدید مسأله انحراف در هزینه‌کرد بودجه آسیب‌های اجتماعی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط خواهیم بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتبارات مربوط به آسیب‌های اجتماعی در قانون بودجه ۱۴۰۰، گفت: سال گذشته مجلس اعتبار فوق‌العاده‌ای به میزان ۴۱۰۰ میلیارد تومان را علاوه بر اعتبار پیشنهادی دولت تصویب کرد به عنوان مثال در بحث حمایت از توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان ذیل تبصره ۱۴ تخصیص داده شد و علاوه براین جهت حمایت و کاهش آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار تحت سرپرستی دو نهاد کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، به جز بودجه در نظرگرفته ‌شده در لایحه بودجه، ۵۰۰ میلیارد تومان به این دو دستگاه اختصاص پیدا کرد ضمن آنکه به وزارت کشور نیز جهت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان تعلق گرفت.

وی یادآور شد: در واقع با توجه به اهمیت موضوع آسیب‌های اجتماعی و ضرورت در نظرگرفتن بودجه قابل توجه درین زمینه، این بودجه باید به طور کامل مشخص و هدفمند در قانون پیش‌بینی شود تا در ادامه مجلس بتواند به خوبی وظیفه نظارتی خود را ایفا کند.

قاسم‌پور با تأکید بر نقش‌آفرینی مجلس در راستای اصلاح این بودجه، گفت: هر چند انتظار می‌رفت دولت با دقت و کارشناسی بیشتری لایحه بودجه را بنویسد، اما در حال حاضر مجلس ضعف‌های لایحه تقدیمی را اصلاح و نسبت به تفکیک و نشان‌دار کردن بودجه بخش آسیب‌های اجتماعی اقدام خواهد کرد.

کد خبر: ۱۳۰٬۰۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha