۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۹
سبقت سلیقه مشتریان موتورسیکلت از طرحهای موجود| دولت از تولیدکنندگان حمایت نمی کند!
یک تولیدکننده در گفتگو با بازار مطرح کرد

سبقت سلیقه مشتریان موتورسیکلت از طرحهای موجود| دولت از تولیدکنندگان حمایت نمی کند!

حشمتی، مدیر فروش کبیر موتور در خصوص بازار موتورسیکلت گفت: سلیقه مشتریان هر روز تغییر و ارتقا پیدا می کند و تولیدکنندگان داخلی نیز در زمینه تولید موتورسیکلت عقب هستند.

بازار؛ گروه خودرو: موتورسیکلت یکی از وسایل نقلیه بسیار مهم جهت عبور از بحران ترافیک و ناجی مسافرت های شهری است. این وسیله نقلیه در فصول سرد سال معمولا فروش چندانی نداشته و بیشتر در شش ماهه گرم سال بازار موتورسیکلت داغ می شود. تولیدکنندگان این وسیله نقلیه نیز مانند سایر صنعتگران با چالش های عدیده از جمله کم توجهی دولتمردان مواجه هستند، کم توجهی که گاهی نه تنها منجربه عدم توسعه می شود بلکه مانع از فرهنگ سازی رانندگی با موتورسیکلت خواهد شد.

با تمام این تفاسیر به سراغ محمدرضا حشمتی مدیر فروش کبیر موتور رفتیم تا بازار و صنعت موتورسیکلت را بررسی کنیم.

در صنعت موتورسیکلت با چالش های عدیده مواجه هستیم، سلیقه مشتریان هر روز تغییر و ارتقا پیدا می کند و تولیدکنندگان داخلی نیز در زمینه تولید موتورسیکلت عقب هستند

* کبیر موتور به عنوان یکی از تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور از ابتدا سال جاری تا کنون با چه چالش های در تولید مواجه بوده است؟
در صنعت موتورسیکلت با چالش های عدیده مواجه هستیم، سلیقه مشتریان هر روز تغییر و ارتقا پیدا می کند و تولیدکنندگان داخلی نیز در زمینه تولید موتورسیکلت عقب هستند. بخش قابل سازی و به روز شدن کار زمان بر است، هرچند تولیدکنندگان از جمله شرکت ما سعی دارد محصولات به روز به دست مشتریان برسانند. نهایت تلاش خود را داریم که متناسب با نیاز مشتریان طراحی محصول انجام و موتورسیکلت های با کیفیت عرضه کنیم. در این میان نیز به کمک تولید داخل نیاز داریم، هنگام بازاریابی کاملا نظرات مشتریان را دریافت و به این نتیجه رسیدم براساس آن کالا وارد و محصول به بازار عرضه کنیم. تا جایی که بتوانیم از تولید داخل استفاده می کنیم و مهم این است که تولید داخل تا چه میزان خود را به بازار نزدیک می کند.

بیشتر معضل ما در موتورسیکلت های الکتریکی این هست که زمان شارژ این وسایل نقلیه زیاد است

* یکی از منابع آلوده کننده هوا تهران موتورسیکلت ها هستند، کبیر موتور برای کاهش آلایندگی برنامه تولید موتورسیکلت های برقی را دارد؟
همه شرکت ها برای تولید محصولات الکتریکی برنامه دارند، در بخشی نیز به تولید محصول پرداختیم. در موتورسیکلت های الکتریکی دولت باید حمایت های فراوانی را از تولیدکنندگان داشته باشد، زیرا این محصولات نیاز به زیرساخت دارند. یک موتورسیکلت بنزینی که اکنون خیلی خواهان دارد، به دلیل این هست که زیرساخت تامین سوخت آن در کشور وجود داشته و انرژی مورد نیاز حرکت به سهولت در دسترس قرار دارد. این صنعت به سمتی در حال حرکت است که برای پیشرفت نیاز به حمایت دولت دارد، اکنون برنامه تولید باتری داریم که در صورت اتمام شارژ بتواند راکب به مرکزی برای دریافت باتری جدید مراجعه کند. با این طرح به دنبال برنامه سوآپ باتری هستیم، بیشتر معضل ما در موتورسیکلت های الکتریکی این هست که زمان شارژ این وسایل نقلیه زیاد است. شرکت های تولید کننده باتری باید به این سمت حرکت کنند که نیاز صنعت موتورسیکلت را پاسخ دهند، نیاز به باتری های به روز با راندمان بالا وجود دارد. مصرف کننده در بازار به سمت موتورسیکلت های برقی به دلیل چالش زمان شارژ حرکت نمی کند.

* سوالی که همواره مطرح هست این است که خدمات پس از فروش موتورسیکلت ها چگونه است؟ فرهنگ سازی برای مراجعه راکبان به شبکه نمایندگی انجام نشده است، برای این مساله چه برنامه ای دارید؟
تولیدکنندگان بخش مهمی به نام خدمات پس از فروش دارند، شبکه های نمایندگی تولیدکنندگان نیز استانداردهای خود را دارند و خدمات مناسب می دهند. کبیر موتور نیز جز شرکت های است که استانداردهای بالای در خدمات پس از فروش داشته و دارد. این مساله بستگی به تمایل مشتری جهت استفاده از خدمات پس از فروش دارد. زیرا راکبان و مشتریان به بازار قطعات و افترمارکت علاقمندی بیشتری دارند. اگر فرهنگ سازی درستی انجام شود، راکبان از بازار افترمارکت به شبکه نمایندگی خدمات پس از فروش تغییر علاقه خواهند داشت.

بخش تولید موتورسیکلت به دلیل وابستگی به واردات و نوسانات ارزی چالش های فراوانی دارد که در تولید تاثیر منفی دارد

* موتورسیکلت از ابتدای سال تا کنون چند درصد افزایش قیمت را در بازار تجربه کرده است؟
بخش تولید موتورسیکلت به دلیل وابستگی به واردات و نوسانات ارزی چالش های فراوانی دارد که در تولید تاثیر منفی دارد. بخش تولید داخل نیز به دلیل همسویی با تورم قطعا افزایش قیمت را دارد، بنابراین سبب شده که قیمت موتورسیکلت در کشور با افزایش بها همراه شود.

* به عنوان سوال پایانی، از دولت برای تسهیل در امر تولید موتورسیکلت چه درخواستی دارید؟
بارها مساله حمایت را عنوان کردیم، دولت نیز حمایت های داشته اما انتظار ما بیشتر است. صنعت و بازار موتورسیکلت به دلیل افزایش درخواست مشتریان به توسعه همراه بوده است، بنابراین نیاز به توجه ویژه به این بخش وجود دارد. از آن سو فرهنگ سازی در بازار موتورسیکلت بسیار مهم است، هرچند پیشتر فرهنگ سازی در این بازار بسیار کم بود، اکنون اگر در سطح شهر تردد کنید مشاهد خواهید کرد که سبک و سلیقه مردم نسبت به گذشته تغییر کرده است. انتظار داریم دولت، تولیدکنندگان را به سمت و سویی هدایت کند که فرهنگ سازی را درست تر و بهتر انجام دهیم. در حال حاضر چهره شهری از موتورسیکلت با سال های گذشته بهبود و تغییرات فراوانی یافته است. دولت باید در ارز، واردات و تولید برای تولیدکنندگان فرآیند را تسهیل کند، ایران می تواند نسبت به سایر کشورها تولیدات بهتری به دلیل وجود نیرو متخصص در طراحی و بخش های فنی می تواند تنوع و بهبود ایجاد کند.

کد خبر: ۱۲۹٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha