۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
افزایش تقاضا برای خرید مسکن| املاکی ها: برجام هم قیمت خانه را کاهش نمی دهد!
«بازار» گزارش می دهد

افزایش تقاضا برای خرید مسکن| املاکی ها: برجام هم قیمت خانه را کاهش نمی دهد!

در حالیکه گفتگوهای مثبتی از احیای برجام در وین در جریان است وضعیت بازار مسکن نشان می دهد که با نزدیک شدن به پایان سال تقاضا برای خرید مسکن افزایش یافته است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: دور جدید گفت و گوها برای احیای برجام در وین اتریش اگر برای برخی مشاغل مزیت نداشت برای بخش مسکن و بازار مسکن حُسن داشت. مزیت خوبی که این اخبار مثبت از وین برای بازار مسکن داشت این بود که متقاضیان مسکن زودتر از ادوار گذشته وارد بازار مسکن شدند.

لطفی عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با «بازار» با بیان اینکه همه ساله با نزدیک شدن به ماههای پایانی سال متقاضیان مسکن برای در امان ماندن از رشد قیمت مسکن و تورم سال جدید تلاش می کنند خرید مسکن را به سال آینده موکول نکنند گفت: قیمت مسکن همواره با رشد تورم در ماههای پایانی سال افزایش می یابد اما باید تاکید کنم که املاکی ها هیچ نقشی در این افزایش قیمت ها و نوسانات بازار مسکن ندارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تقاضا برای خرید مسکن رو به افزایش است تاکید کرد: وضعیت خرید و فروش مسکن به نسبت ماههای گذشته و سال گذشته بهتر شده است اما به هر حال این که قیمت ها چگونه خواهد شد باید دید مولفه های تاثیرگذار بر بخش مسکن چگونه خواهند شد. اگر برخی مولفه های تشکیل دهنده قیمت مسکن و برخی نهاده های تولید مسکن ثابت بماند می توان به ثبات قیمت ها امیدوار بود.

برخی از سازندگان مسکن برای بالا بردن قیمت مسکن و عقب نماندن از تورم قیمت های پیشنهادی چند ماه قبل خود را افزایش می دهند و در این میان املاکی ها متاسفانه در مظان اتهام قرار می گیرند که قیمت های مسکن را املاکی ها جا به جا و یا افزایش می دهند

لطفی ادامه داد: البته برخی از سازندگان مسکن برای بالا بردن قیمت مسکن و عقب نماندن از تورم قیمت های پیشنهادی چند ماه قبل خود را افزایش می دهند و در این میان املاکی ها متاسفانه در مظان اتهام قرار می گیرند که قیمت های مسکن را املاکی ها جا به جا و یا افزایش می دهند.

چون تورم مسکن در ۹ ماه گذشته نزدیک به صفر بوده است و احتمال احیای برجام وجود دارد اگر مذاکرات نتیجه بخش باشد قیمت مسکن کاهش خواهد یافت

افزایش تقاضا برای خرید مسکن| املاکی ها: برجام هم قیمت خانه را کاهش نمی دهد!

اما سوالی که این روزها ذهن اکثر کارشناسان و متقاضیان خرید مسکن را به خود جلب کرده است این است که اگر برجام دوباره احیاء شود و امضاء شود آیا قیمت ملک کاهش خواهد یافت یا خیر؟ این سوالی است که روز گذشته مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک به آن اینگونه پاسخ داده بود که چون تورم مسکن در ۹ ماه گذشته نزدیک به صفر بوده است و احتمال احیای برجام وجود دارد اگر مذاکرات نتیجه بخش باشد قیمت مسکن کاهش خواهد یافت.

اگر مذاکرات وین نتیجه بخش باشد برای مدت کوتاهی نرخ ارز افت می کند و اگر این روند کاهشی نرخ ارز ادامه یابد می توان گفت که برخی کالاهای خارجی مورد استفاده در ساخت و ساز می تواند کاهش یابد. اما سوال اینجاست که آیا روند نزولی نرخ ارز ادامه دار خواهد بود که بتوان انتظار داشت قیمت مسکن هم کاهش مستمری داشته باشد

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: اگر مذاکرات وین نتیجه بخش باشد برای مدت کوتاهی نرخ ارز افت می کند و اگر این روند کاهشی نرخ ارز ادامه یابد می توان گفت که برخی کالاهای خارجی مورد استفاده در ساخت و ساز می تواند کاهش یابد. اما سوال اینجاست که آیا روند نزولی نرخ ارز ادامه دار خواهد بود که بتوان انتظار داشت قیمت مسکن هم کاهش مستمری داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد تقاضا برای خرید مسن نیز بالا رفته است؟ ادامه داد: ابتدا باید در خصوص احتمال کاهش قیمت مسکن بگویم که افت قیمت مسکن نیازمند برخی دلایل قوی و اقتصادی است. وقتی برخی نهاده های تولید مسکن کاهش نیابد چطور می توان انتظار داشت که قیمت تمام شده و در نهایت قیمت برای مصرف کننده افت کند؟ اما به هر حال این روزها برخی متقاضیان مسکن برای مصون ماندن از تورم سال آینده اقدام به خرید مسکن می‌کنند و اگر می بینید تقاضا برای خرید در بازار افزایش یافته به دلیل بالا رفتن قدرت تقاضا نیست.

افزایش تقاضا برای خرید مسکن| املاکی ها: برجام هم قیمت خانه را کاهش نمی دهد!

شاید قیمت ارز بعد از احیای برجام افت کند اما اینکه بگوییم قیمت مسکن نیز کاهش می یابد بعید است. چرا که برخی سازنده های مسکن، مسکن را با کالاهای دلار ۳۰ هزار تومان (مثل آهن و فولاد و سیمان) ساخته اند و اینطور نیست که بگوییم اگر دلار از ۲۸ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان کاهش یافت پس باید قیمت مسکن هم افت کند!

اما برخی فعالان بازار مسکن و برخی مشاوران املاک فعال در سطح شهر تهران می گویند: شاید قیمت ارز بعد از احیای برجام افت کند اما اینکه بگوییم قیمت مسکن نیز کاهش می یابد بعید است. چرا که برخی سازنده های مسکن، مسکن را با کالاهای دلار ۳۰ هزار تومان (مثل آهن و فولاد و سیمان) ساخته اند و اینطور نیست که بگوییم اگر دلار از ۲۸ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان کاهش یافت پس باید قیمت مسکن هم افت کند!

کد خبر: ۱۲۹٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha