۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
ضرورت احداث فرودگاه مدرن بین المللی در تبریز
یادداشت؛

ضرورت احداث فرودگاه مدرن بین المللی در تبریز

تبریز- «فرودگاه فعلی تبریز دیگر جوابگوی نیازهای منطقه نیست و احداث فرودگاه استاندارد جدید و بین المللی در شرق تبریز ضروری به نظر می رسد» این بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: نقش فرودگاه ها به عنوان موتور محرک اقتصادی یک کشور و توسعه و پیشرفت شهرها بی بدیل است. امروزه فرودگاه ها صرفاً برای جابه جائی مسافران فعالیت نمی کنند، بلکه این مکان ها به شهرهایی با امکان ارائه خدمات مختلف تبدیل شده اند.

فرودگاهها دیگر محدود به فروشگاه های صرف غذا و کالاهای معاف از گمرک نیستند بلکه در این پایانه های مسافری انواع برندها، بوتیک های معروف، رستوران های بزرگ، تفریح های متنوع، هتل های چهار و پنج ستاره، سالن های برگزاری کنفرانس ها و حتی درمانگاه های پیشرفته با تمامی امکانات مستقر شده و خدمات ارائه می دهند.

این امر خوشبختانه در فرودگاه های داخلی کشورمان اتفاق افتاده و علاوه بر اشتغال زایی برای صدها نفر، سرمایه گذاری های از سوی دولت و بخش خصوصی در زمینه ساخت و توسعه ترمینال فرودگاه ها، پارکینگ طبقاتی خودروها، رستوران ها، کافی شاپ ها، آشیانه های تعمیرات هواپیماها، سالن‌های تشریفات اختصاصی، ساختمان های اداری و سالن های همایش، فضاهای تبلیغاتی انجام شده است که نه تنها باعث رشد و شکوفائی آن منطقه شده بلکه با برقراری پروازهای داخلی از سراسر کشور، انتقال مسافران و کالا را آسان کرده است.

فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز ۶۹ سال پیش در شمال غرب تبریز و در زمینی به وسعت ۵۲۹ هکتار طراحی و احداث شد. این فرودگاه اکنون به دلیل واقع شدن در مرز و کریدورهای هوایی بین المللی در ارائه خدمات ناوبری، رادار و هوانوردی به پروازهای داخلی و بین المللی به خصوص پروازهای عبوری بین المللی نقش پر رنگی دارد. به طوری که روزانه ۴۴ پرواز داخلی و ۶ پرواز خارجی از فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز صورت می گیرد.

نزدیک به هفت دهه از زمان احداث فرودگاه بین المللی تبریز می گذرد، گسترش شهر و افزایش جمعیت آن از یک طرف و تبدیل شدن تبریز به قطب اقتصادی و صنعتی کشور و حتی منطقه از طرف دیگر، احداث فرودگاه مدرن و مطابق با استاندارد های بین المللی ضروری به نظر می رسد.

با توجه به اینکه فرودگاه شهید مدنی در غرب تبریز واقع شده است به نظر می رسد شرق این شهر برای احداث فرودگاه مناسب باشد. شایسته است مدیران ارشد اجرایی استان پیگیر برنامه های مطالعاتی و مکان یابی مناسب برای احداث فرودگاه بزرگ و مدرن این شهر در سالهای آتی باشند.

ضرورت احداث فرودگاه مدرن و مطابق با استانداردهای بین المللی در شان تبریز و آذربایجان از آنجا اهمیت می یابد که بر اساس سند چشم انداز توسعه آذربایجان شرقی، استان باید به دروازه اصلی تجارت و ترانزیت از جنوب و شرق آسیا و اروپا و توسعه گردشگری تبدیل شود.

واقعیت این است که میزان توسعه هر شهر یا منطقه ای به وجود شبکه حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی متکی است. به واقع فرودگاه، راه آهن و بزرگراه های مدرن و مطابق با استانداردهای جهانی از ضروریات توسعه هر کشوری محسوب می شوند. لذا می توان به شتاب گرفتن توسعه استان امیدوار بود به شرطی که در احداث و یا تکمیل پروژه های حمل و نقل اقدام عملی انجام شود.

اکنون زمان آن فرا رسیده است تا تبریز نیز همانند تهران و مشهد مقدس فرودگاهی مدرن در عیار استانداردهای بین المللی داشته باشد و به جایگاه ممتازی در عرصه حمل و نقل بین المللی، ترانزیت کالا و توسعه گردشگری برسد.

کد خبر: ۱۲۹٬۸۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمود IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      12 0
      فرودگاه بین‌المللی درشرق تبریز اجتناب پذیراست.
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      6 0
      تاحالاهرچی که ساختین کوزه شکسته ازاب دراومده ۱۰۰ تومن گرفتید ۱۰ تومن خرج کردیدبا۹۰ تومنش هم خارج ازایران دارالفنون احداث کردید
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      3 6
      شرق تبریز هنه جا کوهستانی است
    • داودی IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      9 1
      امیدوارم با همت مسئولان وهمچنین جناب دکتررضوی خرم استاندارمحترم این پروژه ملی بزودی تصویب وکارهای اجرایی اغازشود????????????????????
    • علیرضا IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      12 0
      فرودگاه مدرن وبه روز برای تبریز ضروری است
    • حلیل IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      2 7
      همین فرودگاه را به نحو خیلی مطلوبی میتوان‌توسعه داد البته اگر کمی فکر کنید و یک‌باند خیلی ایده آل می‌توان ایجاد کرد