۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
کویرموتور سیاست افزایش بومی سازی موتور برقی دارد| تولید ۲۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تا پایان سال
مدیر عامل کویر موتور در گفتگو با بازار:

کویرموتور سیاست افزایش بومی سازی موتور برقی دارد| تولید ۲۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تا پایان سال

خداپسند، مدیرعامل کویر موتور در خصوص تولید موتورسیکلت گفت: در سال جاری حدود ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده است و این روند تا پایان سال احتمالا به تیراژ ۲۵۰ هزار دستگاه برسد.

بازار؛ گروه خودرو: موتورسیکلت به عنوان یک وسیله اقتصادی در تمام بازارهای جهانی شناخته می شود، اما این وسیله نقلیه اقتصادی بیشتر از سه سال است که در کشور این تعبیر را ندارد. از سویی همیشه انگشت اتهام آلودگی هوا به سمت تولیدکنندگان این وسیله نقلیه اشاره می شود.
تمام این مسائل در کنار تحریم های ظالمانه علیه کشور و اوضاع اقتصادی نامطلوب سبب شده که تولیدکنندگان موتورسیکلت نسبت به خودروسازان پیشرفت بیشتری داشته باشند. پیشرفتی که آن را در عرضه محصولات برقی می توان مشاهده کرد، افزایش قیمت وسایل نقلیه این روزها سبب شده که مشتریان نسبت به گذشته بیشتر به دنبال نرخ ها باشند تا اگر قصد خرید وسیله ای دارند، زودتر اقدام به خرید کنند.
با تمام این تفاسیر به سراغ رحیم خداپسند مدیرعامل کویر موتور رفتیم تا آمار تولید و اوضاع بازار موتورسیکلت را بررسی کنیم، در ادامه بخشی از این گفت و گو را از نظر خواهید گذراند:

تولید محصولات بومی سازی پر فروش را افزایش دهیم، محصولات کم فروش را نیز مانند سیاست سابق به صورت سی کی دی وارد و به مصرف کننده ها ارائه دهیم

* کویر موتور در کشور رکوردار تولید موتورسیکلت است، از ابتدای سال تاکنون در زمینه تولید موتورسیکلت با چه چالش های مواجه بودید؟
چالش ها مانع از پیشرفت نمی شود، هیچ وقت هم گله ای از قوانین و مقرارت نداریم اما همیشه از مسئولین خواهش می کنیم ما را یاری کنید. خیلی به چالش فکر نمی کنیم، بیشتر توجه داریم که محصولات خوب و ایمن با تکنولوژی روز بتوانیم عرضه کنیم. بیشترین مساله ای که به آن دقت داریم، این هست که تولید محصولات بومی سازی پر فروش را افزایش دهیم. محصولات کم فروش را نیز مانند سیاست سابق به صورت سی کی دی وارد و به مصرف کننده ها ارائه دهیم. اگر مجموع این اقدامات را انجام ندهیم، جوانان علاقمندی شان به دو چرخه ها کاهش می باید، بنابراین سعی داریم در گروه محصولات ما تنوع فراوانی وجود داشته باشد. اگر مشکلی نیز وجود دارد، کل مجموعه را در بر می گیرد و فقط مربوط به صنعت ما نیست.

* همیشه این نقد به تولیدکنندگان موتورسیکلات وارد است که برای کاهش آلایندی، نصب کاتالیست و عرضه محصولات الکتریکی چه اقدامی انجام داده اند، برای این موضوعات چه برنامه ای را دنبال کردید؟
به طور کلی سیاست ما از روز نخست تولید تاکنون این بوده است، کویرموتور پیش قدم در تولید محصولات یورو۴ و یورو۵ بوده است. اکنون نیز روی موتورسیکلت های الکتریکی سرمایه گذاری قابل توجهی انجام داده ایم، برای تولید این وسایل کارخانه تولید را توسعه و به سمت داخلی سازی باتری مورد نیاز آن ها نیز حرکت کردیم. تولید پیشرانه الکتریکی و احتراق داخلی را در دست اقدام داریم، قطعه سازی صنعت موتور سیکلت را شروع کردیم، می توانیم سال آینده اعلام کنیم که موتورسیکلت های برقی ما بیش از ۵۰ درصد ساخت داخل خواهند داشت.

کویرموتور سیاست افزایش بومی سازی موتور برقی دارد| تولید ۲۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تا پایان سال

* به پیشرانه های الکتریکی و احتراق داخلی طراحی شده توسط شرکت خودتان اشاره کردید، این پیشرانه ها چه زمانی با محصول به بازار می رسند؟
پیشرانه دارای یک تکنولوژی خاص و به روز است، اگر روی قطعات و تولید آن سرمایه گذاری کنید با چالش مواجه خواهید شد. بنابراین سعی کردیم روی مونتاژ و بخش هایی که ارتباط چندانی با تکنولوژی ندارد، سرمایه گذاری کنیم. سال آینده این پیشرانه ها با محصولات به بازار عرضه خواهند شد.

بیماری های مانند کرونا و افزایش قیمت خودرو نیز سبب شده که مشتریان بیشتری به سمت خرید موتورسیکلت حرکت کنند

* فروش موتورسیکلت در سال جاری با در نظر گرفتن نوسان نرخ ارز و مشکلات صنعتی توام با کاهش قدرت خرید مشتریان چه مقدار کاهش یافته است؟
ابتدا باید ذکر کنم آمار تولید سال گذشته را ندارم، اما در سال جاری حدود ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده است. حدود ۳۲ هزار دستگاه تا کنون را کویر موتور تولید کرده است، با این روند تا پایان سال احتمالا آمار به تیراژ ۲۵۰ هزار دستگاه برسد. نسبت به سال های گذشته تصور دارم رشد تولید خوبی وجود داشته است. البته این قیاس را بدون در نظر گرفتن آن سال که تولید موتورسیکلت از کاربراتو به سمت انژکتور سوق یافت، بیان کردم. مردم نسبت به گذشته بیشتر از موتورسیکلت استقبال کردند، بیماری های مانند کرونا و افزایش قیمت خودرو نیز سبب شده که مشتریان بیشتری به سمت خرید موتورسیکلت حرکت کنند.

سال آینده شاهد ورود موتورسیکلت برقی و اسکوتر بابیش از ۵۰ درصد ساخت داخل به بازار خواهید بود

* اکنون در بازار شاهد هستیم موتورسیکلت های وجود دارد که قیمت خودرو هستند، برای کاهش قیمت موتورسیکلت ها برنامه ای دارید؟
موتورسیکلت داریم که ارزش ریالی آن معادل یک خودرو است، باید دید این موتورسیکلت ها را با چه خودرویی مقایسه می کنیم. اگر موتورسیکلت کاوازاکی را در نظر بگیریم از نظر قیمتی با پراید و پژو برابری می کند. اما این موتورسیکلت را باید با بنز و ب ام و مقایبسه کنید، زیرا تکنولوژی موتورسیکلت های خوب را باید با خودروهای خوب قیاس کرد. زمانی که یک موتورسیکلت دارای ایمنی و فناوری بالا است، قطعا قیمت آن نیز بالا است. اگر از همین موتورسیکلت آپشن ها و فناوری ایمنی را کاهش دهید، بهای آن نیز کاهش خواهد یافت. بنابراین آپشن ها و ایمنی در کنار تجهیزات قیمت موتورسیکلت را افزایش می دهد. پس چگونه می توان آپشن و فناوری که نداریم بومی سازی کنیم؟ درنتیجه موتورسیکلت های مجهز به فناوری های جدید به صورت سی کی دی همیشه وارد خواهد شد. برنامه ما اکنون تولید اسکوتر و موتورسیکلت برقی هست که ضریب ساخت داخل آن را افزایش دهیم. سال آینده شاهد ورود موتورسیکلت برقی و اسکوتر بابیش از ۵۰ درصد ساخت داخل به بازار خواهید بود.

کویرموتور سیاست افزایش بومی سازی موتور برقی دارد| تولید ۲۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تا پایان سال

* شنیده ها و زمزمه ها خبر از لغو احتمالی تحریم ها ظالمانه علیه کشور را دارد، اگر این تحریم ها لغو شود برندهای کاوازاکی و هوندا به کشور بازخواهند گشت؟
اگر بخواهیم به شینده ها و زمزمه ها توجه کنیم، با چالش مواجه خواهیم شد. پیش از برجام و بعد از برجام فعالیت داشتیم. هنر ما دور زدن تحریم باید باشد و هیچ تحریمی مانع فعالیت ما نخواهد شد.

کد خبر: ۱۲۹٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha