۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
چشم انداز تجارت خارجی چین ۲۰۲۲؛ رشد ۲۳ درصدی با کشورهای «یک کمربند_یک جاده»|  تثبیت نرخ ارز رنمینبی
بازار گزارش می دهد؛

چشم انداز تجارت خارجی چین ۲۰۲۲؛ رشد ۲۳ درصدی با کشورهای «یک کمربند_یک جاده»| تثبیت نرخ ارز رنمینبی

انتظار می‌ رود که تجارت خارجی چین با پشتوانه پایه های قابل اعتماد در کنار انعطاف‌ پذیری قوی اقتصادی، حرکت صعودی خود را در سال جاری حفظ کند.

بازار؛ گروه بین الملل: به گفته مقامات و کارشناسان چینی، با کاهش رشد اقتصادی جهانی، انتظار می‌ رود که تجارت خارجی با پشتوانه بنیانهای قابل اعتماد در کنار انعطاف‌ پذیری قوی اقتصاد چین، حرکت صعودی خود را در سال جاری حفظ کند و با وجود چالش‌ های مختلف، کمک بیشتری به ثبات زنجیره‌های صنعتی و عرضه جهانی کند.

این کارشناسان اعلام کردند که به منظور تسهیل رشد تجارت خارجی، کشور باید استقرار الگوی توسعه دوگانه جدید را تسریع بخشد که بازار داخلی را به عنوان تکیه گاه اصلی در نظر می گیرد و به بازارهای داخلی و خارجی اجازه می دهد یکدیگر را تقویت کرده و در عین حال تعدیل های متقابل چرخه ای را بهبود بخشند.

بر اساس داده های منتشر شده توسط اداره کل گمرک در روز جمعه، واردات و صادرات این کشور در سال ۲۰۲۱ به ۶.۰۵ تریلیون دلار رسید و رکورد تاریخی جدیدی را پس از بالاترین رقم قبلی چهار تریلیون دلاری در سال ۲۰۱۳ به ثبت رساند.

بر حسب رنمینبی، کل تجارت خارجی در سال ۲۰۲۱ ۳۹.۱ تریلیون یوان بود که ۲۱.۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. همچنین، صادرات نیز به میزان ۲۱.۷۳ تریلیون یوان بود که ۲۱.۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت، در حالی که واردات با ۲۱.۵ درصد افزایش در سال به ۱۷.۳۷ تریلیون یوان رسید.

ژو ژوژی محقق موسسه اقتصاد و سیاست جهانی آکادمی علوم اجتماعی چین اعلام کرد که صادرات چشمگیر چین به طور قابل توجهی اختلالات تولید ناشی از کووید-۱۹ در سایر کشورها را خنثی کرده، تقاضای جهانی را برآورده می کند و به رام کردن افزایش قیمت ها در جهان کمک می کند؛ در حالی که واردات رو به رشد این کشور بهبود اقتصادی در اقتصادهای مرتبط را تقویت می کند.

عملکرد بهتر از حد انتظار در سال گذشته عمدتاً به دلیل بازگشت اقتصادی نسبتاً قوی جهانی و همچنین زنجیره‌ های صنعتی و تأمین پایدار چین به لطف کنترل مؤثر کووید-۱۹ گزارش شده است. اما رشد صادرات در سال ۲۰۲۲ به دلیل پایه مقایسه ای بالا و تقاضای ضعیف تر در خارج از کشور احتمالاً معتدل تر خواهد شد.

لی کویون سخنگوی گروه گاک ( یک ارائه دهنده جهانی خدمات حمل و نقل، لجستیک و دریایی) و مدیر کل بخش آمار و تحلیل آن، روز جمعه در یک نشست خبری در پکن گفت: رشد تجارت خارجی در سال ۲۰۲۲ با عوامل متعددی از جمله کوچک شدن تقاضا، شوک های عرضه و تضعیف انتظارات در کنار اقتصاد داخلی و همچنین افزایش عدم اطمینان در محیط خارجی، با چالش مواجه خواهد شد.

به گفته تحلیلگران، برای حمایت از رشد تجارت خارجی، انتظار می رود اقدامات متعددی که توسعه کلی اقتصادی را هدف قرار می دهد، انعطاف پذیری این بخش را افزایش دهد.

تو شین کوان، رئیس موسسه چینی همکار با سازمان بهداشت جهانی در دانشگاه تجارت بین‌ الملل و اقتصاد در پکن گفت: با بازگشایی اقتصادهای بیشتر و کاهش اقدامات کنترل بیماری، چین باید به دنبال تعادل بهتری بین پیشگیری و کنترل دقیق بیماری و رشد اقتصادی در جهت رونق بیشتر تجارت خارجی باشد.

انتظار می رود استقرار الگوی توسعه دوتایی و دستیابی به رفاه مشترک موجب تسریع و افزایش درآمد مردم، تقویت تقاضای داخلی قوی تر و محافظت در برابر خطرات خارجی شود که در عین حال زنجیره های صنعتی و تامین چین را تقویت کرده و آنها را حفظ خواهد کرد

او گفت که رقابت در تجارت جهانی است ضمن اینکه انتظار می رود استقرار الگوی توسعه دوتایی و دستیابی به رفاه مشترک موجب تسریع و افزایش درآمد مردم، تقویت تقاضای داخلی قوی تر و محافظت در برابر خطرات خارجی شود که در عین حال زنجیره های صنعتی و تامین چین را تقویت کرده و آنها را حفظ خواهد کرد.

ژو از آکادمی علوم اجتماعی چین نیز پیشنهاد کرد تلاش های بیشتری برای تثبیت نرخ ارز رنمینبی انجام شود تا شرایط مساعدی برای تجارت خارجی چین در سال ۲۰۲۲ ایجاد شود.

افزایش تجارت خارجی چین فرصت های تجاری بیشتری را برای سایر جهان ایجاد کرده است در حالی که به ثبات زنجیره های صنعتی و عرضه جهانی کمک می کند

لیو جی مدیر کل Optima Integration Group، یک پلتفرم پیشرو خدمات واردات محصولات منجمد در چین، اظهار کرد: افزایش تجارت خارجی این کشور فرصت های تجاری بیشتری را برای سایر جهان ایجاد کرده است در حالی که به ثبات زنجیره های صنعتی و عرضه جهانی کمک می کند.

لی از گروه گاک نیز گفت که کشور به دنبال ایجاد تعادل بین اقدامات پیشگیری از بیماری در بنادر و ارتقای تجارت خارجی خواهد بود ضمن اینکه همزمان با تقویت مقررات، مقامات خدمات اداری را نیز برای بهبود فضای کسب و کار بهبود خواهند داد.

بر اساس گزارش های منتشر شده، واردات و صادرات چین با پنج شریک تجاری بزرگ همگی در سال گذشته افزایش یافت. واردات و صادرات این کشور با ایالات متحده، سومین شریک تجاری بزرگ در سال گذشته به میزان ۲۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۴.۸۸ تریلیون یوان (۷۷۰ میلیارد دلار) رسید.

علاوه بر آن، تجارت خارجی ترکیبی این کشور با اقتصادهای مشارکت کننده در طرح یک کمربند_یک جاده برابر با ۲۳.۶ درصد رشد داشت که ۲.۲ واحد بیشتر از رشد کلی تجارت خارجی است.

همچنین، تجارت این کشور با انجمن کشورهای آسیای جنوب شرقی، اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی به حدود ۵.۶۷ تریلیون یوان، ۵.۳۵ تریلیون یوان، ۲.۴ تریلیون یوان و ۲.۴ تریلیون یوان رسید در حالی که نرخ رشد سالانه ۱۹.۷ درصد، ۱۹.۱ درصد، ۹.۴ درصد و ۱۸.۴ درصد بوده است.

چین در دسامبر ۲۰۲۱ به دلیل صادرات قوی، رکورد مازاد تجاری را به ثبت رساند، زیرا صادرات در طول بیماری همه گیر جهانی بهتر از انتظارات بود، اما برخی از تحلیلگران به کاهش سرعت محموله های بین المللی در ماه های آینده اشاره کردند. بر اساس داده های اداره آمار، مازاد تجاری در سال ۲۰۲۱ به ۶۷۶.۴۳ میلیارد دلار از ۵۲۳.۹۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسید که بالاترین میزان از زمان شروع رکوردها در سال ۱۹۵۰ بود.

داده‌ های اخیر گمرک نیز همچنین رکورد مازاد تجاری را برای ماه دسامبر به ثبت رساند، زیرا پیش بینی ها نشان می دهد که صادرات قوی باقی خواهد ماند و رشد واردات به شدت کاهش خواهد یافت. مازاد تجاری در ماه دسامبر به ۹۴.۴۶ میلیارد دلار رسید که بالاترین میزان از زمان شروع رکوردها در آگوست ۱۹۹۴ بود.

این رقم نسبت به ۷۱.۷۲ میلیارد دلار مازاد در ماه نوامبر و بالاتر از پیش بینی مازاد ۷۴.۵۰ میلیارد دلاری در نظرسنجی رویترز به شدت افزایش یافت. مازاد تجاری سنگین چین با ایالات متحده، منبع اصلی اختلاف بین دو اقتصاد بزرگ جهان، در ماه دسامبر به ۳۹.۲۳ میلیارد دلار رسید که از ۳۶.۹۵ میلیارد دلار در ماه قبل افزایش یافت، اما کمتر از بالاترین رقم امسال ۴۲ میلیارد دلاری در سپتامبر است.

وزارت بازرگانی چین نیز چندی پیش اعلام کرد که امیدوار است ایالات متحده بتواند شرایطی را برای گسترش همکاری های تجاری ایجاد کند، زیرا خرید کالاهای آمریکایی از سوی چین در دو سال گذشته بسیار کمتر از اهداف توافق تجاری دوران ترامپ بوده است.

کد خبر: ۱۲۹٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha