۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
ظرفیت مرغ فروشی‌های گرگان تکمیل است| مجوز جدید تیر خلاص به فروشندگان
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

ظرفیت مرغ فروشی‌های گرگان تکمیل است| مجوز جدید تیر خلاص به فروشندگان

گرگان- کاهش تقاضای مرغ در بازار و اجرای «لغو قانون محدودیت صدور پروانه کسب» در چند سال اخیر باعث شده تا بسیاری از فروشندگان این صنف در گرگان ناگزیر به سمت تعطیلی بروند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: پس از گرانی گوشت قرمز درسال ۹۷ و فاصله قیمت معنی دار آن با گوشت سفید، باعث شد تا بسیاری از دهک های کم درآمد با حذف گوشت قرمز از سبد خرید، مرغ و ماهی را جایگزین آن کنند اما افزایش سه برابری قیمت مرغ و ماهی در یک سال گذشته، همین امکان خرید را هم از برخی اقشار ضعیف گرفت.

کاهش توان خرید مردم، همزمان با آزادسازی صدور مجوز فروشگاه های پروتئینی باعث شده تا این روزها بسیاری از فروشگاه های پروتئینی ورشکست شده و از خیر این شغل بگذرند. رئیس اتحادیه مرغ و ماهی فروشان گرگان معتقد است وجود ضوابط و محدودیت های قبلی برای صدور مجوز مناسب بود و نباید دولت با رویکرد ایجاد اشتغال و رفع بیکاری سفره فروشندگان این محصول را کوچک می کرد. در کنار این موارد نوسانات در عرضه و قیمت مرغ از دیگر مشکلات این روزهای فروشندگان پروتئینی است که رمضان احمدی رئیس اتحادیه مرغ و ماهی فروشان گرگان درباره آن در این گفتگو بیشتر برایمان توضیح می دهد.

* وضعیت مرغ در بازار چگونه است؟
در حال حاضر مرغ از قیمت مصوب کیلویی ۳۱ هزار تومان، مقداری افت کرده و در بازار به قیمت ۲۸ الی ۲۹ هزار تومان به فروش می رسد. اما اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را از مرغ بردارند، این کالا به قیمت کیلویی ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان به فروش خواهد رسید. به همین خاطر اگر دولت بتواند قیمت مرغ را در همین سطح نگه دارد خیلی بهتر است، چون با افزایش قیمت مرغ سفره مردم بسیار کوچکتر از قبل می‌شود.

مرغ تنها پروتئین به جا مانده در سفره خانوار است و با افزایش قیمت آن، ۷۰ درصد جامعه توان خرید این کالا را نخواهند داشت. همچنان که در شرایط فعلی بسیاری از اقشار توان خرید مرغ و تخم‌مرغ را ندارند. شاید باورتان نشود که بسیاری از خانواده ها با افزایش فعلی قیمت مرغ حتی دیگر قادر به خرید جگر، سنگدان و دل مرغ نیستند حالا شما در نظر داشته باشید که با مرغ کیلویی ۷۰ هزار تومانی عده زیادی امکان خرید کالاهای ارزان قیمتی نظیر، دل، سنگدان مرغ و جگر را نخواهند داشت.

مرغ تنها پروتئین به جا مانده در سفره خانوار است و با افزایش قیمت آن، ۷۰ درصد جامعه توان خرید این کالا را نخواهند داشت

* علت نوسان قیمت تخم مرغ در بازار چه عواملی است ؟
علی رغم اینکه مصوب قیمت تخم مرغ ۲۱هزار تومان است اما متاسفانه در بازار ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. صرفا به این خاطر که تخم مرغ در دست افرادی فاقد صلاحیت توزیع می‌شود.
چند ماه پیش به دلیل گرانی قیمت تخم مرغ و کاهش عرضه این کالا، توزیع تخم مرغ از اتحادیه مرغ فروشان گرگان گرفته شد که پس از آن به واسطه واگذاری آن به افراد ناکارآمد، این کالا از ثبات قیمت برخوردار نبوده و براساس قیمت مصوب به فروش نمی رسد. در این مدت نامه نگاری های زیادی باسازمان صمت و فرمانداری گرگان داشتیم که تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

خواهشم از متولیان این است که توزیع تخم مرغ مانند گذشته به اتحادیه مرغ و تخم مرغ واگذار شود چراکه نظام مندی بیشتری دارد. وجود چنین افرادی فقط حلقه های واسطه و دلالان را در استان بیشتر کرده است.

درگذشته سهمیه تخم‌مرغ گرگان روزانه ۲۰ تن بود در حالیکه الان پنج تن تخم مرغ هم در گرگان توزیع نمی شود و بخش عمده این تخم مرغ ها از استان خارج می‌شود . این موضوع باورکردنی نیست که ۲۰ تن تخم مرغ ظرف دو ساعت به فروش برسد یا توزیع آن پایان یابد. متاسفانه این افراد با خارج کردن کالا از استان به گرانی تخم مرغ و کاهش عرضه آن دامن می زنند.

ظرفیت مرغ فروشی‌های گرگان تکمیل است| مجوز جدید تیر خلاص به فروشندگان

* تغییری در سرانه مصرف مرغ و تخم مرغ ایجاد شده؟
در هشت ماه گذشته متاسفانه سرانه مصرف مرغ و تخم مرغ بین ۳۰ تا ۴۰درصد کاهش یافته است که علت آن هم چیزی به جز گرانی نیست، چرا که قیمت مرغ از ۱۲ هزار تومن یکباره به ۳۵ هزار تومان افزایش یافت تقریبا در این مدت قیمت مرغ حدود سه برابر شده است. مصرف روزانه گرگان هم در حال حاضر ۲۰ تن است که نسبت به قبل این رقم هم کاهش داشته است.

* تعداد فروشگاه های مرغ در گرگان چقدر است؟
در گذشته با نیازسنجی هر منطقه جواز فروشگاه مرغ صادر می شد. حتی تا پنج سال پیش تعداد فروشگاه های پروتئینی به خاطر سختی هایی که در ارائه مجوز وجود داشت به ۳۰ عدد هم نمی‌رسید اما با توجه به آزادسازی صدور مجوز، تعداد این فروشگاه‌ها ظرف چند سال گذشته به ۳۰۰ مغازه رسیده است و همین یکی از عوامل رکود در بازار مرغ فروشان شده چراکه بیش از نیاز مردم شهرستان، فروشگاه وجود دارد.

با توجه به آزادسازی صدور مجوز، تعداد فروشگاه‌های مرغ و تخم مرغ ظرف چند سال گذشته به ۳۰۰ مغازه رسیده که همین عامل رکود بازار مرغ است

بسیاری از جوانان به دلیل بیکاری با دریافت مجوزی اقدام به تاسیس فروشگاه مرغ می کنند. در این راه دست کم ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه نیاز است که آنها با هزار امید و آرزو تهیه کرده و این کسب و کار را راه می اندازند حتی برخی افراد با دریافت تسهیلات اقدام به راه‌اندازی فروشگاه می‌کنند که پس از مدتی به واسطه نبود صرفه اقتصادی ناگزیر به تعطیلی آن هستند. در کنار تمام این مشکلات فشار دستگاه هایی مانند دارایی و تامین اجتماعی هم امان کسبه را بریده است.

* چه مشکلی با دارایی و تامین اجتماعی دارید؟
متاسفانه با این شرایط نامساعد درآمدی این ادارات هم پایشان بر گلوی فروشگاه های پروتئینی مرغ گذاشته اند. دارایی ۱۰ درصد از درآمد حاصل از مغازه داران را می خواهد . این در حالی است که آنها هزینه های دیگری مانند اجاره بهای مغازه، دستمزد نیروی انسانی و بیمه تامین اجتماعی نیرو را باید پرداخت کنند. فشار بیش از حد دارایی به این صنف باعث شده تا بسیاری عطای این شغل را به لقایش بخشیده و ترک پیشه کنند.

وضعیت بیمه هم بهتر از شرایط مالیات و دارایی نیست. به این خاطر که کاهش درآمد فروشگاه های پروتئینی امکان بیمه تمام افراد فعال این حوزه را گرفته و از طرفی تامین اجتماعی هم ارقام بیمه را به عددهایی غیرقابل تصور افزایش می دهد.به خاطر این شرایط تعدادی از فروشگاه های پروتئینی ظرف یک سال گذشته تعطیل شد و اغلب این افراد به دلالی و خرید فروش مرغ و تخم مرغ به صورت واسطه روی آوردند.

کد خبر: ۱۲۹٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha