۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
برداشتن بار از روی دوش دولت با ساخت مسکن توسط سازمان ها | ثبات قیمت مسکن با رونق تولید
کارشناس اقتصاد مسکن مطرح کرد

برداشتن بار از روی دوش دولت با ساخت مسکن توسط سازمان ها | ثبات قیمت مسکن با رونق تولید

فاطمی عقدا، کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه دولت می تواند در طرح نهضت ملی مسکن از سازمان ها برای ساخت مسکن جامعه هدف بهره بگیرد گفت: تحقق سیاستهای دولت موجب ثبات قیمت مسکن و اجاره بها شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: عملکرد دولت و توجه سیستم بانکی نشان می دهد که در ماههای گذشته روند ساخت و ساز رو به بهبود قرار گرفته و می توان گفت در سال جاری تولید مسکن نسبت به سال های قبل رشد قابل توجهی داشته است. اما به واقع برای موفقیت دولت در سیاستهای خود علاوه بر همراهی سیستم بانکی نیازمند همراهی سایر وزارتخانه ها در کنار وزارت راه و شهرسازی هستیم.

با این حال کارشناسان اقتصادی و انبوه سازان مسکن بر این باور هستند که تحقق سیاستهای دولت در بخش مسکن می تواند هم به نفع حوزه مسکن و هم به نفع اقتصاد کلان کشور باشد. چرا که بخش مسکن، لوکوموتیو اقتصاد کشور است که می تواند با رونق خود بیش از چند صد شغل را به صورت مستقیم به حرکت در بیاورد.

حال سوال این است که برای برداشتن بار از روی دوش دولت و کم کردن تقاضای مسکن چه باید کرد. آیا تنها دادن تسهیلات ساخت به انبوه سازان چاره کار است؟

محمود فاطمی عقدا کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این پرسش که برای کاهش و برداشتن بار از روی دوش دولت در حوزه مسکن چه باید کرد؟ گفت: قطعا تحقق سیاست‌های دولت در بخش مسکن به نفع اقتصاد کلان کشور است. چرا که بخش مسکن به طور مستقیم و غیر مستقیم می تواند موجب اشتغالزایی خوبی در کشور شود. به عبارتی می توان گفت، مسکن جزء رتبه های نخست اشتغالزایی در کشور است.

اینکه فقط بگوییم دولت باید تسهیلات بدهد و تنها یک بانک تخصصی به فکر تولید مسکن و خانه دار کردن مردم باشد درست نیست. بنابراین برای کم کردن بار از روی دوش دولت بهترین روش این است که سازمان ها برای جامعه هدف خود اقدام به ساخت مسکن کنند

وی ادامه داد: اینکه فقط بگوییم دولت باید تسهیلات بدهد و تنها یک بانک تخصصی به فکر تولید مسکن و خانه دار کردن مردم باشد درست نیست. بنابراین برای کم کردن بار از روی دوش دولت بهترین روش این است که سازمان ها برای جامعه هدف خود اقدام به ساخت مسکن کنند.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه به عنوان مثال نهادهای نظامی و صنایع دفاع که این روزها به قابلیت بالایی در تولید مسکن به روش صنعتی سازی رسیده اند می توانند به دولت و بخش مسکن کمک کنند ادامه داد: این سازمان ها و نهادها دارای پرسنل هستند بنابراین اگر مقدمات ساخت مسکن برای جامعه هدف را بر عهده بگیرند قطعا هم ارزان تر و هم با کیفیت تر می توانند ساخت مسکن را انجام و پرسنل را صاحب مسکن و در نهایت به حوزه مسکن کمک کنند.

ساخت مسکن مشارکتی می تواند به برداشتن بار از دوش دولت و کمتر کردن تقاضای انباشته مسکن کمک کند

فاطمی عقدا با بیان اینکه ساخت مسکن مشارکتی می تواند به برداشتن بار از دوش دولت و کمتر کردن تقاضای انباشته مسکن کمک کند تاکید کرد: به خوبی مشخص است که رئیس جمهور مصمم به ساخت یک میلیون مسکن در سال است و با این توانمندیهایی که در کشور وجود دارد و دولت هم مصمم به اجرای بهتر طرح نهضت ملی مسکن است می توان گفت به راحتی ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در چهار سال محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: قطعا تحقق سیاستهای دولت در بخش مسکن می تواند به ثبات قیمت مسکن و اجاره بها کمک کند. هر چند که اخیرا بانک مرکزی آماری را منتشر کرد که بر اساس آن اجاره بها رشد قابل توجهی داشته است که این موضوع خود دلایل متعددی مثل کمبود مسکن و افزایش نرخ تورم دارد.

بانک مرکزی اخیرا گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن تورم در برخی ماههای سال به دلیل رشد اجاره بها بوده است.

کد خبر: ۱۲۹٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha