۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
ارز دولتی اختیار را از تولیدکنندگان گلستانی گرفت
مدیرعامل زنجیره گوشت مرغ؛

ارز دولتی اختیار را از تولیدکنندگان گلستانی گرفت

گرگان- اردلان، مدیرعامل زنجیره گوشت مرغ پیگیر با بیان این نکته که تخصیص ارز دولتی اختیار و اراده از تولیدکنندگان گرفته،گفت: بخش خصوصی ذاتاً باید ریسک‌پذیر باشد.

شروین اردلان در گفتگو با خبرنگار بازار حذف ارز دولتی را گامی مثبت دانست و اظهار کرد: ارز تک نرخی فعالیت واحدهای تولیدی را برای صادرات و سایر اقدامات اقتصادی آزاد می کند.

قائم مقام زنجیره تولید گوشت مرغ پیگیر ادامه داد: حذف ارزدولتی از نهادهای دامی اتفاق بسیار فرخنده ای است، با این اقدام تولیدکنندگان و کارآفرینان جایگاه اصلی خودشان را پیدا کنند.

وی اضافه کرد: از سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ تولید کنندگان هیچ نقش مدیریتی در کار خودشان ایفا نکردند زیرا دولت تعیین کرده که مرغ، ذرت و سویا با چه قیمتی از بازار خریداری شود.

به گفته اردلان، حتی تعداد جوجه‌ریزی در سالن، مدت زمان نگهداری مرغ و فروش آن به اشخاص را دولت برای تولیدکنندگان تعیین می‌کند؛ در چنین شرایطی بخش خصوصی هیچ اختیار و اراده ای از خود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: تمام این محدودیت های بخش خصوصی صرفاً به این خاطر است که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به آن اختصاص داده است.

مدیرعامل زنجیره گوشت مرغ پیگیر با بیان این نکته که تمام این اطلاعات باید در سامانه ثبت شود، افزود: هر گونه اقدام خارج از این شرایط تخلف محاسبه می‌شود.

وی معتقد است: در حالی که بخش خصوصی ذاتاً باید ریسک‌پذیر باشد اما به واسطه تخصیص ارز دولتی به تولیدکنندگان این اجازه را نمی دهد ضمن اینکه فرصت صادرات را هم از بخش خصوصی گرفته است.

به گفته قائم مقام زنجیره تولید گوشت مرغ پیگیر، نگهداری تولیدکنندگان و بخش خصوصی در فضای گلخانه ای اصلاً درست نیست.

وی با بیان این مطلب که حذف ارز دولتی باعث تعطیلی تولید کننده های مرغ و جوجه می شود، اظهارکرد: بر اساس قانون تولید کسانی می مانند که قوی‌تر بوده و در شرایط سخت توان ماندگاری را دارند؛ این انتخاب اصلح است.

اردلان خواستار تک نرخی شدن قیمت ارز شد و گفت: اگر فاصله بین قیمت ارز نیمایی و آزاد زیاد شود دوباره این گپ، فساد و رانت ایجاد می کند.

 

کد خبر: ۱۲۹٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha