انگلیسی ها خواستار مبلمان ایرانی بودند، تحریم ها مانع شد| سیر صعودی گرانی مواد اولیه با ادامه احتکار
کارشناس شرکت مبلمان سازی در گفتگو با بازار:

انگلیسی ها خواستار مبلمان ایرانی بودند، تحریم ها مانع شد| سیر صعودی گرانی مواد اولیه با ادامه احتکار

قزوینی، مدیر بازرگانی یک شرکت تولید کننده مبلمان گفت: تحریم ها و نوسانات ارزی به همراه زیاده خواهی بعضی از تولیدکنندگان مواد اولیه، چشم انداز صنعت مبلمان را مبهم کرده است.

بازار؛ گروه صنعت: تحریم ها، نوسانات ارزی، افزایش بی حساب و کتاب قیمت مواد اولیه و غیره همگی در گروه مشکلاتی قرار می گیرند که فعالان صنعت مبلمان با آن دست و پنجه نرم می کنند، معضلاتی که طی سال های اخیر باعث کوچ خیلی از کار آفرینان این حوزه به مشاغل دیگر شده است.

از همین رو عجیب نیست که در حال حاضر به گفته بسیاری از کارشناسان این حوزه تنها ۳۰ درصد از ظرفیت صنعت مبلمان فعال و مابقی بلا استفاده مانده است، صنعتی که می توانست صادر کننده محصولات خود به کشورهای همسایه باشد و ارزآوری قابل توجهی را برای کشور به ارمغان بیاورد. در این رابطه به سراغ مجتبی قزوینی، مدیر بازرگانی یک شرکت تولیدکننده مبلمان رفتیم که گفت و گوی «بازار» با وی را در ادامه خواهید خواند.

در حوزه صادرات صنایع چوبی از جمله مبلمان اکنون با نمایندگانی از کشور عراق در حال همکاری هستیم، اما قصد داریم دامنه صادراتی را گسترش دهیم و در بازار اروپا، حاشیه خلیج فارس و غیره هم حضور داشته باشیم

* بفرمایید چه محصولاتی را به بازار مبلمان کشور ارائه می دهید؟
یک دست کامل مبلمان، میز جلو مبلی، میز عسلی، میز تلویزیون و آینه کنسول تولید می کنیم و در آینده نزدیک هم قصد داریم سرویس تخت خواب را به طور کامل تولید و به بازار عرضه کنیم.

* محصولاتی که تولید دارید فقط برای بازار داخلی است یا بخشی از تولیداتشان به خارج از کشور صادر می شود؟
تمام تولیداتمان به بازار داخل کشور ارائه می شود و خوشبختانه طی سال های فعالیتمان توانسته ایم زنجیره توزیع را در تمام نمایندگی‌ ها، نمایشگاه های استان ها و به طور کلی به سراسر کشور توسعه دهیم. اما در خصوص بخش دوم سوال تان باید بگویم که اکنون با نمایندگانی از کشور عراق در حال همکاری هستیم، اما قصد داریم دامنه صادراتی را گسترش دهیم و در بازار اروپا، حاشیه خلیج فارس و غیره هم حضور داشته باشیم. بنابراین چشم انداز صادرات به چنین مناطقی را داریم و امیدواریم هرچه سریع تر شرایط صادرات به این مناطق فراهم شود.

* به لحاظ کیفی چقدر محصولات تان می تواند در خارج از کشور با استقبال رو به رو شود؟
در تولید محصولاتمان از مواد اولیه درجه یک بهره می بریم و به تولیداتمان اطمینان کافی را داریم. از همین رو تمامی مبلمان تولیدی مان را ۱۸ ماه ضمانت می کنیم. همچنین با پشتیبانی خوبی که برای مشتریان ایجاد کرده ایم آن ها با خیال آسوده خرید می کنند و می دانند هر مشکلی ایجاد شود گروه پشتبانی نسبت به رفع مشکل یا حتی تعویض مبلمان اقدام می کند.

* اشاره کردید که اکنون به کشور عراق صادرات دارید، در حال حاضر حجم ارز آوری تان به کشور چقدر است و فکر می کنید اگر تحریم ها برداشته شود، ظرفیت این ارزآوری چقدر افزایش می یابد؟
در بحث صادرات چندین سال است که با کشور عراق تعامل داریم. حتی در آن جا یک انبار برای خودمان توانستیم داشته باشیم و با چند تا از تاجر ها و بازارهای عراق هماهنگی هایی کردیم که دارند این محصولات را هم خیلی خوب تبلیغ میکنند. بنابراین هم فروش خیلی خوبی داریم و هم ارز آوری بسیار خوبی برای کشور محقق می شود.

با این حال اگر تحریمها برداشته شود، می توانیم به کشور های دیگر هم صادرات داشته باشیم و به سهم خیلی خوبی در این بازار ها دست یابیم؛ چرا که برند محصولات مان خیلی خوب توانسته جایی برای خود بیابد و در این زمینه و تبلیغات خیلی خوبی را در حوزه خودمان انجام می دهیم.

اگر مذاکرات نتیجه دهد و تحریم ها برداشته شود می توانیم تا ۸۰ درصد بازار انگلیس را به راحتی در دست بگیریم؛ ‌چون کیفیت محصولات مان و به طور کلی صنعت مبل ایران فوق العاده بالا است

* به نظرتان در صورت کاهش فشار ناشی از تحریم ها، مجموعه شما چقدر ظرفیت سود آوری از طریق صادرات به خارج از کشور دارد؟
اگر مذاکرات به نحوی پیش برود که تحریم ها برداشته شود میتوانیم با توجه به بازار هدفی که مشخص کرده ایم و حوزه های فعالیت مان سهم خیلی بزرگی از صادرات را داشته باشیم؛ چرا که در زمینه تولید داخلی صنعت مبلمان از ظرفیت بالایی برخودار هستیم. به خصوص که همین حالا هم در انبار تولیدات مان، خیلی دپو محصول از جمله میز جلو مبلی، کنسول، میز تلویزیون و حتی مبلمان داریم.

یعنی همین حالا اگر شرکت های خارجی درخواست محصول کنند می توانیم به سرعت به نیاز آن ها پاسخ دهیم. قبل از تحریم ها هم در حال مذاکره با نمایندگانی از انگلیس بودیم و به توافقاتی هم رسیده بودیم اما به دلیل تحریم ها نتوانستیم به تعاملات خود ادامه دهیم؛ چرا که امکان مراودات مالی با این کشورها وجود ندارد.

بنابراین اگر تحریم ها برداشته شود می توانیم تا ۸۰ درصد بازار آن جا را به راحتی در دست بگیریم؛ ‌چون کیفیت محصولات مان و به طور کلی صنعت مبل ایران فوق العاده بالا است. همچنین برای مشتری ایرانی، به قدری تنوع محصول داریم و تولیدات مان کامل است که افرادی که اقدام به خرید جهیزیه می کنند دیگر نیاز ندارند در بازار بگردند و خسته شوند. اغلب بر اساس شناختی که دارند خیلی راحت به مجموعه مراجعه و تمام سرویس چوبی مورد نیازشان را با قیمت مناسب خریداری می کنند.

* در مسیر تولید با چه چالش هایی مواجه هستید؟
اولین چالشی که در مسیر تولید با آن رو به رو هستیم این است که ثبات قیمتی در مواد اولیه وجود ندارد. از همین رو در زمان انعقاد قرارداد نگرانی های خیلی زیاد داریم چون نمی دانیم قیمت مواد اولیه ای که برای سفارش انجام شده می خواهیم ثبات دارد یا نه؟ چرا که به یک باره می بینیم که شرکت های تولید کننده اسفنج قیمت محصولات شان را ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش داده اند.

دلیل این ماجرا هم این است که برخی از تولیدکنندگان محصولات شان را انبار می کنند تا جنس کم شود و بتوانند قیمت را بالا ببرند. بنابراین این مساله ادامه تولید را برای فعالان صنعت مبلمان به صورت جدی دشوار می کند. از این رو اگر این مشکلات از سوی سازمان یا نهادی کنترل شود و بتوانند در قیمت ها ثبات ایجاد کنند، تولید کننده خیلی راحت تر می تواند قیمت گذاری داشته باشد و اقدام به فروش محصولاتش کند.

وقتی قصد ثبت سفارش پارچه را داریم، تامین کننده‌ ها اغلب پارچه مورد نیازمان را ندارند و همین موضوع ممکن است مدتی روند تولید را کند و حتی متوقف کند. بنابراین زمانی که مشکل را جویا می شویم تنها پاسخی که به ما می دهند این است که پارچه وارد شده اما در مبادی گمرک متوقف مانده و در زمان مشخصی ترخیص نمی شود

* در خصوص چالش هایی که با تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی دارید اشاره جزئی کردید، ‌ بفرمایید بر اساس تجربه خودتان آیا بانک ها همکاری لازم و حمایت کافی را از تولید می کنند؟
خوشبختانه تاکنون با بانک ها هیچ مشکلی نداشته ام. دلیل این ماجرا هم این است که تمام هزینه ها را خودمان پرداخت می کنیم. بنابراین با توجه به اینکه تاکنون دست نیاز به سمت بانک ها بلند نکرده ایم و صفر تا ۱۰۰ سرمایه گذاری را خودمان انجام می دهیم، تجربه عدم همکاری از این نهادها را نداشته ایم.

اما آن نهادی که مسیر تولید را برایمان دشوار ساخته گمرک است؛ چرا که وقتی قصد ثبت سفارش پارچه را داریم، تامین کننده‌ ها اغلب پارچه مورد نیازمان را ندارند و همین موضوع ممکن است مدتی روند تولید را کند و حتی متوقف کند. بنابراین زمانی که مشکل را جویا می شویم تنها پاسخی که به ما می دهند این است که پارچه وارد شده اما در مبادی گمرک متوقف مانده و در زمان مشخصی ترخیص نمی شود.

بنابراین با توجه به اینکه سفارش انبوه از مشتری می گیریم، دچار مشکل می شویم. از همین رو اگر مسئولان بتوانند در این بخش با تأمین کننده های پارچه همکاریهایی داشته باشند که کالاهایشان زودتر ترخیص شود، تولید کننده خیلی بهتر میتواند برای آینده محصولات خود برنامه ریزی داشته باشد تا طی روند تحویل محصول بدقولی نشود.

* در صورتی که موانع و مشکلات تولید برداشته شود چشم انداز مجموعه خودتان را چطور میبینید؟
همانطور که اشاره کردم یک سری بازار هدف مشخص کرده ایم که چشم انتظار متولیان هستیم تا با سیاستی که در نظر می گیرند نسبت به برداشته شدن تحریم ها اقدام کنند تا بتوانیم در بازار هدف حضور بیابیم و بخش بزرگی از آن بازارهای آن ها را در اختیار خود قرار دهیم. در خصوص تولید مان هم اگر همکاریهایی با ما داشته باشند در خصوص این که کالاهایی مثل پارچه مدت کمتری در گمرک بماند و زودتر ترخیص کنند، می توانیم تولید بیشتر و زودتری داشته باشیم.

* چقدر باقی ماندن موانع هزینه های تولید را افزایش می دهد؟
قیمت ها ثبات ندارد و ما هم نمی توانیم مواد اولیه را به موقع دریافت کنیم. بنابراین همین مسائل باعث می شود که نتوانیم برنامه ریزی مشخصی برای سال آینده داشته و حتی بازده زمانی کوتاه تری همچون هفته های آینده داشته باشیم.

بنابراین از مسئولان می خواهیم که حداقل راه حلی برای ثابت نگه داشتن قیمت ها ارائه دهند؛ ‌ چرا که به طور مثال وقتی دلار به ۲۷ هزار تومان می رسد، قیمت مواد اولیه بالا می آید، بعد که دلار تا ۲۵ هزار تومان کاهش می یابد، مواد اولیه همچنان در همان قیمت باقی می ماند و این روند ادامه می یابد.

کد خبر: ۱۲۹٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha