۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
فرمول حمایت جبرانی دولت برای حذف ارز ترجیحی| ۲ شرط مهم مجلس
عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ بابازار مطرح کرد

فرمول حمایت جبرانی دولت برای حذف ارز ترجیحی| ۲ شرط مهم مجلس

محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مجلس گفت: مجلس تاکید دارد که باید با ۲ شرط اصلاح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مدنظر قرار گیرد.

محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به سیاست‌های جبرانی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیان داشت :حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه نیست و تنها اصلاح روند معیوب و غلط گذشته در این بخش است.

وی تاکید کرد: برای نمونه اگر ما این روند فعلی را در بخش دارو در سال آینده ادامه دهیم نود هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در این بخش ایجاد خواهد شد.

این نماینده مجلس اظهار داشت برخی از کارشناسان تاکید دارند که در سالهای گذشته میزان رانت ارز ترجیحی در بخش دارو ۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه ما چندین هزار میلیارد تومان قاچاق معکوس در این بخش داریم، اظهار داشت: یعنی دارویی که با ارز دولتی وارد می‌شود به صورت آزاد، قاچاق می‌شود.

۲۰۰ شرکت دارویی به دلیل تخلفات ارزی به تعزیرات معرفی شده‌اند
این نماینده مجلس گفت: از این رو حداقل در بخش دارو، ۲۰۰ شرکت به دلیل تخلفات ارزی به تعزیرات معرفی شده‌اند لذا ما باید این بستر رانت و فساد را در رابطه با ارز ترجیحی حذف کنیم.

وی با بیان اینکه یارانه‌های ارزی باید به طور مستقیم به دست مردم برسد، بیان داشت: همچنین در گندم که متفاوت از بقیه است دولت اعلام کرده که قیمت نان افزایش پیدا نمی‌کند ولی این روند را اصلاح می کند یعنی مردم پول قیمت قبلی را برای تهیه نان می دهند ما به التفاوت آن را دولت پرداخت می کند.

قرار است منابع ناشی از اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در بخش دارو، به سازمان های بیمه گر اختصاص داده شود و یکی از شروط ما در این بخش این است که افرادی که بیمه نیستند از طریق بیمه سلامت تا پایان سال ۱۴۰۱ تحت پوشش بیمه قرار بگیرند

میرتاج الدینی تاکید کرد: قرار است منابع ناشی از اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در بخش دارو، به سازمان های بیمه گر اختصاص داده شود و یکی از شروط ما در این بخش این است که افرادی که بیمه نیستند از طریق بیمه سلامت تا پایان سال ۱۴۰۱ تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کارت اعتباری به مردم داده شود
وی با اشاره به ساز و کار سیاست جبران اصلاح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیان داشت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومان می‌تواند یارانه ها را شفاف کند همچنین قرار است در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کارت اعتباری به مردم داده شود و ماهیانه این کارتها شارژ شود آنهم صرفاً برای خرید کالا همچنین قرار است ۲۰ الی ۲۵ قلم کالا در این بخش تعیین تکلیف شود.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ تاکید کرد: مجلس تاکید دارد که باید با چند شرط اصلاح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مدنظر قرار گیرد ؛ یکی از شروط این است که دولت معیشت مردم را در نظر بگیرد و برای حفظ قدرت خرید مردم راهکاری ارائه کند و این راهکار هم این است که ما به التفاوت قیمت کالاها را چه در قالب کارت اعتباری و یارانه کالایی و یا هر شکل دیگری به مردم بدهد.

وی تاکید کرد: راه حل دوم و شرط دوم مجلس این است که دولت باید قیمت کالاها را به درستی مدیریت کند که غیر منطقی و خارج از روال فعلی افزایش پیدا نکند و این هم از چند طریق میسر می‌شود، یک؛ گسترده کردن نظارت و دوم وفور کالا در بازار.

کد خبر: ۱۲۹٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha