۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
طبل بی خیالی وزیر برای زیان‌انباشته و خودروهای‌کف| خودرو سازان فاطمی امین را به استیضاح می‌کشانند؟
بازار بررسی کرد

طبل بی خیالی وزیر برای زیان‌انباشته و خودروهای‌کف| خودرو سازان فاطمی امین را به استیضاح می‌کشانند؟

سکوت و عدم اقدام عملی وزیر صمت برای بهبود صنعت خودرو، احتمالا زیان انباشت و قیمت خودرو در بازار را افزایش خواهد داد.

بازار؛گروه خودرو: هفته گذشته خبرهای در خصوص دعوت وزیر صمت توسط کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی شنیده می شد. امروز در جلسه علنی خانه ملت سوال نمایندگان مردم از وزیر صمت در خصوص علت کیفیت نامطلوب و پایین خودروهای داخلی به موازات علت عدم تعیین مدیران عامل ایران خودرو و سایپا اعلام وصول شد. شاید بهتر باشد نمایندگان مجلس پیش از پرداختن به علت و معلول کیفیت پایین خودروهای تولید داخل که از سال ۱۳۹۷ تا به امروز روند نزولی داشته است، در خصوص چرایی عدم تغییر مدیران عامل ایران خودرو وسایپا به دلیل ناکارآمدی سوال کنند.

شاید بهتر باشد مجلس شورای اسلامی و دولت که هر دو نهاد برگزیدگان و منتخبان مردم هستند، عملکرد مدیران ایران خودرو و سایپا را به صورت شفاف جهت شناسایی مشکلات این صنعت بررسی کنند و با مشورت یکدیگر در خصوص مدیریت ناکارآمد و بیگانه با خودروسازی مدیران ارشد ایران خودرو و سایپا سریعتر موضوع مدیریت این دو خودرو ساز را که امتحان خود را پس داده اند، مشخص کنند. نه این که رئیس کمیسیون صنایع با طرح مباحث تقریبا غیر شفاف به جامعه این القا را بکنند که علاقه به بقا مدیران ناکارآمد و زیان باور آور هستند!

وزارت صمت دو نماینده در یک شرکت خودروسازی مانند ایران خودرو دارد که یکی از آن ها محمدرضا فیض بخش ریاست هیات مدیره است، وزیر صمت احتمالا به دلیل عدم کارنامه مالی موفق حق اعتراض به نمایندگان خود دارد

مدیران عامل را چه کسانی تعیین می کنند؟
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پیشتر گفته بود: دولت در ایران خودرو ۶ و در سایپا ۱۷ درصد سهام داشته و دخالت های وزیر صمت در عزل و نصب های مدیران ارشد این دو خودروساز وجهه قانونی ندارد و کمیسیون صنایع برخورد قانونی خواهد کرد.

عزت الله اکبری تالارپشتی،افزوده بود: به وزیر صمت متذکر شدم که به این دو خودروساز همچون گذشته به منزله حیات خلوت دولت نگاه نکنید، این نگاه مغایر بامنافع ملی و قواعد درست اداره یک بنگاه اقتصادی است، عدم دخالت دولت در این دوخودروساز، موجب شکوفایی استعدادهایی می شود که از درون و برون می توانند به اینها کمک کنند، دولت باید دراصلاح ساختار سایپا و ایران خودرو کمک کند، تا در شرایط مساوی با خودروسازان بخش خصوصی بتواند رقابت کنند.

اگر چه وی در مصاحبه اش نیاز به تحول و مشورت را درصنعت خودرو گوشزد کرده است اما برآیند سخنان وی اینموضوع را القا می کند که کمیسیون صنایع مجلس حامی دو مدیر فعلی خودرو ساز هستند در حالی که اوضاع بازار خودرو هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت قابل قبول نیست.

رئیس کمیسیون صنایع باید بداند که قوه مقننه وضع قوانین و نظارت به حسن اجرای آن را بر عهده دارد . ابزار مناسبی چون استیضاح ، تحقیق و تفحص و... را د اختیار دارد و لذا به جای زدن حرف های دو پهلو که شائبه انتساب و یا ابقاع مدیران فعلی را تداعی می کند، به فکر چاره ای برای وزارتخانه ای باشد که گویا هر گوشه ای از آن دچار مشکل و قفلی لا ینحل شده و سر آمد آن ها صنعت خودرو سازی است.

وزیر صمت چندی پیش در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اشاره به بدهکاری و زیان ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا را داشت که سندی واضح از ناکارآمدی مدیران ارشد دو خودروساز مذکور و بی توجهی هب شعارها و وعده هایی است که در صحن علنی مجلس و در هنگام اخذ رای داده است.

در همین راستا فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو پیشتر به «بازار» گفته بود: «اگر شرکت های خودروسازی منافع سهامداران برایشان مهم بود، با چنین وضع مالی مواجه نبودند.»

از این رو باید به فرآیند انتخاب مدیر عامل در ایران خودرو و سایپا بیشتر توجه داشت که مجمع هیات مدیره را مشخص و هیات مدیره، مدیرعامل را تعیین می کند. از آن سو وزارت صمت دو نماینده در یک شرکت خودروسازی مانند ایران خودرو دارد که یکی از آن ها محمدرضا فیض بخش رئیس هیات مدیره است. این ساختار کلی بنگاه های اقتصادی برای تعیین مدیرعامل است.

باتوجه به اینکه رئیس هیات مدیره و مدیرعامل ایران خودرو نمایندگان دولت در این خودروسازی محسوب می شوند، پس هیات مدیره به دلیل سهام تودلی تمایل به تغییر مدیرعامل ندارد. بنابراین وزیر صمت احتمالا به دلیل عدم کارنامه مالی موفق نبوده و ثبات قیمت خودرو در بازار حق استفاده از تغییر امکان مدیریت را مثلا در ایران خودرو دارد.

اتفاقا رئیس محترم کمیسیون صنایع نیز با عنایت به ابزارهای در اختیار و درک شرایط موجود و بیرون اوردن این دو خورو ساز از شکل حیات خلوتی دولت ، حتما چاره ای بیاندیشند اما تا آن زمان و عملیاتی شدن این ایده خوب ، باید نسبت به عملکرد مدیریتی - مالی این دو شرکت پیگیر بوده و وزیر صمت را نیز به همراه دو مدیر وقت پاسخگو کند.

بدیهی است با چنین نگاهی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نباید حتی به شکل تلویحی و حرف های دو پلو از مدیرانی که طی دوسال جز افزایش زیان انباشته نکات مثبتی ندارد، دفاع کند، بلکه عاملان به تعلل در تغییر مسیر افزایش زیان انباشته را بازخواست کنند.

طبل بی خیالی وزیر برای زیان‌انباشته و خودروهای‌کف| خودرو سازان فاطمی امین را به استیضاح می‌کشانند؟

سکوت و عدم اقدام عملی برای تغییر مدیران ارشد دو واحد خودروسازی بزرگ کشور از سوی وزیر صمت، به زودی احتمالا زیان انباشت و قیمت خودرو در بازار را افزایش خواهد داد

کارنامه ناموفق وزیرصمت در خودروسازی
سید رضا فاطمی امین وزیر صمت، پیش از سکان داری ساختمان سمیه وعده اصلاح و بهبود ساختار خودرو را داده بود. با گذشت حدود شش ماه از عمر دولت جدید وزیر صمت کمترین اقدامی برای بهبود ساختار و وضعیت صنعت خودرو نکرده است. در حالی که اگر وزیر صمت به دور از سهم خواهی های سیاسی یا خارج از صنعت خودرو اقدام موثر برای تغییر مدیران عامل ایران خودرو و سایپا انجام داده و مبتنی بر واقعیت های صنعتی تصمیم گیری کند، بهبود صنعت خودروسازی تحقق خواهد یافت.

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت، پیش از دریافت رای اعتماد وعده افزایش تیراژ ۱۰۰ هزار دستگاهی خودرو برای کاهش التهاب بازار را تا پایان سال داده بود. اکنون شاهد انباشت بیش از ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان منبع مالی در پارکینگ خودروسازی ها هستیم. تحقیق افزایش تیراژ علاوه بر نیاز به تامین مالی حداقل ۱۲ هزار میلیارد تومان، محتاج مدیریت اصولی تولید در شرایط جنگ اقتصادی است.

بازار خودرو به ایستگاه های پایانی سال جاری نزدیک می شود، فضای رقابت برای عرضه محصول نیز توسط سایر شرکت های خصوصی محدودتر شده است. واردات خودرو نیز در بلاتکلیفی محض قرار گرفته است، پس از وزیر صمت باید این سئوال شود که برای بهبود این بحران چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد و چرا گامی عملی در مسیر تحقق وعده های خود در مجلس برنداشته است؟

سکوت و عدم اقدام عملی برای تغییر مدیران ارشد دو واحد خودروسازی بزرگ کشور از سوی وزیر صمت، به زودی احتمالا زیان انباشت و قیمت خودرو در بازار را افزایش خواهد داد.

مجلس شورای اسلامی باید به وزیر صمت یاد آوری کند که در بهبود وضعیت صنعت خودرو باید در جاده مخصوص به دنبال حل این مشکلات و تحولات مدیریتی بود و اگر مشورت پذیر نبود شاید لازم است که مجلس تحولی فراتر از جاده مخصوص و در وزارتخانه داشته باشد.

کد خبر: ۱۲۸٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha