۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
چالش صنعت هوایی در رقابت چارترکنندگان با شرکت های هواپیمایی
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مطرح کرد

چالش صنعت هوایی در رقابت چارترکنندگان با شرکت های هواپیمایی

اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: رقابت ناسالم چارترکنندگان با شرکت‌های هواپیمایی، به ایمنی و اقتصاد صنعت هوایی و ثبات بازار لطمه می‌زند.

به گزارش بازار، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی افزود: هم اکنون چارتر کننده‌هایی در کشور داریم که بلیت ۲۰ هواپیما را در اختیار خود دارند و به اندازه ۵ شرکت هواپیمایی در بازار اثر می‌گذارند، چون توزیع کننده صندلی‌های پرواز در کشور هستند و نرخ بلیت را تعیین می‌کنند.

وی افزود: حضور چند چارتر کننده بلیت هواپیما باعث شده شرکت‌های هواپیمایی که می‌خواهند بلیت خود را به صورت سیستمی بفروشند، در یک رقابت ناسالم از بازار خارج شوند و با نرخ شکنی و دامپینگ، شرکت‌های هواپیمایی را از بازار خارج می‌کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: شرکت‌های هواپیمایی با توجه به سیاست‌های خود در مسیرهای پروازی مختلف، کلاس‌های نرخی متفاوتی تعریف می‌کنند و طبق قانون مجاز هستند که در محدوده سقف قیمتی بلیت خود را عرضه کنند و با توجه به تأکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر کاهش قیمت بلیت که از ابتدای آذر با کاهش متوسط ۱۵ درصدی اعمال شد، شرکت‌ها زیر سقف مصوب می‌توانند متناسب با شرایط بازار، بلیت خود را عرضه کنند.

سامانی گفت: در همه جای دنیا، چارتر کننده‌ها در صنعت هوایی حضور دارند که پروازها را چارتر کرده و در قالب پکیج سفر شامل بلیت، ترانسفر، هتل و سایر خدمات به مسافران عرضه می‌کنند، اما در کشور ما اتفاقی که در عرصه چارتر افتاده مثل اتفاقی است که در بحث سلف خری محصولات کشاورزی به وجود آمده یعنی تعداد معدودی از افراد، پروازها را به صورت کلی برای یک سال یا بیشتر خریداری می‌کنند و بعد به جای اینکه بلیت‌ها را به صورت پکیج به مسافران عرضه کنند، به صورت خرده فروشی صندلی‌ها را به بازار عرضه می‌کنند.

وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی هم به دلیل مشکلات مالی و از جمله نداشتن نقدینگی و سرمایه در گردش مجبور می‌شوند پروازهای خود را به صورت چارتری واگذار کنند و چارتر کنندگان نیز که در سال‌های اخیر رشد کرده و سرمایه سرشاری را به دست آورده اند، با قدرتی که دارند می‌توانند نرخ مسیرهای پروازی را تعیین و در نتیجه، شرکت‌های هواپیمایی را از عرصه رقابت و فروش سیستمی بلیت خارج کنند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: این اتفاق، هم به اقتصاد شرکت‌های هواپیمایی لطمه می‌زند و هم می‌تواند به ایمنی پروازها خدشه وارد کند.

وی تاکید کرد: ما با ارزان فروشی بلیت مخالف نیستیم، اما با هرچه به صنعت هواپیمایی لطمه بزند و با چیزی که اکنون اتفاق می‌افتد مخالف هستیم و از سازمان هواپیمایی کشوری هم خواسته‌ایم که با ورود به این موضوع از اقدامات مخرب و رقابت مضره جلوگیری کند.

اسعدی سامانی با اشاره به اینکه با تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل که یکی از برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی است، می‌توان نقدینگی مورد نیاز صنعت هوایی را تامین کرد افزود: دولت با تشکیل این صندوق در جهت ساماندهی در سطح شبکه توزیع و نحوه فروش بلیت در کشور اقدام خواهد کرد.

وی اضافه کرد: قیمت هر ساعت صندلی- پرواز در کشور، با توجه به هزینه‌های جاری حدود ۴۰ دلار است و اگر کسی پایین‌تر از این قیمت بلیت بفروشد، یا از الزامات ایمنی ضروری صنعت کاسته و یا از جای دیگری کم می‌گذارد، چون شرکت هواپیمایی، یک بنگاه اقتصادی است که باید بتواند از محل فروش بلیت، هزینه‌های خود را تامین کند.

سامانی تصریح کرد: اگر فردی با نرخ پایین‌تر از نرخ تمام شده، بلیت عرضه کند موجب ورشکستگی شرکت‌های هواپیمایی می‌شود و به سایر شرکت‌ها هم لطمه می‌زند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی در خصوص موضوع تعیین کف قیمت صندلی پروازها نیز گفت: انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی قیمتی تعیین نمی‌کند، اما خود شرکت‌های هواپیمایی با توجه به سیاست‌های خود قیمت تعیین می‌کنند و این شرکت‌ها تشخیص می‌دهند که در هر مسیر، نرخ را با چه کلاس نرخی عرضه کنند و شاهد این موضوع هم این است که الان نرخ‌های پایین‌تر از ۶۰۰ هزار تومان هم در بازار وجود دارد و الزامی در رعایت این نرخ‌ها نیست.

وی افزود: این امر نباید تبانی شرکت‌ها تلقی شود، چون همه شرکت‌ها یکنواخت عمل نمی‌کنند و قیمت‌های مختلفی دارند.

سامانی افزود: ریشه و مشکل اصلی، اختلالی است که برخی چارتر کننده‌های عمده در بازار فروش بلیت‌ها ایجاد کرده اند و اگر سازمان هواپیمایی کشوری بتواند بازار را سامان دهد، بخش مهمی از مشکلات برطرف می‌شود.

وی افزود: سازمان هواپیمایی به عنوان متولی این بخش و رگولاتور و تنظیم کننده روابط، باید به این موضوع مهم ورود کند و چارتر کننده‌ها را ساماندهی کند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به دستور وزیر سابق راه و شهرسازی مبنی بر ممنوعیت چارتر بلیت هواپیما بجز در مسیرهای گردشگری از جمله کیش، قشم و مشهد افزود: این موضوع هم اکنون به درستی رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود نیمی از ناوگان صنعت هواپیمایی یعنی ۱۶۵ فروند هواپیما به دلیل نداشتن قطعات موتور و سایر قطعات، زمین گیر هستند افزود: شرکت‌های هواپیمایی برای جلوگیری از توسعه زمین گیری هواپیماهای فعال خود، ناچار به تامین سرمایه در گردش از طریق چارتر کننده‌ها هستند و در نهایت، این امر موجب اختلال در بازار و ایجاد رقابت مضره شده است.

اسعدی سامانی گفت: ورود چارتر کنندگان در فروش بلیت همه مسیرهای پروازی در نهایت این گونه شده که بلیتی که چارتر کننده برای مثال یک میلیون تومان خریده را در ایام پیک سفر، به دو تا سه برابر این قیمت عرضه کند، اما در ایام عادی، بلیت خالی را به نرخ پایین عرضه می‌کند که این امر، در نهایت شرکت‌های هواپیمایی را که قصد دارند بلیت خود را به صورت سیستمی بفروشند، از عرصه رقابت سالم خارج می‌کند.

کد خبر: ۱۲۸٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha