۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کشاورزی قراردادی به تولید و بازار انسجام می‌بخشد| تاخیر اجرای طرح در اردبیل
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

کشاورزی قراردادی به تولید و بازار انسجام می‌بخشد| تاخیر اجرای طرح در اردبیل

اردبیل- نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: اجرای طرح کشاورزی قراردادی و سفارشی به بخش تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی انسجام و قوام بیشتری می بخشد.

خلیل نیکشاد در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: اجرای این طرح چشم انداز خوبی را در حمایت از کشاورزان و ممانعت از فعالیت دلالان رقم زده که امیدواریم هدفمندی فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی مطلوبی را در سطح جامعه در سایه اجرای این طرح شاهد باشیم.

وی تعادل‌بخشی به عرضه و تقاضا و همچنین کاهش دغدغه‌های کشاورزان را در تولید و عرضه محصولات به بازار یادآور شد و تصریح کرد: نه تنها بازاریابی داخلی در قالب کشاورزی قراردادی تسهیل می شود بلکه امکان صادرات محصولات نیز فراهم می آید.

کشت ۸ هزار هکتار از اراضی اردبیل در قالب کشاورزی قراردادی و سفارشی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل جریان مطلوب آغاز شده در این راستا را یک جریان ناب حمایتی از تولیدکنندگان بیان کرد و گفت: هرچند در استان اردبیل کار با تاخیر انجام شده اما امسال ۸ هزار هکتار از اراضی در قالب کشاورزی قراردادی و سفارشی به کشت دو محصول گندم و کلزا رفته تا با عقد قرارداد زارعین با تعاونی های روستایی امکان کشت و زرع و فروش محصول فراهم آید.

نیکشاد افزود: در قالب این طرح کشاورزان با تعاونی ها و اتحادیه‌ها قرارداد مکتوبی را منعقد می کنند تا از بسته‌های حمایت به ویژه تولید و تأمین بذر، کود، سموم، پاداش بهره‌وری، آزمایش خاک، تغذیه گیاهی و همچنین حمایت‌ها و پوشش‌های بیمه‌ای کشاورزی بهره‌مند شده و زمینه بهبود فرآیندها را شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: تلاش ما بر این است تا در قالب کشاورزی قراردادی زارعین بتوانند از زمان کشت محصول تا برداشت آن در یک دوره تنفس بدون پرداخت هزینه نیازمندی خود را تأمین کنند تا در زمان برداشت محصول و فروش آن به قیمت تضمینی اعلام شده، هزینه‌ها از حساب او کسر شود.

نیکشاد اضافه کرد: اجرای این طرح نه تنها به کشاورزان فرصت و مجال تولید با کیفیت می دهد بلکه شرایط مطلوبی را در کاهش دغدغه‌ها و افزایش رضایتمندی آنها به وجود می آورد.

میزان پرداخت پاداش بهره‌وری به ازای هر هکتار ۵ درصد مبلغ تعیین شده است
وی میزان پرداخت پاداش بهره‌وری را به ازای هر هکتار ۵ درصد مبلغ تعیین شده اعلام کرد و ادامه داد: این پاداش بهره‌وری انگیزه و تشویقی مناسب برای کشاورزان در افزایش ظرفیت تولید و راندمان مطلوب است.

نیکشاد به توسعه صنایع تبدیلی در قالب اجرای این طرح به ویژه برای محصولات دانه‌های روغنی اشاره کرد و گفت: در بحث انبار مکانیزه گندم در سیلوهای احداث شده در استان به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن مشکل خاصی وجود ندارد ولی در بخش فرآوری کلزا ضروری است تا کارخانه‌های روغن‌ نباتی و سایر فرآوری ها افزایش پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در کنار فعالیت کارخانه روغن نباتی اردبیل به ظرفیت ۴۰ هزار تن مجوز احداث کارخانه فرآوری محصولات دانه‌های روغنی به ویژه تولید روغن نباتی صادر شده که انتظار می رود سرمایه‌گذار با دستگاه‌های پیشرفته و مدرن نسبت به راه‌اندازی این کارخانه اقدام کنند.

نیکشاد ظرفیت تولید دانه‌های روغنی متنوع اعم از سویا، کلزا، کنجد و پنبه دانه را ۸۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: فرآوری این محصولات می تواند بازارهای خوب مصرف را در داخل و خارج از کشور مهیا کند.

کد خبر: ۱۲۸٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha