۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۸
صندوق‌های با درآمد ثابت، مشتری اصلی اوراق دولتی
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد عنوان کرد

صندوق‌های با درآمد ثابت، مشتری اصلی اوراق دولتی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد گفت: در بازار سرمایه، مشتری اصلی اوراق دولتی صندوق‌های با درآمد ثابت هستند که به دو طریق نسبت به خرید این اوراق اقدام می‌کنند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، محمد مهدی مومن زاده مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد، گفت: بازار بدهی بازاری است که در آن انواع اوراق بدهی و یا اوراق تامین مالی با سررسیدهای مختلف معامله می‌شود. خاستگاه این بازار انتشار اوراق تامین مالی برای بخش‌های اقتصادی چون دولت، شهرداری‌ها و شرکت‌ها است.

مومن زاده بازار بدهی را کمکی برای بازار سهام و سهامداران این بازار دانست و افزود: انواع سهام بازارهای مختلف بورس و فرابورس روی میز انتخاب یک معامله‌گر است که سرمایه‌گذار می تواند از بین آنها گزینه مناسب سرمایه‌گذاری را انتخاب کند. در این فرآیند بازار بدهی می‌تواند بخشی از انتخاب یک سرمایه‌گذار در سبد سرمایه‌گذاری‌اش قلمداد شود.

وی توضیح داد: درواقع بازار بدهی گزینه‌های سرمایه‌گذاری ما را متنوع‌تر و متعددتر می‌کند و در شرایطی که بازار سهام وارد فاز نزولی می‌شود، بازار بدهی می‌تواند بازدهی خوبی را برای سرمایه گذاران فراهم کند.

این کارشناس بازار سرمایه دلیل دیگری که نباید فعالان بازار این دو گزاره یعنی روند نزولی بازار و فروش اوراق دولتی را مربوط بدانند نوع ظرفیتی دانست که صندوق‌های درآمد ثابت برای خرید اوراق صرف می‌کنند. به گفته او؛ ظرفیتی که این صندوق‌ها برای خرید اوراق مورد استفاده قرار می‌دهند، ارتباطی با ظرفیت بازار سهام ندارد و نمی‌تواند تاثیری بر سهام داشته باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد در توضیح بیشتر این نکته گفت: در بازار سرمایه، مشتری اصلی اوراق دولتی صندوق‌های با درآمد ثابت هستند که به دو طریق نسبت به خرید این اوراق اقدام می‌کنند. نخست جایگزینی اوراق جدید با اوراق سررسید شده، دوم استفاده از ظرفیت افزایش حجم صندوق‌ها. بدین صورت که صندوق‌های با درآمد ثابت، وقتی اوراقشان سررسید می‌شود، به جای اوراق قبلی، اوراق جدید خریده و جایگزین می‌کنند و یا با افزایش ظرفیتشان، از این ظرفیت جدید برای خرید اوراق استفاده می‌کنند.

مومن زاده یادآورد شد: به‌ طور میانگین طی سال‌های گذشته هم‌زمان با رشد نقدینگی، ۸ درصد از این نقدینگی به سمت صندوق‌های درآمد ثابت روانه شده است که ۴۰ درصد از این منابع جدید نیز به اوراق دولتی اختصاص یافته است؛ به بیانی دیگر صندوق‌های با درآمد ثابت که در بازار سرمایه مشتری اصلی اوراق دولت هستند یا این اوراق را به صورت جایگزین کردن اوراق جدید با اوراقی که سررسید می‌شوند خریداری کرده‌اند یا رشد صندوق‌ها بر اساس رشد نقدینگی، ظرفیت جدیدی را ایجاد کرده که بخشی از این ظرفیت جدید طبق حدنصاب‌هایی که بورس تعیین کرده به اوراق، اختصاص داده شده است.

وی افزود: بر این اساس در طول چند سال گذشته که در حدود ۸ درصد نقدینگی به سمت صندوق‌های درآمد ثابت آمده، بخشی از این ۸ درصد به اوراق دولتی تبدیل شده است. یعنی وقتی اوراق در بازار به فروش می‌رسد ظرفیت‌هایی که برای خرید این اوراق استفاده می‌شود مربوط به همین بازار یعنی بازار اوراق بدهی است و ارتباطی به ظرفیت بازار سهام ندارد.

کد خبر: ۱۲۸٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha