۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
سهم پایین اقتصاد منطقه آزاد اروند از گردشگری کشاورزی| ظرفیت‌ها مغفول و ناشناخته مانده است
بازار گزارش می‌دهد؛

سهم پایین اقتصاد منطقه آزاد اروند از گردشگری کشاورزی| ظرفیت‌ها مغفول و ناشناخته مانده است

آبادان- گردشگری کشاورزی یکی از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند است و ادارات جهاد کشاورزی آبادان و خرمشهر در این خصوص نقشی محوری دارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: امروزه گردشگری کشاورزی به عنوان بخشی از کسب و کار روستایی، ابزاری برای ارتقای کیفیت زندگی و حیات اقتصادی جوامع روستایی دیده می‌شود. گردشگری کشاورزی کشاورزان روستایی را قادر می‌سازد تا بازدیدهای لذت‌بخشی از زندگی و فرهنگ روستایی را برای گردشگران از طریق تفریح و سرگرمی، فعالیت‌های کشاورزی و محصولات کشاورزی فراهم کنند.

ایجاد ارزش‌افزوده در محصولات بخش کشاورزی از طریق حرکت به سمت گردشگری کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد.

در اطراف بیشتر شهرهای ایران ظرفیت گردشگری کشاورزی همراه با تنوع و جذابیت بالا وجود دارد اما باید برنامه‌ریزی دقیق و اصولی اجرا شود زیرا مناطقی که قابلیت راه اندازی گردشگری کشاورزی را دارند بافت اجتماعی مخصوص به خود را دارند.

امروزه گردشگری کشاورزی به دنبال چند موضوع در شهرها مطرح می‌شود، شواهد و مدارک علمی وجود دارد که نشان می‌دهد ارتباط با طبیعت می‌تواند تأثیرات بسیار مثبتی در کیفیت زندگی داشته باشد و گردشگری کشاورزی یکی از راهکارهایی است که دنبال پیوند مجدد انسان شهری و طبیعت است

امروزه گردشگری کشاورزی به دنبال چند موضوع در شهرها مطرح می‌شود، شواهد و مدارک علمی وجود دارد که نشان می‌دهد ارتباط با طبیعت می‌تواند تأثیرات بسیار مثبتی در کیفیت زندگی داشته باشد و گردشگری کشاورزی یکی از راهکارهایی است که دنبال پیوند مجدد انسان شهری و طبیعت است.

منطقه آزاد اروند یکی از مناطق کشور است که ظرفیت کشاورزی مناسبی دارد و ادارات جهاد کشاورزی شهرهای آبادان و خرمشهر نقش مهمی در توسعه گردشگری کشاورزی دارند و گروه گردشگری فلامینگوی اروند، اولین گروه تخصصی گردشگری در منطقه آزاد اروند صبح دوشنبه با رئیس اداره جهاد کشاورزی آبادان نشست هم اندیشی برگزار کرد.

سهم پایین اقتصاد منطقه آزاد اروند از گردشگری کشاورزی| ظرفیت‌ها مغفول و ناشناخته مانده است

گردشگران طبیعت‌گرا و بوم‌گردها
محمود نواصر، یکی از تحصیلکردگان و پژوهشگران گردشگری منطقه آزاد اروند در این نشست اظهار کرد: طی روزهای اخیر سازمان منطقه آزاد اروند یک نشست هم اندیشی با جمعی از فعالان گردشگری به میزبانی مدیرعامل و معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد و خوشبختانه مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند هم اکنون توجه ویژه‌ای به گردشگری دارند.

وی ادامه داد: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند وزیر اسبق جهاد کشاورزی است که خود این موضوع یک فرصت برای توسعه گردشگری کشاورزی است.

این پژوهشگر گردشگری افزود: ورود گردشگران طبیعت‌گرا و بوم‌گردها به روستاهای آبادان و خرمشهر علاوه بر رونق و آبادانی روستاها و ایجاد روش‌هایی برای درآمد بیشتر، باعث می‌شود ارزش‌های روستایی، فرهنگ‌ها و ریشه‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد و خود جوامع روستایی این دو شهر در صدد حفاظت از میراثشان برآیند.

ضرورت معرفی نخل
وی توضیح داد: این تبادلات فرهنگی باعث تقویت فرهنگ بومی می‌شود و بسیاری از باورها، سنن و آداب و رسوم قدیم و حتی از یاد رفته را دوباره احیا می‌کند به طوری که توسعه گردشگری کشاورزی و مزرعه‌ای می‌تواند علاوه بر ایجاد درآمد پایدار، بسیاری از مشکلات نواحی روستایی را از بین ببرد.

نواصر عنوان کرد: بازدیدکنندگان می‌توانند با انواع خرما، کشت سبزی، برنج، صیفی‌جات و گونه‌های گیاهی که در شهرهای آبادان و خرمشهر کشت می‌شود، آشنا شوند. علاوه بر این کشاورزان فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای دیگری را برای بازدیدکنندگان همچون تست انواع محصولات محلی از جمله نان، پنیر و کره در نظر می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از جاذبه‌های گردشگری کشاورزی، نخیلات است، گفت: ضرورت دارد موضوع نخل شناسی به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد. در این خصوص باید دوره‌های آموزشی و مسابقات متعدد برگزار شود.

تسهیلگران کمک می‌کنند
طراح گروه گردشگری فلامینگوی اروند با بیان اینکه روستاهای منطقه باید به مردم معرفی شود و هر کدام از روستاها زیبایی خاص خود را دارد، اضافه کرد: برگزاری دوره‌های تسهیلگری و بوم‌گردی یکی از اتفاقات خوبی بود که توسط سازمان منطقه آزاد اروند با حضور مدرسانی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شد و اکنون نیروهای متخصص و دوره دیده در زمینه تسهیلگری داریم که می‌توانند به روستاها کمک کنند.

نواصر تاکید کرد: در حوزه گردشگری کشاورزی و روستایی گروه گردشگری فلامینگوی اروند آمادگی دارد تا این در این خصوص به صورت تخصصی کمک کند.

وی برگزاری تورهای ویژه معرفی نخیلات را مهم برشمرد و افزود: تور نخل گردی باعث بهتر معرفی شدن گردشگری کشاورزی منطقه می‌شود.

اشتغالزایی از طریق حصیربافی
خدیجه صدیق زاده، یک فعال صنایع دستی نیز در این نشست اظهار کرد: نیزار و محصولات خوبی برای صنایع دستی در این منطقه داریم که اکنون به صورت بهینه استفاده نمی‌شود.

وی افزود: متاسفانه این نیزارها دور ریخته می‌شود و اگر برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم حتی می‌توان ارزآوری و صادرات را برای کشور رقم زد.

این فعال صنایع دستی با بیان اینکه می‌توان پیاده‌روی خانوادگی به منظور معرفی کردن روستاها را اجرا کرد، تاکید کرد: هر روستا یک ظرفیت به خصوصی دارد و باید برای هر روستا طبق توانمندی که دارد در حوزه‌ گردشگری و صنایع دستی برنامه‌ریزی شود.

صدیق زاده با اشاره به صنایع دستی بومی و تاریخی شهرهای آبادان و خرمشهر توضیح داد: صنایع دستی حصیری جزو سنت منطقه است و برای توسعه آن نیاز است ادارات جهاد کشاورزی نیز کمک کنند.

وی اشتغالزایی جوامع محلی را یک ضرورت دانست و عنوان کرد: گردشگری و صنایع دستی دو مولفه برای اشتغالزایی و تامین معیشت روستاها در شرایط فعلی اقتصادی است و باید در این خصوص آموزش‌های لازم به روستائیان ارائه شود.

سهم پایین اقتصاد منطقه آزاد اروند از گردشگری کشاورزی| ظرفیت‌ها مغفول و ناشناخته مانده است

مجید کنعانی، یک فعال گردشگری نیز در این نشست اظهار کرد: باید مسیر برای پیاده‌روی و دوچرخه سواری در روستاها در نظر گرفته شود.

وی افزود: برگزاری مسابقات پخت و پز غذاهای محلی یک ایده برای حفظ غذاهای محلی و سنت‌ها است.

این فعال گردشگری با اشاره به درخت نخل عنوان کرد: نمایشگاه محصولات نخل همچون پنیر نخل کمک زیادی به معرفی درخت نخل می‌کند.

چوئبده قطب گل‌های کاغذی شود
کنعانی کشت گونه‌های گیاهی جدید متناسب با شرایط اقلیمی را سبب افزایش جذابیت گردشگری کشاورزی دانست و بیان کرد: برای این امر می توان از گونه‌های ارزان و زیبا استفاده کرد. به طور نمونه می توان چوئبده را قطب گل های کاغذی اعلام کرد.

وی تاکید کرد: به جای واردکننده باید تولیدکننده باشیم و به بازارهای جهانی فکر کنیم.

جشنواره شیره خرما
آرزو نری موسی، یک فعال گردشگری نیز در این نشست اظهار کرد: اشتغالزایی روستائیان از طریق صنعت گردشگری برای فعالان گردشگری موضوعی مهم است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت نخیلات و در واقع خرمای منطقه آزاد اروند ضرورت دارد جشنواره شیره خرما برگزار شود.

این فعال گردشگری معرفی خرماهای مختلف در مراکز بوم‌گردی منطقه را مهم برشمرد و گفت: جشنواره پخت نان محلی و تاریخچه لباس‌های بومی باید برگزار شود؛ هر لباسی یک داستان زیبا به همراه دارد.

این فعال گردشگری ادامه داد: باید دوره‌های آشنایی مقدماتی گردشگری کشاورزی برگزار شود.

فضای اقامتی در مزارع
نجمه عباسیان پور، یک فعال گردشگری نیز در این نشست اظهار کرد: محصولات کشاورزی کاهش پیدا کرده است و ساکنان محلی باید از پتانسیل‌ها آگاه شوند.

وی با بیان اینکه باید بر روی آموزش گردشگری در روستاها بیشتر فعالیت کنیم، گفت: مردم روستاهای منطقه می‌توانند کارآفرینان موفقی باشند و حمایت از کسب و کارهای کوچک، گردشگری کشاورزی را به دنبال دارد.

این فعال گردشگری ادامه داد: باید فرهنگسازی کنیم که در کنار مزارع فضای اقامتی نیز ایجاد شود.

عباسیان پور جهاد کشاورزی را از عوامل موثر در توسعه گردشگری کشاورزی عنوان کرد و افزود: روستاها نیازمند تبلیغات و معرفی بهتر هستند و این موضوع باید توسط متخصصین و فعالان واقعی گردشگری واقعی انجام شود.

حاصلخیزی خاک آبادان
حسن دشتی‌نژاد، مدیر جهاد کشاورزی آبادان نیز در این نشست اظهار کرد: خرسندم که امروز نشستی تخصصی با با یک گروه تخصصی در حوزه گردشگری داریم و معتقدیم گروه‌های مردمی متخصص می‌توانند کمک زیادی به توسعه و رفع مشکلات منطقه داشته باشند.

وی با اشاره به توانمندی کشاورزی آبادان توضیح داد: خاک آبادان از نظر کشت حاصلخیز است و زعفران، زردالو، چای ترش و گیاهان کم یاب و قیمتی زیادی در آن کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان گردشگری کشاورزی را یکی از دغدغه‌های این اداره عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه گروه گردشگری فلامینگوی اروند صاحب ایده است و به صورت پژوهشی موضوعات گردشگری را پیگیری می‌کند، با کمک این گروه برای توسعه گردشگری کشاورزی برنامه‌ریزی می‌کنیم.

استفاده از ظرفیت متخصصین
دشتی نژاد ادامه داد: باید از افراد تحصیلکرده، پژوهشگر و با تجربه برای کسب نتایج بهتر استفاده شود و گروه گردشگری فلامینگوی اروند در این خصوص فعال و توانمند است.

وی بیان کرد: در حوزه حفاظت از محیط زیست و همچنین گردشگری کشاورزی، جشنواره‌ای تحت عنوان «یوم النخله» داریم که به صورت مستمر در شهر چوئبده برگزار می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان خاطرنشان کرد: پخت نان در تنور، بافندگی با برگ نخل رنگ شده، شعر سرایی در توصیف درخت نخل و همچنین تفسیر و طرح سئوال در زمینه معلومات مرتبط با درخت نخل به منظور افزایش اطلاعات از بخش‌های مختلف این جشنواره محلی است.

توسعه از طریق گردشگری کشاورزی
دشتی نژاد با اشاره به تلاش شبانه‌روزی جهاد کشاورزی آبادان، اظهار کرد: برای توانمندسازی روستائیان در ابوشانک، منیوحی و اروندکنار نیرو داریم و در حال خدمات‌رسانی هستیم.

در روستای شلحه حاج حسین آبادان یک کوزه‌گر وجود دارد که جاذبه زیبای گردشگری است و پیشنهاد می‌کنم اتاقکی نیز برای حصیربافی به این شکل احداث شود

وی با بیان اینکه گردشگری کشاورزی زیبا است و می‌تواند برای گردشگران داخلی و خارجی جذاب باشد، افزود: در روستای شلحه حاج حسین آبادان یک کوزه‌گر وجود دارد که جاذبه زیبای گردشگری است و پیشنهاد می‌کنم اتاقکی نیز برای حصیربافی به این شکل احداث شود.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان حصیربافی در روستاها را یکی از جاذبه‌های گردشگری قلمداد کرد و گفت: باید صنایع دستی بومی و اصیل حفظ شود و این امر با آموزش، برنامه ریزی و اشتغالزایی محقق می شود.

دشتی نژاد با اشاره به دغدغه نخلداران در زمینه خرما، توضیح داد: برای محصول خرما، صنایع فرآوری و بسته‌بندی را تا اندازه‌ای ارتقا می‌دهیم تا کشاورزان دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشند و گردشگری کشاورزی نیز یک کمک برای کشاورزان است.

لزوم اقدام فوری
شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر در زمینه گردشگری کشاورزی نیازمند آموزش‌های بیشتر هستند و بهترین نوع آموزش، آموزش توسط مردم متخصص خود منطقه به ویژه تحصیلکردگان گردشگری است.

با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب در فصل زمستان و بهار در روستاهای منطقه، باید دوره های آموزشی در این مقطع زمانی برگزار شود.

کد خبر: ۱۲۸٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha