۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
متن و حاشیه تصویب کلیات بودجه؛ تک رئیسی و پاتک قالیباف در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی
بازار گزارش می دهد

متن و حاشیه تصویب کلیات بودجه؛ تک رئیسی و پاتک قالیباف در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور موافقت کردند، جلسه ای که از حواشی حضور رئیس جمهور در مجلس و همچنین نطق رئیس مجلس بی بهره نماند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی بازار؛ بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت. این در حالی است که کلیات لایحه بودجه هفته گذشته در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تصویب شد تا براساس فرآیند دوشوری بودجه، گزارش تصویب کلیات در کمیسیون تلفیق ابتدا به صحن علنی مجلس ارائه و در صورت تصویب، بررسی جزئیات این لایحه در این کمیسیون آغاز شود.

لازم به ذکر است که کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق با یک رای شکننده ای مواجه شد و اعضای این کمیسیون با ۲۱ رای موافق، ۱۹ رای مخالف از مجموع ۴۰ نماینده حاضر، با کلیات لایحه موافقت کردند.

پیرو این فرآیند، امروز کلیات بودجه ۱۴۰۱ در دستور کار مجلس قرار گرفت و رئیس جمهور برای دفاع از این لایحه برای بار دوم به صحن علنی مجلس آمد و مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت.

در ادامه این جلسه گزارش «کمیسیون تلفلیق» و «کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات» در باره لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن مجلس قرائت شد و بعد از ارائه این دو گزارش رئیس جمهور برای دفاع از کلیات لایحه بودجه پشت جایگاه ناطقان جلسه علنی مجلس قرار گرفت.

واکنش رئیس جمهور به رد لایحه دولت در زمینه حذف ارز ترجیحی
رئیس جمهور در این جلسه گفت: سیر نزولی تورم در کشور آغاز شده و تورم در حال کنترل است و آمارها و پیگیری‌ها نشان می‌دهد که سیر صعودی تورم به سیر نزولی بدل شده و این امر آغاز شده و به کاهش قیمت‌ها خواهد انجامید.
رئیس‌جمهوری با اشاره به ضرورت کنترل تورم و کاهش آن، تصریح کرد: ما نباید شاهد باشیم که فقیر ما فقیرتر و غنی ما غنی‌تر شده است. باید این روند کاملاً به نحوی باشد که سفره و معیشت مردم آسیب نبیند و وضع آنان متفاوت شود.
اما شاه بیت صحبت‌های رئیس جمهور موضوع درباره اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. که گفت: ما کار را که در دولت شروع کردیم، آن ۸ میلیارد دلاری که در قانون پیش‌بینی شده بود چیزی از آن نمانده بود. در نیمه دوم سال مبلغی برای ارز ترجیحی برای دولت نمانده بود. اگر می‌خواستیم آنچه که در قانون پیش‌بینی شده بود را اجرا کنیم باید ارز ترجیحی را بدون اینکه جبران شود، حذف می‌کردیم، اما خط قرمز ما سفره مردم بود و هست.

وی افزود: ما موضوع را در جلسات مختلف مطرح کردیم و در شورای هماهنگی سران قوا هم طرح شد و نهایتاً به این رسید که برای ماه‌های بعد باید ارز ترجیحی ادامه پیدا کند و بعد هم برای جبرانش تمهیدات مقدماتی شود. خدمت مقام معظم رهبری هم که موضوع مطرح شد ایشان تأکید کردند که نظر مجلس اخذ شود. بعد از فرمایش رهبری موضوع را در دولت مطرح کردیم و به عنوان لایحه دوفوریتی در دولت تصویب شد که اول، ادامه دادن ارز ترجیحی در چند ماه آتی تا شرایط آماده شود و دوم، در صورت حذف، جبران آن برای مردم، چون حذف ارز ترجیحی بدون جبران برای خانواده‌های نیازمند، کار درستی نیست.

رئیسی یادآور شد: مجلس بعد از تقدیم لایحه رای به فوریت آن نداد. یعنی مجلس نه اعلام کرد که ارز ترجیحی که الان پولی به عنوان آن وجود ندارد را چه کنیم و نه بر فرض اینکه نباید ارز ترجیحی ادامه پیدا کند. دو راه که بیشتر نیست یا ادامه دادن ارز ترجیحی یا حذف آن و جبرانش برای مردم که مجلس برای هیچکدام اعلام نظر نکردند.

وی تصریح کرد: ترجمان رای به عدم فوریت لایحه دولت، یعنی حذف ارز ترجیحی. من شرحی برای ریاست مجلس نوشتم تا برای نمایندگان روشن شود که رای به عدم فوریت لایحه دولت چیست. بلاخره یا مجلس باید می‌گفت این ارز ترجیحی ادامه یابد یا می‌گفت ادامه نیابد که ما جبران آن را چه کنیم. نتیجه این می‌شد که ارز ترجیحی باید حذف شود، ولی ما آن را به مصلحت ندانستیم.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: این کار شوک وارد کردن به معیشت مردم است که مقام معظم رهبری لطف کردند و مشکل را برای این چند ماه حل کردند تا ما وضعیت فعلی اقتصادی را ادامه دهیم تا تعیین تکلیف قطعی شود. ما هم باورمان این است که اگر ارز ترجیحی قطع شود حتماً باید برای جبران آن برای زندگی مردم و به ویژه نیازمندان فکر جدی کرد. امکان ندارد این ارز ترجیحی حذف شود بدون اینکه فکری برای معیشت مردم صورت گیرد.

واکنش قالیباف به اظهارات رئیس جمهور
اما این پایان ماجرا نبود و در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به دلایل مخالفت مجلس با لایحه حذف ارز ترجیحی گفت: ارز ترجیحی موضوع مهمی است و معیشت مردم را مورد توجه قرار می‌دهد، همان طور که اشاره شد در بودجه ۱۴۰۰، هشت میلیارد دلار برای ارز ترجیحی پیش بینی شد، جزء دو بند «ب» تبصره یک قانون سال ۱۴۰۰ به دولت اختیار داده بود که سیاست‌های جبرانی خود را برای پرداخت یارانه و کمک معیشتی به مردم اجرا کرده و مستقیم این پول را پرداخت کند.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر بخش قابل توجهی از ارز ترجیحی در ۶ -۷ ماه اول سال هزینه شده بود. دولت جدید بعد از سه - چهار ماه بعد از شروع کارش لایحه دو فوریتی (حذف ارز ترجیحی) به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. توقع دولت این بود که مجلس در مورد این موضوع مهم ظرف ۴۸ ساعت تصمیم‌گیری کند قطعا مجلس فی البداهه و ۴۸ ساعته نمی‌تواند برای این امر مهم تصمیم بگیرد، لذا مجلس به این فوریت رای نداد، اما کمیسیون این موضوع را در دستور کار قرار داد و آن را بررسی کرد.

قالیباف ادامه داد: اگر واقعا این بحث خوب بود دولت باید لایحه اصلاحیه بودجه می‌داد که این کار را انجام نداد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع‌بندی گفت: امروز مجلس شورای اسلامی و دولت براین موضوع تاکید دارند که معیشت مردم اولویت اول است، اگر مجلس در کلیات به جمع‌بندی رسید در جزییات هماهنگی با دولت خواهد داشت. به مردم اطمینان می‌دهیم که دغدغه اول ما معیشت مردم است درباره ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ هم توجه ما به معیشت مردم با اولویت محرومان خواهد بود.

احسنت گفتن نمایندگان
این در حالی است که پس از اظهارات رئیس مجلس در پاسخ به صحبت‌های رئیس جمهور پیرو ارز ۴۲۰۰ تومانی، نمایندگان احسنت احسنت گویان از صحبت‌های قالیباف حمایت کردند.

در ادامه توضیحات روسای دو قوه در زمینه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، نوبت به اظهارات موافقان و مخالفان لایحه بودجه رسید.

مهرداد گودرزوند چگینی نماینده گیلان (رودبار) در مخالفت با لایحه بودجه ۱۴۰۱ با اشاره به موضوع اصلاح ارز ۴۲۰۰ گفت: روندهای گذشته نشان داده که هر جا دو نرخی شدن ارز را یک نرخی کردیم تورم صد درصد افزایش پیدا کرده است لذا باید جایگزین اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص شود، متاسفانه جایگزین خوبی برای اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه مشخص نشده است. مشکل بعدی بودجه کم کردن ردیف‌های بودجه است که شفافیت را از بین می‌برد.

شجاعت دولت برای ایجاد سیستمی برای جلوگیری از رانت و فساد در بودجه از جمله مهمترین نقاط مثبت بودجه قلمداد می‌شود دولت در بودجه ۱۴۰۱ اصلاح ساختار بودجه را مدنظر قرار داده است و نیاز است مجلس کمک کند تا این اصلاح ساختار بودجه کامل شود

علی حدادی نماینده البرز (ساوجبلاغ / طالقان) در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن مجلس گفت: شجاعت دولت برای ایجاد سیستمی برای جلوگیری از رانت و فساد در بودجه از جمله مهمترین نقاط مثبت بودجه قلمداد می‌شود. دولت در بودجه ۱۴۰۱ اصلاح ساختار بودجه را مدنظر قرار داده است و نیاز است مجلس کمک کند تا این اصلاح ساختار بودجه کامل شود.

بودجه مشکلات معیشتی را حل نخواهد کرد
علیرضا پاک فطرت نماینده فارس (شیراز) در مخالفت با لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن مجلس گفت: مخالفت بنده با بودجه مخالفت با دولت خدمتگذار نیست و مخالفت بنده در جهت تقویت دولت است. بودجه مشکلات معیشتی را حل نخواهد کرد. زمانی بودجه معیشت را حل می‌کند که ما بودجه عمرانی را افزایش بدهیم. در این بودجه نگاه جدی به پروژه‌های عمرانی نشده است. متاسفانه سال آینده پیرو این بودجه سفره مردم کوچکتر خواهد شد.

جعفر قادری دیگر نماینده شیراز در مخالفت با بودجه سال ۱۴۰۱ در صحن مجلس بیان داشت: مخالف جدی لایحه هستم، ولی معتقدم باید به لایحه دولت رای بدهیم. هدف گذاری رشد ۸ درصدی رونق اقتصادی خیلی خوش بینانه است. سازوکارهای برای صندوق عدالت و توسعه استان‌ها پیش‌بینی نشده است. در کاهش هزینه‌ها جدیت لازم مدنظر قرار نگرفته است. همچنین در این بودجه به پروژه‌های نیمه تمام توجه جدی نشده است. برخی از احکام خوب سال گذشته، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شده است که ضرورت داشت این احکام ابقا می‌شد. همچنین در این بودجه به تهاتر توجه نشده است.

علی خضریان در موافقت لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن مجلس گفت: یکی از نکات مثبت بودجه اعلام درآمدهای دولت است که در این بخش دولت کاملا واقعی رفتار کرده است آنهم برخلاف کسانی که در دولت‌های قبلی عددهای اشتباه اعلام می‌کردند و می‌کوشیدند کشور را گروگان مذاکرات با غرب نشان دهند. دولت نباید در سال اول فعالیت خود ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند. یکی اتفاقات خوب دولت در بودجه موضوع مالیات‌هاست. ما برخلاف «جی دی پی» میزان مالیات کمی دریافت می‌کردیم بنابراین باید پایه‌های مالیاتی را افزایش می‌دادیم و امروز این مسئله در بودجه مدنظر قرار گرفته است.

اگر برنامه‌ بانک مرکزی عملیاتی شود می‌توانیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم
محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در موافقت با لایحه بودجه گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از تصمیمات مهم و اساسی در بودجه است. دولت در این زمینه کارهای خوبی را آغاز کرده است. بانک مرکزی به درخواست دولت و سازمان برنامه و وزارت اقتصاد برنامه‌ای را طراحی کرده که اگر عملیاتی شود ما می‌توانیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم و آرامش را به مردم تزریق کنیم. همچنین سخت افزار و نرم افزار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت انجام شده است و، اما هنوز از این برنامه رونمایی نشده است، حتی ما پیشنهاد دادیم این برنامه در کمیسیون تلفیق مورد تببین قرار گیرد تا شبهات نمایندگان در این بخش هم بر طرف شود.

مالک شریعتی در موافقت با لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیان کرد: مجلس یازدهم در سال گذشته دولت را مکلف کرد ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و هیچ روش اجرایی را هم با او توافق نکرد. دولت استنکاف کرد و گفت نمی‌توانم و مجلس به دولت اختیار داد، حال چه تفاوتی ایجاد شده که ما این اختیار را به دولتی که به او اعتماد داریم ندهیم؟ در رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی کسی شکی ندارد. توجه کنید که این اولین بودجه دولت سیزدهم است، رد کلیات معنای سیاسی دارد.

مجلس امروز مطالبه‌گر است نه دولت باید شعارها و صحبت‌های آقای رئیسی را که پیش از این مطرح کرد را در لایحه ارزیابی کنیم ما در مجلس نمی‌توانیم این ایرادات را اصلاح کنیم
روح‌الله ایزدخواه در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: امروز یوم‌الحساب دولت بوده و مهمترین تصمیم سالانه مجلس در حال شکل‌گیری است؛ مجلس امروز مطالبه‌گر است نه دولت. باید شعارها و صحبت‌های آقای رئیسی را که پیش از این مطرح کرد در لایحه ارزیابی کنیم. ما در مجلس نمی‌توانیم این ایرادات را اصلاح کنیم بنابراین باید لایحه بودجه به دولت بازگردد تا شاکله آن دوباره نوشته شود چرا که بودجه دلاریزه شده است.

وی با بیان اینکه نرخ محاسبه دلار در بودجه امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده، حال آن که در بودجه سال آینده ۲۳ هزار تومان محاسبه شده است، ادامه داد: آیا این پیش‌بینی به معنای بالا بردن کف قیمت دلار نیست؟ دولت با چه تدبیری به دنبال کنترل نرخ ارز خواهد بود. باید به این سوال پاسخ داده شود که با ۴۵ هزار تومان یارانه سال ۸۹ مردم می‌توانستند چند کیلو مرغ خریداری کنند و امسال با این مبلغ می‌توانند چند کیلو مرغ بخرند.

یارانه نقدی قدرت خرید مردم را جبران نمی‌کند
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه یارانه نقدی قدرت خرید مردم را جبران نمی‌کند، ادامه داد: دولت در کمیسیون تلفیق به این پرسش که قرار است نرخ دلار در سال آینده چه عددی باشد، پاسخ نمی‌دهد. اگر به سراغ نرخ‌های آزاد رویم میل به گران کردن دلار در دولت ایجاد می‌شود تا با گران کردن آن کسری بودجه خود را جبران کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ارز ترجیحی با ارز جهانگیری متفاوت است، ادامه داد: در حال حاضر به ۷ قلم کالای اساسی ارز ترجیحی پرداخت می‌شود که ممکن است با حذف این یارانه اتفاقاتی مانند آنچه در قزاقستان رخ داد، بیفتد، چه کسی در دولت مسئولیت حذف ارز ترجیحی را به عهده می‌گیرد.

وی بیان داشت: نگاره‌های مکتب پولی شیکاگو همچنان حاکم بر بودجه است و دولت فقط به کسری بودجه خود توجه کرده و به نکاتی مانند رفع تبعیض طبقاتی و رکود حاکم بر تولید بی‌توجه بوده است. تکنوکرات‌ها در ۳۰ سال گذشته دولت را ضعیف کردند، نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی از ۲۵ درصد ابتدای انقلاب به ۱۱ درصد سقوط کرده این در حالی است که این عدد در اروپا به صورت متوسط ۲۵ درصد است.

بودجه ارائه شده بودجه نوبخت و روحانی است
این نماینده مجلس گفت: بودجه ارائه شده بودجه نوبخت و روحانی است و باید بودجه رئیسی به صحن علنی مجلس ارائه شود.

در ادامه مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه پشت تریبون ناطقان مجلس قرار گرفت و در دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ کل فروش ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بوده است. ۲۶ میلیارد دلار کل درآمد نفتی کشور خواهد بود که با کم کردن سهم شرکت ملی نفت و صندوق توسعه و سه درصد مناطق محروم تنها ۱۶ میلیارد دلار برای ما باقی می‌ماند که باید ۳۸۰ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شده تا صرف هزینه‌های جاری و عمرانی گردد و هم ارز ترجیحی نیز داده شود آیا از نظر شما با این مبلغ محدود می‌توان هر دو این کارها را انجام داد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: باید در کمیسیون تلفیق بنشینیم و واقعیت را بپذیریم که ما چقدر پول داریم و با آن چه میزان می‌توانیم ارز ترجیحی تخصیص داده و چه میزان می‌توانیم به خزانه پول واریز کنیم. دغدغه‌های نمایندگان زمانی درست است که ما ارزپاشی داشته باشیم، اما واقعیت این است که ما در تحریم هستیم. چه‌طور می‌توان هزینه ۳۰ میلیارد دلاری برای کشور تراشید در حالی که درآمد ما تنها ۱۶ میلیارد دلار است؟ این طور نیست که دولت بخواهد باری بر دوش محرومان بیندازد بلکه می‌خواهیم باری از دوش محرومان برداریم این مسیری که تاکنون طی شده درست نیست وگرنه ما تورم ۵۰ درصد نداشتیم.

نهایتا نمایندگان با ۱۷۴ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.

پیرو اصلاحات آئین‌نامه داخلی مجلس جهت بررسی دو شوری بودجه سالیانه، این بودجه بعد از تصویب کلیات در صحن مجلس برای بررسی جزئیات به کمیسیون تلفیق ارسال خواهد شد.

کد خبر: ۱۲۸٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha