۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
آشنایی با سیم بکسل های صنایع آسانسور

آشنایی با سیم بکسل های صنایع آسانسور

صنعت آسانسور یکی از صنایع متصل به صنایع ساختمانی با کاربری بسیار گسترده می باشد که در اتصالات کابین ها و همچنین در اتصالات گاورنر آسانسور از انواع مختلفی سیم بکسل ها استفاده می کند.

به گزارش بازار، صنعت آسانسور یکی از صنایع متصل به صنایع ساختمانی با کاربری بسیار گسترده می باشد که در اتصالات کابین ها و همچنین در اتصالات گاورنر آسانسور از انواع مختلفی سیم بکسل ها استفاده می کند. در اغلب موارد سیم بکسل اتصال کابین آسانسور از ساختاری ثابت و مشخص و سایز آن و نوع مغزی بکار رفته برای این سیم بکسل ها بر حسب قابلیت های وزنی موتور و سایز درام انتخاب خواهد شد. مانند دیگر صنایع سنگین سیم بکسل مصرفی در صنایع آسانسوری نیز از جنس و آلیاژ های فولادی اغلب با سطح متوسطی از تنسایل مقاومت کششی انتخاب می شوند.

پر مصرف ترین ساختار سیم بکسل در اتصالات کابین و بر روی درام آسانسور ساختار ۸X۱۹ است که متکشل از ۸ رشته سیم که در هر رشته ۱۹ مفتول فولادی قرار می گیرد است. این ساختار از سیم بکسل که به روش سیل SEALE با فته می شود را به ساختار سیم بکسل آسانسوری می شناسند و از دو قطر مختلف مفتول در هر استرند استفاده شده است. نوع مغزی بکار گرفته شده برای این سری از سیم های فولادی اغلب در سایز های پایین تر از نوع فولادی که به پسوند IWRC در ساختار مشخص می شود و دارای انعطاف کمتری است و در سایز های بالاتر از جنس کنفی که بصورت FC مخقق Fiber core یا مغزی فیبری مشخص می شود و دارای انعطاف بالاتری است.

مقاومت کششی سیم بکسل های مصرفی در اتصال کابین آسانسور سطح متوسط بوده و اغلب تنسایل مقاومت کششی ۱۵۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع را دارد که در مقایسه با انواع سیم بکسل های لیفتینگ بار مانند سیم بکسل اسلینگ که اغلب دارای تنسایل مقاومتی ۱۷۷۰ N/mm۲ هستند و یا در مقایسه با سیم بکسل های نتاب که بر روی تاور ها اتصال پیدا می کنند و اغلب دارای تنسایل مقاومت کششی بسیار بالایی حدود ۱۹۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع را دارند قرار دارد.

شایان ذکر است در اتصال گاور نر آسانسور از نوعی ضعیف سیم بکسل که تنها نقش هدایتی را دارد با ساختار ۶X۱۲+۷FC استفاده می شود که به سیم بکسل هفت لا مشهور بوده و در مغزی هر یک از استرند های آن نیز بجای مفتول های فولادی از مفتول های کنفی استفاده شده است.

پوشش سطحی سیم بکسل آسانسوری

آلیاژ های فولادی بکار گرفته شده در تولید انواع سیم بکسل و زنجیر های فولادی هر چند قابلیت های کششی و سایشی بسیار ایده آلی دارند اما از آنجا که بخش عمده ای از ساختار فولاد را عنصر فلزی آن با قابلیت الکترون دهی بالا تشکیل می دهد در تماس با آب و رطوبت و خورنده های طبیعی به سرعت اکسید می شود. به همین منظور برای افزایش قابلیت های مقاومتی سیم بکسل آسانسوری در تماس با آب و رطوبت و جلوگیری از زنگ زدگی اغلب از روش هایی مانند پوشش و آبکاری سطحی این دسته از اتصالات استفاده می شود.

روش آبکاری گالوانیزه سرد که طی آن یک لایه نازک از عنصر فلزی فعال روی بر روی سطح فولاد قرار می گیرد محبوب ترین روش محافظت سطحی سیم بکسل آسانسوری در برابر زنگ زدگی محسوب می شود. گالوانیزه سرد نه تنها در مورد انواع سیم بکسل بلکه در مورد کلیه ادوات فولادی لیفتینگ مانند زنجیر و در برخی موارد حتی اتصالات زنجیر نیز بکار گرفته می شود.

آشنایی با سیم بکسل های صنایع آسانسور

علاوه بر روش آبکاری گالوانیزه پوشش سطحی سیم بکسل آسانسوری با روغن و گریس نیز یکی دیگر از روش های جلوگیری از تماس مستقی آب و رطوبت با سطح سیم بکسل محسوب می شود. در این روش یا از گریس های طلایی رنگ و یا از روغن سیاه برای پوشش سطح بیرونی سیم بکسل ها استفاده می شود.

یکی از شناخته شده ترین برند های تولید کننده سیم بکسل آسانسوری در نیا برند گوستاولف آلمان Gustav wolf می باشد که علاوه بر ساختار های عمومی نوعی خاص از ساختار ها تحت نام PAWO را نیز برای این کاربری معرفی نموده است. سیم بکسل آسانسوری گوستاولف با یک نوار سبز رنگ بر روی سطح بیرونی در بازار شناخته می شود.

کد خبر: ۱۲۸٬۱۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha