۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
چین، آفریقا را در دام تله بدهی نمی اندازد

چین، آفریقا را در دام تله بدهی نمی اندازد

وزیر خارجه چین گفت روایت تله بودن وام های چین، توسط کسانی دامن زده می‌شود که توسعه آفریقا را نمی‌خواهند.

به گزارش بازار، چین کشورهای قاره آفریقا را در تله بدهکاری نمی‌اندازد. این گزارش می افزاید وزیر امور خارجه چین که در چارچوب سفری منطقه ای، اکنون در کنیا بسر می‌برد، تصریح کرد: برخلاف آنچه گفته می‌شود، چین کشورهای قاره آفریقا را در دام تله بدهی قرار نمی‌ دهد. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، که قرار است از چندین طرح زیربنایی که با سرمایه گذاری چین در کنیا ساخته شده است، بازدید کند، روز پنجشنبه در جریان یک سفر دوره‌ای به چند کشور آفریقایی در کنیا گفت: چین، آفریقا را در دام بدهی نمی‌اندازد. وی با حضور در مومباسا، جایی که چین، بودجه ساخت یک ترمینال جدید در بزرگترین بندر آفریقای شرقی را تامین کرده است، گفت: وام‌های مربوط به این طرح‌ها نشان دهنده منافع متقابل است و ما نظریه تله بودن این وام‌ها را رد می‌کنیم.

وزیر خارجه چین به خبرنگاران گفت: این روایت توسط کسانی دامن زده می‌شود که نمی‌خواهند توسعه آفریقا را ببینند. اگر دامی وجود داشته باشد، آن دام، فقر و توسعه نیافتگی است. سفر وانگ یی به دنبال سفر ماه نوامبر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به این قاره انجام می‌شود؛ سفری که تا حدی برای مقابله با نفوذ فزاینده چین در آفریقا انجام شد. بر اساس آمار رسمی که چین منتشر کرده است، پکن با بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار حجم داد و ستد کالاها و خدمات تجاری و بازرگانی با کشورهای قاره آفریقا، بزرگترین شریک تجاری این قاره در سال ۲۰۱۹ میلادی بوده است. اما چین اغلب متهم می‌شود از وضعیت طلبکاری اش برای اختصاص دادن همه امتیازات دیپلماتیک و تجاری به خود، سوء استفاده می‌کند.

همین مسئله، نگرانی‌ها را در خصوص اینکه کشورهای وام گیرنده آفریقایی بتوانند وام‌های خود را بازپرداخت کنند، افزایش داده است. در چارچوب همین سیاست، چین پس از بانک جهانی به دومین طلبکار کنیا تبدیل شده است و طرح‌های زیرساختی گران قیمتی را در این کشور تامین مالی کرده است؛ کشوری که سطح بدهی آن در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. به عنوان مثال در مومباسا برای ساخت یک پایانه، سرمایه گذاری ۳۵۳ میلیون دلاری انجام شده است. پکن همچنین ساخت گران‌ترین خط ریلی از زمان استقلال کنیا را با پنج میلیارد دلار تامین مالی کرده است.

کد خبر: ۱۲۸٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha