۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
زرشک و زعفران هم از سبد مردم پر کشیدند!

زرشک و زعفران هم از سبد مردم پر کشیدند!

زرشک و زعفران مگر جزو پرندگان بودند؟ نه اما متاسفانه با بارندگی کم باران و توجه بسیار مسئولین متاسفانه میزان تولید این محصولات بسیار کمتر از سال های قبل است.

به گزارش بازار، زرشک و زعفران مگر جزو پرندگان بودند؟ نه اما متاسفانه با بارندگی کم باران و توجه بسیار مسئولین متاسفانه میزان تولید این محصولات بسیار کمتر از سال های قبل است و این یکی از دلایل گرانی و صعود قیمت اخیر زرشک و زعفران است. اما دلایل دیگری هم دارد. در ادامه دلایل گرانی را می گوییم اما دردآور تر از قیمت هنگفت این است که محصول را خریداری کنید و از کیفیت ان رضایت نداشته باشید و این یعنی گویی پولمان را در جوب ریخته ایم! اما چطور باید محصول باکیفیت را بشناسیم و خریدی مطمئن داشته باشیم؟

شاید ما در نقاط مختلف ایران از طریق مراجعه به بازار یا خرید اینترنتی و شبکه های مجازی محصولاتی مثل زرشک پفکی و زعفران و یا آلوی بیرجندی و سایر محصولات خراسان را خرید کنیم و هرگز به آن مناطق حتی سفر هم نکرده باشیم اما با شناخت درست این محصولات می توان خریدی مطمئن را تجربه کرد و از کیفیت محصولات دریافتی راضی و مطمئن بود. در ادامه به چگونگی شناخت زرشک و زعفران با کیفیت و راه تهیه آن پرداخته ایم.

برداشت زرشک چگونه است؟

زرشک که محصولی بسیار پر کاربرد و خوش رنگ و طعم می باشد و عموما بر سر سفره تمام ایرانیان جایگاه خاصی دارد در استان خراسان جنوبی تولید شده و پس از طی مراحلی به بازار عرضه می شود.

مراحل تولید زرشک با کیفیت چیست؟

درخت زرشک عموما یک سال در میان بار می دهد اما این روال خود درخت نیست! تعجب نکنید اما کشاورزان برای اینکه محصول بهتر و با کیفیت تری را از درخت زرشک بدست بیاورند در هنگام برداشت، زرشک را با شاخه چیده و این عمل چندین فایده را به همراه دارد.

  • برش شاخه ها باعث هرس شده و درخت زرشک همواره سالم وجوان باقی می ماند.
  • درخت یک سال فرصت استراحت پیدا می کند و در سال دوم با رشد نمودن شاخه ها زرشک با کیفیت و مرغوبی را به عمل می آورد.
  • انتقال زرشک همراه با شاخه به بارگاه زرشک(محل خشک نمودن زرشک) باعث آسیب کمتر به زرشک و خشک شدن تدریجی و بازهم افزایش کیفیت آن می شود.

زرشک پفکی با کیفیت را دقیقا با همین روش یعنی چیدن زرشک با شاخه و انتقال به بارگاه و خشک نمودن با همان شاخه به مرور زمان تولید می کنند.

زرشک و زعفران هم از سبد مردم پر کشیدند!

وقت خرید زرشک و زعفران با کیفیت چه موقع هست؟

شاید با خودتون بگین زمان خرید زرشک و زعفران با کیفیت حتما در فصل تولید اون محصول هست اما این تصور کاملا اشتباه هست! چرا؟

زرشک و زعفران در پاییز تولید می شوند اما فرایند برداشت و خشک نمودن آن زمان بر هست. بطور مثال زرشک پفکی امسال عموما قبل از عید به بازار عرضه می شود.

یعنی زرشک نخریم؟ چرا بخرید! اما چگونه!

امروز با گسترش فضای مجازی و اینترنت خرید اینترنتی زرشک بسیار ساده است اما دقت داشته باشید که گول شعار های سایت های مختلف را نخورید!

زرشک لزوما نباید امسالی باشد! شاید تعجب کنید اما زرشک ماندگاری بسیار بالایی را دارا می باشد پس شما می توانید با تهیه زرشک با کیفیت و سالم آن را تا چندین سال در فریزر و جای خنک نگهداری و استفاده کنید. زعفران نیز همینطور می باشد اما باید در تهیه آن و توجه به کیفیت آن دقت نمایید.

زعفران تازه امسالی شاید کلمه ی بسیار وسوسه کننده ای باشد اما باید بدانید زعفران در ماه های نخست خشک شدن بسیار رطوبت از دست می دهد و طبیعتا وزن آن در حال کاهش است! پس علاوه بر کیفیت به سایر موارد هم دقت کنید.

شرکت ارمغان تابان کویر یکی از شرکت هاییست که با سابقه ۳۰ ساله در عرصه زرشک و محصولات خراسان این محصولات را همراه با مشاوره و راهنمایی عرضه می کند تا مصرف کننده از کیفیت و سلامت محصول رضایت داشته باشد.

چرا قیمت زعفران خراسان جنوبی گران است؟

زعفران نیز همچون زرشک سختی های بسیاری دارد، چرا که از کاشت و داشت گرفته تا هنگام برداشت صبر و تحمل بسیاری را میطلبد و همین موضوع بر قیمت آن دلیل محکمی است!

گل زعفران عموما در آبان ماه و ابتدای آذر در خراسان جنوبی رشد می کند و از زمین سر بر می آورد، کشاورزان در این فصل همراه با خانواده و کمک همدیگر صبح علی الطلوع به مزارع رفته و قبل از پهن شدن آفتاب زعفران را چیده و جمع آوری می کنند. دلیل این کار کم نشدن کیفیت زعفران در زیرر نور و تابش زیاد خورشید است. اما تولید زعفران به همین خلاصه نمی شود. بلکه جدا نمودن پرچم یا همان زعفران قرمز رنگ از گلبرگ های بنفش آن سخترین مرحله تولید آن است.

در شب های سرد پاییز خانواده ها در کنار کرسی و چراغ های قدیمی جمع می شوند و با خواندن و تعریف داستان های قدیمی و خاطره انگیز به پاک نمودن زعفران مشغول می شوند. این رسم زیبا برای بسیاری نوستالژیک و روح نواز است. عموما زمان برداشت زعفران برای هر کشاورز با توجه به اقلیم زمین و زمان آبیاری متفاوت می باشد و همین موضوع باعث می شود تا فرارسیدن زمان چیدن گل زعفران به یاری باقی کشاورزان رفته و در زمان دیگر نیز از آن ها یاری بگیرند.

زرشک مرغوب را چطور تشخیص دهیم؟

ما در شرکت ارمغان تابان کویر در کنار عرضه محصولات با کیفیت و مطمئن سعی می کنیم دید شما را نسبت به محصولات موجود در بازار تصحیح کنیم! زرشک تولید شده پس از تکانده شدن از شاخه ها در بارگاه جمع اوری شده و در روش سنتی با استفاده از دست پاک سازی شده و عرضه می شود. اما این روند چندین ایراد دارد.

عدم تفکیک زرشک نامرغوب و پوچ و بی رنگ و یکدست نبودن آن هنگام خرید توسط مشتری یکی از مورادی است که باعث نارضایتی مشتری و آسیب روش سنتی می باشد. در شرکت ارمغان تابان کویر این زرشک با چندین دستگاه و طی مراحل بسیاری پاک سازی می شود.

زرشک با کیفیت درخشان نیست! منظور از این جمله این است که گول زرشک های روغن خورده را نخورید! شاید ما به رنگ قرمز خود زرشک عادت نداشته باشیم اما واقعیت این است که زرشک طبیعی و سالم روغن خورده نیست و مشابه آنچه در اکثر مغازه ها میبینید نیست! این بدان معنا نیست که زرشک باید رنگ و رو رفته باشد خیر! اما باید دقت کنید که زرشک اگر یکدست و با کیفیت باشد نیازی به درخشان بودن ندارد و طعم و مزه آن به کیفیت مراحل تهیه و آماده سازی آن دارد نه صرفا روغن زدن و جلوه ظاهری آن!

زرشک و زعفران هم از سبد مردم پر کشیدند!

دلالی دلیل گرانی بازار ایران!

یکی از مواردی که همچون بختک به بازار ایران چسبیده و بلای جان مردم و کشاورزان شده است دلالی بدون ارزش افزوده است. این بدان معناست که دلال بطور مثال زرشک را خریده و بدون هیچ تغییری و صرفا با اضافه کردن قیمت آن را به بازار تزریق می نماید! و ما به عنوان خریدار باید سود او را هم از جیب مبارک خود بپردازیم!

شما با وصل شدن به فروشگاه های اینترنتی و یا شرکت های دست اول و مطمئن محصولات را بصورت مستقیم خریداری نمایید و از کیفیت آن مطمئن باشید. با این کار و حذف دلال کشاورز نیز سود بیشتری را دریافت می کند و برای تولید محصول خود رغبت بیشتری دارد.

بسیاری از این فروشگاه ها و شرکت ها همچون ارمغان تابان کویر برای مناسبت های مختلف همچون اعیاد، جمعه سیاه یا BLACK FRIDAY، شب یلدا و عید نوروز و ... تخفیفات ویژه ای را هم در نظر می گیرند که فرصت خرید و تهیه محصولات و خشکبار با کیفیت و در عین حال ارزان را در اختیار ما می گذارند.

کد خبر: ۱۲۷٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      0 0
      زعفران هزینه های تولیدش بالاست گرم ۶۰۰۰۰ تومن بشه برا کشاورز به سود میرسه