۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
تهدید سلامت و تضعیف داروسازی با قاچاق چمدانی دارو| اقتصاد دارو فقط «بیمار» نیست!
تولیدکنندگان با چه معضلاتی دست وپنجه نرم می‌کنند؟

تهدید سلامت و تضعیف داروسازی با قاچاق چمدانی دارو| اقتصاد دارو فقط «بیمار» نیست!

شکل‌گیری مافیای دارو در کشور به دلیل عدم نظارت درست بر فرآیند زنجیره تامین در این صنعت است.

احمدرضا صباغی؛ بازار: صنایع داروسازی ایران در سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌های گوناگونی روبرو بوده‌اند که موجب ایجاد مشکلات فراوان برای شهروندان ایرانی شده است. نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که صنعت داروسازی از صنایع پیشرو و با اهمیت برای رشد و توسعه یک کشور محسوب می‌شود و رشد آن نشان از این واقعیت دارد که مردم یک جامعه تا چه میزان می‌توانند در یک کشور توام با آسایش، رفاه و سن امید به زندگی بالا به زیست خود ادامه دهند.

بروز معضلات فراوان در صنایع داروسازی ایران طی سالهای اخیر سبب شده تا این صنعت مادر نگاهی به واردات دارو با ارز ترجیحی به خصوص در زمان شیوع ویروس کرونا به کشور داشته باشد. اگر موضوع برداشتن ارز ترجیحی برای واردات دارو به کشور در لایحه بودجه سال آینده به تصویب مجلس برسد، باید به این جمله معروف استناد کرد که واقعا گرانی به سراغ دارو آمده است.

به منظور بررسی مشکلات پیش‌رو و ارائه راهکارهای مختلف برای حل آنها در صنعت دارو به سراغ ۲ تن از مسئولان و فعالان این حوزه رفته‌ایم تا از نزدیک نظر آنها را درباره مشکلات ساخت دارو در کشور و ارائه راهکارهای متعدد به منظور کاهش واردات و ارتقای تکنولوژی برای ساخت داروهای جدید در ایران را مطلع شویم تا در آینده نزدیک، صنعت دارو فارغ از نرخ ارز بتواند نیازهای مردم را با قیمت پایین برطرف کند.

به دفعات مکرر دیده شده که داروهای سوبسیددار در ایران به صورت چمدانی وارد بازارهای کشورهای همسایه شده‌اند که تداوم وقوع این اتفاق می‌تواند صنعت داروسازی در ایران را به دست دلالان و واسطه‌گران واگذار کند

قاچاق داروهای سوبسیددار از ایران
سخنگوی انجمن علمی مدیریت و اقتصاد داروی ایران، با اشاره به اینکه در تهیه مواد اولیه بسیاری از تولیدکنندگان دارو در ایران با معضلات فراوانی روبرو هستند، گفت: مشکلات مربوط به کافی نبودن منابع ارزی اهمیت ویژه‌ای دارد و با توجه به اینکه هم اکنون، احتمال دارد ارز ترجیحی هم از دارو حذف شود باید در رابطه با افزایش قیمت سرسام‌آور دارو در کشور، چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.

محمد مهدی مجاهدیان گفت: افزایش قیمت تمام شده دارو برای اینکه به دست مصرف‌کننده برسد یکی دیگر از مشکلاتی است که تولیدکنندگان را با معضلات فراوان روبرو کرده و شرکت‌های تولیدکننده بخش خصوصی، مشکلات متعددی در رابطه با این موضوع دارند که باید از سوی دولت به آنها توجه ویژه شود.

وی تصریح کرد: شکل‌گیری مافیای دارو در کشور به دلیل عدم نظارت درست بر فرآیند زنجیره تامین در این صنعت است. از زمانی که ارز ترجیحی به یک شرکت واردکننده دارو در کشور داده می‌ شود باید در یک نظارت دقیق از سوی دولت و مسئولان نظارتی روند تخصیص ارز دولتی رصد شود اما، متاسفانه در رابطه با این موضوع، اقدامات موثری در کشور انجام نگرفته است.

مجاهدیان از فروش داروهای وارد شده به ایران طی یک فرآیند قاچاق معکوس در مرزهای کشور خبر داد و افزود: به دفعات مکرر دیده شده که داروهای سوبسیددار در ایران به صورت چمدانی وارد بازارهای کشورهای همسایه شده‌اند که، تداوم وقوع این اتفاق می‌تواند صنعت داروسازی در ایران را به دست دلالان و واسطه‌گران واگذار کند.

وی ادامه داد: بسته شدن لیست داروها توسط دولت به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه به این معنی است که داروهای جدید ساخته شده در جهان وارد کشور نشوند و وقوع این اتفاق موجب خواهد شد تا صنعت داروسازی در ایران رشد و توسعه متوازنی نداشته باشد.

چرخه برگشت پول ساخت و فروش دارو به داروساز در سالهای گذشته بین ۲ تا ۴ ماه بود اما هم‌اکنون این چرخه بیش از ۲۰ ماه رسیده است که موجب ایجاد مشکلات فراوان در تامین نقدینگی برای داروسازان شده است

داروساز زمان انجام امور بوروکراسی اداری را ندارد
امیر فرشچی، عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با بیان اینکه در تعیین ارزش دارو در کشور نگاه انقباضی وجود دارد، گفت: قیمت‌گذاری دستوری دارو در کشور عواقب منفی بسیاری برای داروسازان دارد. درست است که بیماران در فشار اقتصادی بالایی قرار دارند اما، نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که اقتصاد در صنعت داروسازی یک مولفه مهم است و اگر فقط دیدگاهی یکجانبه نسبت به بیمار داشته باشیم، در آن زمان شاهد از بین رفتن ساختارها در صنعت داروسازی کشور خواهیم بود.

وی به بحران شدید نقدینگی در صنعت داروی کشور اشاره کرد و افزود: تاخیر در پرداخت بدهی شرکت‌های پخش به داروسازان موجب شده تا فعالان این حوزه دیگر رمقی برای تولید دارو در کشور نداشته باشند. بیش ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از نقدینگی داروسازن همواره قفل شده است. چرخه برگشت پول ساخت و فروش دارو به داروساز در سالهای گذشته بین ۲ تا ۴ ماه بود اما هم‌اکنون این چرخه بیش از ۲۰ ماه رسیده است که موجب ایجاد مشکلات فراوان در تامین نقدینگی برای داروسازان شده است.

عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران اضافه‌کرد: شرایط مالی شرکت‌های داروسازی کشور چندان مساعد نیست و اگر مسئولی صدای داروسازان را به مقامات بالاتر نرسانند، نمی‌توان به افزایش میزان تولید دارو در کشور امیدوار بود.

فرشچی با اشاره به اینکه وظیفه تولیدکننده و صادرکننده پرداختن به موضوعات اقتصادی است، گفت: داروساز زمان و وقت ندارد که به موضوعات سیاسی و خارج از تولید بپردازد زیرا، مشکلات حوزه تولید برای یک داروساز آنقدر زیاد است که نمی‌تواند ذهن خود را به مسائل غیرمرتبط اداری معطوف کند.

وی با اشاره به اینکه دولت به جای وضع قوانین آزاردهنده برای داروسازان، مسیر تولید دارو در کشور را تسهیل کند، گفت: تمام فکر و ذکر یک داروساز باید نحوه تولید دارو و تنوع در این حوزه باشد.

کد خبر: ۱۲۷٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha