۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
دریافت کد رهگیری از بانک های عامل؛ پاشنه آشیل ترخیص کالاها در گمرک
معاون فنی گمرک ایران اعلام داد

دریافت کد رهگیری از بانک های عامل؛ پاشنه آشیل ترخیص کالاها در گمرک

عسگری، معاون فنی گمرک گفت: با تصریح بر این موضوع که اقدامات گمرک موجب شده است سرعت ترخیص کالاهای اساسی رشد کند، اظهار کرد: این اقدامات همچنین سبب شده است در هنگام ترخیص، هزینه‌ها نیز کاهش پیدا کنند.

به گزارش بازار، فرود عسگری معاون فنی گمرک جمهوری اسلامی ایران از اهتمام گمرک برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی خود برای کمک به کل حوزه تجارت و به‌ویژه واردات کالاهای اساسی گفت و بیان کرد: هر نقطه که مشکلی در فرایند تشریفات گمرکی و پرداخت نقدینگی وجود داشته است، از مراجع مختلف از جمله شورای هماهنگی اقتصادی و تنظیم بازار همیاری گرفته است و توانسته مصوبات خوبی داشته باشد که این اقدامات سبب شده است شتاب خوبی را به ترخیص کالاهای اساسی بدهیم.

وی افزود: ۹۰ درصد کالاهایی که دارای کد رهگیری هستند، تا زمانی که موضوع تخصیص و تأمین آن انجام شود، از گمرک ترخیص می‌شوند. یکی از اقدامات دیگری که گمرک انجام داده است اجازه حمل یکسره است و این کار در گمرکات اجرایی همچون گمرک شهید رجایی، امیرآباد و نوشهر که بیشترین ورود کالاهای اساسی صورت می‌گیرد، انجام می‌شود.

معاون فنی گمرک جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با تصریح بر این موضوع که اقدامات گمرک موجب شده است سرعت ترخیص کالاهای اساسی رشد کند، اظهار کرد: این اقدامات همچنین سبب شده است در هنگام ترخیص، هزینه‌ها نیز کاهش پیدا کنند. همچنین در حال پیگیری برنامه‌هایی هستیم که بتوانیم رشد و شتاب ترخیص کالاهای اساسی و همچنین بررسی کارشناسی کالاها را تداوم ببخشیم.

وی با اشاره به این موضوع که بخشی از فرایند خروج کالاها از گمرک توسط خود گمرک مدیریت می‌شود اما بخشی دیگر از ظرفیت گمرک تحت مقررات و آئین‌نامه‌های سایر دستگاه‌ها است اظهار کرد: تلاش بر این است که ناهماهنگی‌ها به حداقل برسد.

عسگری با بیان اینکه از فروردین سال ۱۳۹۷ ورود تمام کالاها به‌صورت بانکی انجام می‌شود، عنوان کرد: از آن زمان ورود کالاهای بدون انتقال ارز تقریباً به صفر رسیده‌اند و این مسئله سبب ایجاد ایستایی در خروج کالاها شده است زیرا همه کسانی از وزارت صمت ثبت سفارش می‌گیرند، باید در صف تخصیص و تأمین در بانک مرکزی قرار بگیرند که این مسئله موجب کند شدن فرایند خروج در گمرک می‌شود.

معاون فنی گمرک جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: وقتی نتوانیم به‌موقع کد رهگیری را از بانک عامل دریافت کنیم، فرایند خروج کالاهای اساسی در گمرک با کندی پیش می‌رود و به همین جهت نیازمند بازبینی در این امور هستیم.

کد خبر: ۱۲۷٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha