۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
ردپای فرش دستباف خوی در صادرات آذربایجان غربی/ محصول مورد پسند بازارهای خارجی
بازار گزارش می دهد

ردپای فرش دستباف خوی در صادرات آذربایجان غربی/ محصول مورد پسند بازارهای خارجی

ارومیه- فرش دستباف خوی را می توان یکی از هنر- صنعت های ویژه آذربایجان غربی دانست که سالهاست توجه ویژه بازارهای جهانی را ازآن خود کرده و مشتریان ثابتی از کشورهای مختلف جهان دارد.

فائزه زنجانی؛ خبرگزاری بازار- فرش ایرانی به لحاظ زیبایی، نقوش و هم چنین کیفیت مواد اولیه در سطح جهان بی نظیر است که در این میان فرش های تولیدی استان آذربایجان غربی نیز به لحاظ رنگ، دوام و نحوه تولید ویژگی های خاصی داشته و مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان است و مشتری فراوانی از کشورهای مختلف دارد.

در این میان فرش ریزماهی خوی با ثبت جهانی خود توانسته در عرصه تولید فرش دستباف یکه تازی کرده و چشمان زیادی را به سمت خود بکشاند به طوری که این نوع فرش با سلیقه بازارهای جهانی مطابقت داشته و در سطح جهان مشهور است.

صادرات ۲۰ میلیون دلاری فرش دستباف از آذربایجان غربی

آلمان، روسیه، ژاپن، آمریکا، ترکیه، عراق، فرانسه و چندین کشور، مقصد صادراتی فرش های دستباف استان و به خصوص فرش ریزماهی خوی محسوب می شوند و این کالا در میان تمامی مشکلات ناشی از تحریم ها و اوضاع نامساعد صادراتی، توانسته خود را در سبد صادراتی استان حفظ کرده و در طول سال گذشته ۲۰ میلیون دلار برای استان درآمدزایی داشته باشد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در گفتگو با بازار در این زمینه می گوید: خوی از دیرباز به عنوان یکی از قطب های کشور در زمینه تولید فرش دستباف مطرح بوده و از جایگاه مناسبی در بازارهای داخلی و خارجی برخوردار است که فرش دستباف خوی با نام ریز ماهی به ثبت جهانی رسیده است.

سهم ویژه فرش دستباف در اشتغال و صادرات خوی

غلامرضا بابایی می گوید: این فرش بیشتر در منازل و کارگاه های کوچک متمرکز و غیر متمرکز بافته شده و از کیفیت بسیار مطلوبی نسبت به رقبا برخودار است و توانسته سهم قابل توجهی از اشتغال و صادرات شهرستان را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه می دهد: اشتغال بیش از ۳۰ هزار نفر در هفت هزار کارگاه تولید فرش برای تولید و فروش سالانه بیش از ۷۵ هزار مترمربع فرش با نقشه ریز ماهی با رج شمارهای ۴۰ و ۵۰ و تولید و فروش بیش از ۲۵ هزار متر مربع با طرح و نقشه معماری، زینالی، گلستانی و نوین فر با رج شمارهای ۵۰، ۶۰ و بالای ۶۰  از پتانسیل این شهرستان جهت توسعه خوشه صنعتی فرش است.

ثبت جهانی فرش ریزماهی خوی

کارشناس مسئول فرش دستباف مدیریت صنعت، معدن و تجارت خوی نیز در خصوص علت نامگذاری فرش خوی به فرش ریزماهی می گوید: فرش ریز ماهی با قدمتی هزار ساله در رج شمارهای ۲۲ تا ۷۰ و با استفاده از مواد اولیه مرغوب، پشم، پنبه، کرک و ابریشم با گره ترکی بافته می شود.

موسویان ادامه می دهد: این فرش به علت داشتن استحکام و دوام خوب و داشتن نقش ماهی در دل طرح به فرش ریزماهی خوی مشهور بوده و در برند تجاری جهانی ثبت شده است.

تولید سالانه ۲۹۰ هزار متر مربع فرش دستباف

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت و معدن آذربایجان غربی نیز از تولید سالانه ۲۹۰ هزار متر مربع فرش دستباف توسط قالی بافان استان خبر داده و می گوید: این محصول بعد از تولید، روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

محمد دهقان می گوید: در آذربایجان غربی بیش از ۷۲ هزار نفر در حوزه فرش دستباف مشغول به کار هستند که سالانه ۲۹۰ هزار متر مربع فرش دستباف حاصل دست رنج بافندگان استان است.

گردش مالی تولید فرش خوی نزدیک به دو هزار میلیارد ریال

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خوی نیز با اشاره به گردش مالی تولید فرش در این شهرستان و نقش آفرینی ویژه آن در اقتصاد می گوید: گردش مالی تولید فرش در این شهرستان به دو هزار میلیارد ریال در سال می‌رسد که نشان‌دهنده جایگاه اقتصادی این بخش در شمال آذربایجان‌غربی است.

ایرج مرندی ادامه می دهد: سالانه ۱۰۰ هزار متر مربع فرش با نقش‌ها و طرح‌های مختلف در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود که از این مقدار، ۶۰ هزار مترمربع با نقش ریز ماهی، برند تجاری ثبت‌شده این منطقه است.

وی، خوی را قطب اول تولید فرش دستباف در آذربایجان‌غربی دانسته و می گوید: سالانه بیش از ۶۰ درصد فرش‌های ریزماهی این شهرستان به کشورهای آلمان، روسیه، ژاپن، آمریکا، ترکیه، عراق و فرانسه صادر می‌شود.

وجود مشکلات صادراتی و نبود نمایشگاه دائمی

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت خوی به مشکلات موجود در حوزه صنعت فرش این شهرستان نیز اشاره کرد و می گوید: وجود مشکلات صادراتی، نبود نمایشگاه دائمی، نبود مشاغل مکمل قالی‌بافی و مشکلات دست و پاگیر بیمه کارگران، روند عرضه این آثار کم‌نظیر در بازارهای جهانی را کند کرده اما صادرات آن همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز از صادرات سالانه ۲۰ میلیون دلاری فرش دستباف استان خبر داده و می گوید: سالانه ۲۹۰ هزار متر مربع فرش دستباف در استان بافته می شود که از این میزان سالانه ۲۰ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر می شود.

مشکلات بیمه ای و ضعف در بازاریابی

اسد درویشی می گوید: مشکل بیمه ای به ویژه بیمه خدمات درمانی و ضعف در بازاریابی از مشکلات عمده این صنعت است بنابراین طراحان و تاجران فرش باید به این موضوع توجه داشته باشند تا فضای مساعد و بهتری برای صادرات فرش استان فراهم شود.

فرش دستباف را می توان یکی از کالاهای استراتژیک صادراتی ایران دانست که در سال های گذشته نیز به خوبی توانسته نقش خود را در صادرات و اقتصاد کشور ثابت کرده و حتی در روزهای سخت اقتصادی، برای کشور ارزآور باشد.

در حالی که تمامی کارشناسان و مسئولان کشور از لزوم مستقل شدن اقتصاد کشور از اقتصاد نفتی سخن می گویند، فرش دستباف می تواند در راستای اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار بوده و در سال «جهش تولید»، تولید و اقتصاد کشور را دچار جهش بلندبالایی کند.

هرچند در این میان مسئولان مربوطه باید فکری به حال بیمه قالیبافان و حمایت های ویژه از فعالان این هنر- صنعت کنند تا این افراد با انگیزه بالا در عرصه تولید فعال باشند. از سوی دیگر، یکی از اصل های مهم برای نقش آفرینی این صنعت در صادرات، توجه ویژه به بازاریابی و معرفی محصول به جهانیان بوده که نیازمند روش های بروز و خلاقانه است.

کد خبر: ۱۲٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha