۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
مهارت آموزی حلقه مفقوده اشتغال در ایلام| جوانان پشت میز نشینی می‌خواهند
بازار گزارش می‌دهد؛

مهارت آموزی حلقه مفقوده اشتغال در ایلام| جوانان پشت میز نشینی می‌خواهند

ایلام- اشتغال در حالی یکی از مهمترین معضلات کنونی استان ایلام است که جوانان استان به دلیل عدم مهارت آموزی بیشتر دنبال شغل دولتی و پشت میز نشینی هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از عوامل عمده رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی در هر جامعه تربیت نیروی انسانی کارآمد است، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز یکی از راه‌های تربیت کننده نیروی انسانی متخصص است.

بیکاری یکی از عمده مشکلات جوانان استان ایلام است، درحالی می‌توان با مهارت آموزی بخش زیادی از مشکلات اشتغال را در استان حل کرد ولی متاسفانه اکثر جوانان دنبال شغل دولتی هستند.

شغل‌های دولتی در حالی محدود هستند که جوانان استان می‌توانند با شرکت در کلاس‌های مختلف اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خود را برای احراز شغل و یا ایجاد کسب و کار آماده کنند.

این آموزش‌ها مهارت و توانایی‌های جوانان را افزایش می‌دهد، هم اکنون اداره کل فنی و حرفه‌ای استان برای جویندگان کار مهارت‌های مختلفی را آموزش می‌دهد که در این راستا جویندگان کار با مهارت خود بتوانند شغلی را برای خود داشته باشند.

حتی جوانانی که دارای شغل هم هستند می‌توانند برای ارتقای سطح مهارت و پایداری شغل خود آموزش‌های لازم را کسب کنند، متاسفانه استقبال جوانان استان از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کم است.

جوانان با تحصیلات دانشگاهی دنبال شغل دولتی هستند
یکی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائل امروز استان ایلام به خصوص در بین جوانان بحث اشتغال است، هر چه به جلوتر پیش می‌رویم بحث مهارت آموزی نقش و اهمیت آن برای ما روشن‌تر است.

علی شکری افزود: به همین دلیل یکی از مراکز موردنظر جوانان برای مهارت آموزی، مراجعه به اداره فنی و حرفه‌ای و آموختن مهارت‌های مختلف است.

وی گفت: متاسفانه یکی از مسائلی که در استان ایلام زیاد به چشم می‌خورد این است که جوانان با تحصیلات دانشگاهی دنبال شغل دولتی هستند که به گونه‌ای پشت میزنشینی است.

شکری تصریح کرد: این نوع نگاه برای جامعه‌ای که به سمت پیشرفت در حال حرکت است خوب نیست، باید جوانان استان به سمتی پیش روند که یک مهارتی را برای خود کسب کنند.

رشته‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز و ظرفیت‌های استان باشد
وی ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای این است که آموزش مهارت‌ها باید با مسائل روز استان تناسب داشته باشد، به عنوان مثال وقتی پروژه‌های نفت و گاز در استان فعال است، تربیت نیروی مهار برای رشته‌های مورد نیاز پروژه‌های نفت و گاز در فنی و حرفه‌ای استان تعریف شود.

مهارت آموزی حلقه مفقوده اشتغال در ایلام| جوانان پشت میز نشینی می‌خواهند

این شهروند ایلامی بیان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات استان در حوزه مهارت آموزی این است که ما هنوز به سمتی نرفتیم که رشته‌ها متناسب با نیاز و ظرفیت‌های استان باشد.

همچنین با توجه به نیازسنجی انجام شده در استان کارگاه پرورش آبزیان نیز در ایلام در آستانه افتتاح قرار دارد که از ماه آینده این آموزش نیز به مجموعه آموزش‌های اداره کل فنی و حرفه‌ای ایلام اضافه خواهد شد

وی تصریح کرد: از مسئولان فنی و حرفه‌ای استان درخواست می‌کنیم که در زمینه مهارت‌های مورد نیاز استان رصد داشته باشند و ببینند چه مهارتی امروز اولویت اصلی جوانان استان است و اشتغال را برای جوانان به ارمغان می‌آورد.

هفت کارگاه جدید برای مهارت آموزی جوانان ایجاد شده است
مدیر کل فنی و حرفه‌ای ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در استان ایلام در دو بخش دولتی و خصوصی آموزش‌های لازم در زمینه فنی و حرفه‌ای را به متقاضیان ارائه می‌دهیم.

علی رشیدی تصریح کرد: در بخش دولتی ۱۴ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در استان وجود دارد که در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر، کشاورزی، خدمات و صنعت آموزش‌های موردنیاز را به متقاضیان ارائه می‌دهند.

وی افزود: در بحث آموزشگاه‌های آزاد نیز ۱۴۵ آموزشگاه فعال در استان وجود دارد که آموزش‌های مهارتی را حوزه‌های مختلف به متقاضیان ارائه می‌دهند.

وی عنوان کرد: در بحث توسعه آموزش‌های مهارتی در استان ایلام از ابتدای سال ۹۹ تا به امروز هفت کارگاه جدید برای مهارت آموزی جوانان ایجاد شده است، به عنوان مثال کارگاه تعمیر و نصب آسانسور در ایلام، کارگاه برق خودرو در شهرستان دره شهر، کارگاه انرژی خورشیدی در شهرستان دهلران و کارگاه «یو. پی. وی. سی» در ایلام راه اندازی شده است.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای ایلام بیان کرد: همچنین با توجه به نیازسنجی انجام شده در استان کارگاه پرورش آبزیان نیز در ایلام در آستانه افتتاح قرار دارد که از ماه آینده این آموزش نیز به مجموعه آموزش‌های اداره کل فنی و حرفه‌ای ایلام اضافه خواهد شد.

دپارتمان تخصصی کسب و کار نیز در مرکز استان ایجاد شده است
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که کشور و استان ایلام هم اکنون با آن دست به گریبان هستند معضل بیکاری است، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان برنامه‌هایی که برای سال جاری تدوین کرده متناسب با نیاز بازار کار استان است و دستیابی این برنامه‌ها تا پایان سال محقق خواهد شد.

بیش از ۵۵ درصد متقاضیان آموزش فنی و حرفه‌ای در استان فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند، متاسفانه در بحث توانایی آن گونه که باید و شاید در زمان تحصیل جوانان در دانشگاه‌ها نیروی باکیفیت تحویل جامعه داده نشده است

رشیدی عنوان کرد: برای حل مشکل بیکاری، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید خروجی مثبت داشته باشد و آن اثرگذاری خود را در پی داشته باشد که نیاز است دستگاه‌های دیگری نیز کمک کنند و در کنار فنی و حرفه‌ای باشند.

مهارت آموزی حلقه مفقوده اشتغال در ایلام| جوانان پشت میز نشینی می‌خواهند

رشیدی بیان داشت: برای هدفمندی آموزش‌ها یک دپارتمان تخصصی کسب و کار نیز در مرکز استان ایجاد شده که افرادی که آموزش‌های مهارتی را کسب می‌کنند علاوه بر مهارت آموزی، دانش ورود به بازار کسب و کار را هم داشته باشند که این موضوع اثر مثبتی در استان داشته اما باز هم نیاز به حمایت دیگر ارگان‌ها و دستگاه‌ها است.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای ایلام اظهار کرد: جوانی که مهارتی را کسب می‌کند باید توسط بنگاه‌ها و صندوق‌های کارآفرینی پشتیبانی شود و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار این افراد قرار بگیرد که بتوانند کسب و کار خود را راه اندازی کنند.

فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار بیشتر متقاضیان آموزش فنی و حرفه‌ای
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای ایلام افزود: بیش از ۵۵ درصد متقاضیان آموزش فنی و حرفه‌ای در استان فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند، متاسفانه در بحث توانایی آن گونه که باید و شاید در زمان تحصیل جوانان در دانشگاه‌ها نیروی باکیفیت تحویل جامعه داده نشده است.

رشیدی اضافه کرد: به همین دلیل الان بیشتر متقاضیانی که به کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای استان مراجعه می‌کنند فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند که به واسطه مدرک تحصیلی نتوانسته‌اند برای خود کسب و کاری ایجاد کنند.

وی گفت: این جوانان با مراجعه به مراکز فنی و حرفه‌ای سعی دارند با کسب یک مهارت، فراگیری آن و داشتن گواهینامه آموزش فنی و حرفه‌ای، برای خود کسب و کار ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا فنی و حرفه‌ای استان کار مشترکی را با دانشگاه‌های سطح استان انجام داده و مراکز مدیریت و مشاوره شغلی در دانشگاه ایجاد شده است.

رشیدی عنوان کرد: در این مراکز دانشجویان در حین تحصیل، نیازهای مهارتی خود را در همان محل دانشگاه آموزش می‌بینند که با خروج از دانشگاه مهارت لازم را نیز در کنار مدرک تحصیلی خود داشته باشند.

بدون شک با توجه به محرومیت‌های اقتصادی استان ایلام، توجه به مهارت آموزی در کنار ارائه تسهیلات ارزان قیمت می‌تواند بخشی از بیکاری جوانان را حل کرد.

کد خبر: ۱۲۷٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha