۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
بازار  تلفن همراه آرام می گیرد/ کشورهای خلیج فارس مبدا عمده واردات موبایل
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد

بازار تلفن همراه آرام می گیرد/ کشورهای خلیج فارس مبدا عمده واردات موبایل

یک فعال اقتصادی در بخش ICT با بیان این‌که استفاده از ارز نیمایی نمی‌تواند باعث کاهش چشمگیر قیمت گوشی تلفن همراه شود، گفت: کاهش قیمت محصولاتی مانند گوشی تلفن همراه، تابع مستقیم نوسانات نرخ ارز بوده و این امر که تصور شود، با ارز نیمایی، قیمت آن کاهش چشمگیری می‌یابد تحلیل درستی نیست.

فرزاد یزدیان کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با اشاره به قرار گرفتن گوشی تلفن همراه در لیست کالاهایی که می‌توانند از ارز نیمایی استفاده کنند، اظهار کرد: در گذشته شرکت‌های وارد کننده گوشی تلفن همراه با توجه به قرار گرفتن این کالا در سبد خانوار، برای تامین ارز مورد نیاز خود مجبور به تهیه این ارز از راه‌های مختلف بودند که با مساعدت بانک مرکزی و تخصیص ارز نیمایی دغدغه واردکنندگان در جهت تامین ارز از بین خواهد رفت و شرایط مناسبی برای واردات قانونی فراهم خواهد شد.

کارشناس ارشد صنایع مخابراتی، افزود: استفاده از ارز نیمایی نمی‌تواند باعث کاهش چشمگیر قیمت کالا شود اما می‌تواند از افزایش بی مورد قیمت که تابع نوسانات نرخ ارز است جلوگیری کند لذا به صورت کلی کاهش قیمت محصولاتی مانند گوشی تلفن همراه، تابع نوسانات نرخ ارز بوده و این که تصور شود، چون از ارز نیمایی استفاده خواهد کرد قیمت این کالا کاهش چشمگیری می‌یابد، باید گفت خیر، اینگونه نیست.  

وی در خصوص اختلاف قیمت برخی گوشی‌های تلفن همراه در بازار و تعیین قیمت این محصولات توسط واردکنندگان، گفت: با توجه به اینکه ارز نیمایی به صورت یکسان و قیمت واحد برای کلیه واردکنندگان تلفن همراه فراهم گردیده است، شرکت های واردکننده ‌ای موفق‌تر خواهند بود که قیمت تمام شده محصولاتشان از سایر رقبا پایین‌تر بوده و خدمات پس از فروش مناسب‌تری ارائه دهد.

یزدیان، افزود: در سال ۹۶ که طرح ریجستری اجرایی نشده و قیمت دلار نسبت به وضعیت فعلی پایین‌تر بود، پیش‌بینی‌های اولیه به گونه‌ای بود که قیمت این کالا حداقل ۲۰درصد افزایش داشته باشد اما با نوسانات قیمت از ابتدای سال ۹۷ و افزایش بیش از ۳ برابری قیمت ارز، نرخ گوشی تلفن همراه نیز بیش از ۲ تا ۲/۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

این فعال حوزه ICT با بیان این‌که خدمات شرکت‌های واردکننده تلفن همراه با یکدیگر تفاوت دارند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۳۶شرکت دارای مجوز واردات گوشی تلفن همراه از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت هستند که در نوع خدمات با یکدیگر متفاوت است.

وی ادامه داد: طبق مصوبه سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان هر شرکتی که بتواند مجوزهای لازم اعم از رائه خدمات پس از فروش ۱۸ ماهه را از وزارت صمت دریافت نماید می‌تواند با دریافت ارز نیمایی این محصول را به کشور وارد و به بازار عرضه کند.

این کارشناس ارشد صنایع مخابراتی از ارائه خدمات توسط شرکت مادر تخصصی در کشورهای همسایه و دارای نمایندگی خبر داد و گفت: گوشی تلفن همراه اپل  از قائده واردات، مستثنی نبوده و واردات این محصول به کشور به مانند انواع تلفن‌های همراه دیگر انجام می‌شود لذا برندهایی که به دلیل وجود تحریم ها، شرکت‌های مادر تخصصی شان اجازه ارائه خدمات پس از فروش در ایران را نمی‌دهند با ارائه خدمات ۱۸ ماهه پس از فروش می‌توانند اقدام به واردات این تلفن‌های همراه نمایند و جهت برخورداری از خدمات این شرکت ها از ظرفیت کشورهای همسایه که نمایندگی رسمی این برندها وجود دارد، استفاده نمایند.

کاشانی تصریح کرد: در حال حاضر واردات تلفن همراه از مرزهای جنوبی و غربی کشور انجام می‌شود و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز اصلی ترین مبدا برای واردات این کالاها می‌باشند.   

گفتنی است در ۳ دی‌ماه سال جاری با نامه مدیرکل نظارت ارز بانک مرکزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت  استفاده از ارز نیمایی برای واردکنندگان گوشی تلفن همراه مجاز شده و از این پس این محصول با ارز نیمایی وارد کشور خواهد شد.

کد خبر: ۱٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha