۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
کشت ۲۰۰هکتار دانه روغنی کاملینا در استان همدان
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی همدان عنوان کرد:

کشت ۲۰۰هکتار دانه روغنی کاملینا در استان همدان

همدان - مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از ۲۰۰ هکتار کشت دانه روغنی کاملینا در این استان خبر داد.

به گزارش بازار و به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی همدان؛ علی بایگانه اظهار کرد: این‌ میزان کشت کاملینا در شهرستان‌هایی چون رزن، همدان و بهار به صورت پراکنده واقع شده است.

وی با بیان اینکه یکی از محصولاتی که در اراضی آیش سطح استان برای کشت آن اقدام به برنامه‌ریزی شده بحث دانه‌های روغنی است، افزود: از دانه‌های روغنی می‌توان برای کشت در اراضی دیم‌ استفاده کرد که در همین رابطه در حال حاضر در استان همدان گلرنگ و کاملینا دو محصولی بوده که توسعه کشت آن در اراضی دیم در برنامه است.

بایگانه با اشاره به اینکه گلرنگ سابقه چندین ساله در استان همدان البته در سطوح کم داشته گفت: اما از سال گذشته استقبال از کشت این محصول در استان افزایش یافته و سال گذشته دو هزار هکتار گلرنگ در سطح استان کشت شد.

وی عنوان کرد: کشاورزان از این کشت بسیار راضی هستند و در سال زراعی جدید هم استقبال از کشت دانه روغنی گلرنگ بیشتر هم شده که در حال حاضر در حال تامین و تدارک نهاده‌های آن هستیم.

بایگانه با اشاره به اینکه کاملینا قابل استفاده در صنایع روغن‌کشی است، اضافه کرد: در زمینه کاملینا به عنوان یکی از دانه‌های روغنی با مشارکت شرکتی که در این زمینه در استان کرمانشاه تخصصی در حال فعالیت است یک دوره آموزشی در استان برگزار شد و در همین رابطه اطلاعاتی در اختیار همکاران در سطح مراکز قرار دادیم که خوشبختانه کاملینا هم در اراضی دیم در حال افزایش و گسترش است.

وی با بیان اینکه کشت کاملینا به عنوان دانه روغنی کم آب بر در اراضی دیم گزینه خوبی به شمار می‌رود؛ یادآور شد: خوشبختانه با این روند توسعه کشت کاملینا نشان می‌دهد اگر کشاورزان با راه و روش کشت این گیاه اطلاع بیشتری پیدا کنند و یک بازار هدف مشخصی داشته باشند حتما برای کشت آن ‌ استقبال خواهند کرد و تا حدودی می‌شود در تناوب دیم این گیاه را وارد کرد.

کد خبر: ۱۲۶٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha