۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
تعطیلی ۵۰ کارخانه فولاد سازی| احتمال رشد قیمت ها بعد از ژانویه
رییس هیات مدیره فولاد جنوب مطرح کرد

تعطیلی ۵۰ کارخانه فولاد سازی| احتمال رشد قیمت ها بعد از ژانویه

دنیا نور، فعال صنعت فولاد از تعطیلی ۵۰ فولاد ساز بعد از دستور العمل وزیر صمت درباره عرضه تمامی محصولات در بورس خبر داد و گفت: کاهش تولید ناشی از تعطیلی واحدها و همچنین قطعی گاز موجب گرانی خواهد شد.

بازار، گروه صنعت: احمد دنیا نور رییس هیات مدیره فولاد جنوب در گفتگو با بازار گفت:به دنبال بخش نامه وزیر صمت درباره اینکه تمام فعالان زنجیره فولاد باید محصولات خود را در بورس عرضه کنند، از حدود ۱.۵ ماه پیش حدود ۴۰ تا ۵۰ فولادساز کوچک تعطیل شده و دیگر قادر به تولید نیستند.

او ادامه داد: حدود ۶ سال پیش بعد از یک ماراتن نفس گیر یک ساله با همکاری انجمن فولاد و وزارت صمت جدولی از نحوه قیمت گذاری محصولات تعیین شد. به عنوان مثال مبلغی را به عنوان قیمت شمش فولاد خوزستان در نظر گرفته شد. قیمت آهن اسنفنجی ۵۱ درصد و گندله ۲۴ درصد قیمت شمش بود.

این فعال صنعت فولاد افزود: در واقع با این کار وقتی قیمت شمش بالا می رفت قیمت آهن اسفنجی و گندله هم افزایش می یافت و به نوعی ارزش ها در کل زنجیره تقسیم شده بود و همه بخش های زنجیره در سود فعالیت سهیم بودند. اما یک ماه پیش وزارت صمت این دستور العمل را لغو کرد. حالا عرضه آهن اسفنجی به بازار سیاه کشیده شده و کارخانجات کوچک هم تعطیل شده اند. جدای از این قیمت این محصول هم دست کم ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

او با بیان اینکه بعد از ژانویه شاهد موجی از گرانی در قیمت محصولات فولادی در بازار خواهیم بود، تصریح کرد: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته ۶ میلیون تن از تولید ۳۰ میلیون تنی فولاد، توسط فولادسازان کوچک اتفاق می افتد. اما به دلیل سیاست گذاری های اشتباه و البته قطعی گاز و برق مقدار زیادی از آن محقق نشده و همین مساله می تواند به بروز کمبود در بازار و رشد قیمت ها منجر شود.

رییس هیات مدیره فولاد جنوب ادامه داد: در نشستی که با معاون وزیر صمت داشتیم، مسئولین دولتی متوجه اشتباه خود شده و قول لغو این دستور العمل را داده اند.

از حدود ۱.۵ ماه پیش گاز تحویلی به فولادسازان حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. جالب است که بدانید فولادسازان بزرگ در ۸ ماه نخست سال به دلیل قطعی گاز و برق حدود ۴ هزار میلیارد تومان از سود خود را از دست دادند

زیان ۴ هزار میلیاردی قطعی گاز و برق برای فولادسازان
دنیا نور با بیان اینکه فولاد سازان هم اکنون با چند معضل اساسی مواجه هستند، گفت: معضل اول ما نبود انرژی است. در تابستان برق و در زمستان گاز ما را قطع می کنند. جالب است که بدانید از حدود ۱.۵ ماه پیش گاز تحویلی به فولادسازان حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته او، فولادسازان بزرگ در ۸ ماه نخست سال به دلیل قطعی گاز و برق حدود ۴ هزار میلیارد تومان از سود خود را از دست دادند.

در حال حاضر سهم انرژی از قیمت تمام شده فولادسازان حدود ۱۰ درصد  است

سهم ۱۰ درصدی انرژی از قیمت تمام شده فولاد
رییس هیات مدیره فولاد جنوب درباره دیگر چالش های فولادسازان گفت: بر اساس تبصره ۱۳ قانون بودجه ۱۴۰۰ قیمت حامل های انرژی فولادسازان معادل قیمت فوب خلیج فارس تعیین می شود. به دنبال این مصوبه قیمت برق ما ۶ برابر و قیمت گاز ۹ برابر افزایش یافت. این در حالی است که هیچ یک از هزینه های معادل کشورهای حاشیه خلیج فارس نیست. به عنوان مثال سود تسهیلات در سایر کشور یک درصد است اما در ایران ۳۰ درصد. نرخ تورم در بیشتر کشورها تک رقمی است اما ما یک تورم ۵۰ درصدی دست و پنجه نرم می کنیم. ضمن اینکه به دلیل شرایط تحریمی تولیدکنندگان ایران ناچارند هزینه های بیشتری را چه در مساله واردات مواد اولیه و تجهیزات مصرفی و چه در صادرات تولیدات پرداخت کنند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که مسئولان وزارت نیرو و نفت سهم انرژی در قیمت تمام شده تولید در ایران را پایین می دانند، گفت: این ادعا به هیچ وجه درست نیست. در حال حاضر سهم انرژی از قیمت تمام شده فولادسازان حدود ۱۰ درصد بوده این سهم در سایر کشورها هم همین مقدار است.

قیمت گذاری دستوری مواد اولیه از دیگر انتقادات دنیا نور بود که در اینباره گفت: وزارت صمت به عنوان یک دستگاه حاکمیتی باید متولی سیاست گذاری باشد و دلیلی ندارد که در قیمت گذاری دخالت کند.

کد خبر: ۱۲۶٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha