۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۴
سلام محصولات تولیدی به بورس کالا؛ خداحافظی با رانت، امضاهای طلایی و قیمت‌گذاری دستوری
کارشناس بورس کالا مطرح کرد

سلام محصولات تولیدی به بورس کالا؛ خداحافظی با رانت، امضاهای طلایی و قیمت‌گذاری دستوری

قیمت گذاری‌های دستوری با ورود محصولات تولیدی به بورس کالا از بین نخواهد رفت، اما وجود مکانیزم‌های متعددی از جمله تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا سبب کاهش میزان اثرگذاری قیمت‌های دستوری می‌ شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، خشایار دادمنش کارشناس بورس کالا درمورد صحبت‌های اخیر وزیر صمت مبنی بر حذف رانت و امضاهای طلایی از کالاهای صادراتی به واسطه ورود آن ها به بورس کالا، اظهار کرد: در مورد این مسئله می توان به کالاهایی از جمله سیمان و فولاد اشاره کرد زیرا مدارک و مستندات نشان از آن دارد که با ورود این دو محصول به بورس کالا میزان اشخاص واسطه به سبب شفافیت قیمت‌ها کم شد زیرا این بازار به سبب مقرراتی که دارد مانع از ورود سوداگران می شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا با ورود کالاهای تولیدی به بورس کالا شاهد کاهش قیمت گذاری های دستوری خواهیم بود یا خیر؟ تصریح کرد: از نظر بنده قیمت گذاری های دستوری به طور کامل با ورود محصولات تولیدی بورس کالا از بین نخواهد رفت، اما وجود مکانیزم های متعددی از جمله تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا سبب کاهش میزان اثر گذاری قیمت های دستوری خواهد شد.

او در خصوص نقش بورس کالا در ورود کاهالاهای تولیدی به این بازار، تاکید کرد: اکنون بورس کالا در تلاش است تا زیرساخت‌های موجود به منظور افزایش حجم معاملات و تنوع محصولات قابل عرضه در این بازار را افزایش دهد که تا کنون نیز موفق عمل کرده است، امیدواریم دولت از طریق دستگاهای مسئول امتیازات زیادتری برای عرضه محصولات تولیدی از طریق بورس کالا در نظر گیرد زیرا این بازار می تواند کمک شایانی در بحث تولید داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص نقش مافیا به منظور ایجاد مانع بر سر ورود کالاهای تولیدی به بورس کالا، گفت: قاعدتاً هر کالایی که بخواهد وارد بورس کالا شود به سبب وجود مافیا و دلالان درگیر مشکلات متعددی خواهد شد، اما رفع چنین مسائل و مشکلاتی بستگی به اقدامات دستگاهای اجرایی و وزارت خانه مربوط دارد.

او ادامه داد: می توان در این خصوص به بحث ورود سیمان به بورس کالا اشاره کرد زیرا ورود این محصول در ابتدا با مشکلاتی مواجه بود اما پس از پیگیری های مسؤولان شاهد عرضه آن در بورس کالا هستیم.

دادمنش در پایان گفت: هرچه رابطه بین وزارت صمت با بورس کالا بیشتر شود قاعدتا این مسائل به نفع شرکت‌های تولید خواهد بود زیرا از نرخ قیمتی که برای محصولات آن ها در نظر گرفته می شود بسیار شفاف‌تر از قبل خواهد بود.

کد خبر: ۱۲۶٬۵۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha