۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۵
 ظرفیت اقتصاد ایران بسیار بزرگ است| بانک‌ها هنوز به خط نشده‌اند
کارشناس مسائل اقتصادی:

ظرفیت اقتصاد ایران بسیار بزرگ است| بانک‌ها هنوز به خط نشده‌اند

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به گزارش صندوق بین المللی پول تصریح کرد: می توان یک معنای خوب نیز از این گزارش برداشت که اقتصاد ایران ظرفیت بسیار بالایی دارد و جایگاه خیلی خوبی در جهان دارد.

به گزارش بازار، ارسلان ظاهری، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادیبا بیان اینکه عنوان گزارش صندوق بین المللی پول «ارزش کل بازار کالاها و خدمات نهایی تولید شده در اقتصاد کشورها در سال ۲۰۲۱» است، گفت: سهم ایران از کیک اقتصاد جهانی ۱.۱ درصد و حجم آن یک تریلیون و ۸۰ میلیارد دلار است.

وی با رد این موضوع که این گزارش نشان نمی دهد اقتصاد ایران در یک دهه اخیر رشد خیلی خوبی داشته است، اظهار کرد: رشد اقتصاد ایران در یک دهه گذشته درجا زده است. آمار رشد ایران در صندوق بین المللی پول در ۱۰ سال قبل هم همین میزان بوده است.

این استاد دانشگاه در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو، دهه ۹۰ شمسی را دهه بدون رشد برای اقتصاد ایران عنوان کرد و در عین حال تصریح کرد: می توان یک معنای خوب نیز از این گزارش برداشت که اقتصاد ایران یک اقتصاد با ظرفیت بسیار بالا است و برای خود در جهان یک جایگاه خیلی خوبی دارد. اگر موانع را از سر راه اقتصاد کشور برداریم اتفاقا ظرفیت های جهش نیز دارد.

وی افزود: اعتقاد دارم آمریکایی ها با نگاه به همین مسائل و پیش بینی که از جهش اقتصادی ایران می کردند، کشور را تحریم کردند. زیرساخت های اقتصادی ایران، نسل جوان و پنجره جمعیتی آن مشابه هواپیمایی بود که در باند فرودگاه قرار بود اوج بگیرد اما تحریم های آمریکایی تا حد زیادی مانع این امر شده است. اقتصاد کشورهایی که در طول تاریخ رشد کرده اند، شرایط مشابهی داشتند و توانستند هواپیمای اقتصادی خود را پرواز دهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با رد این ادعا که رشد اقتصادی ایران مبتنی بر نفت بوده است، عنوان کرد: علت اینکه تحریم ها در داخل می تواند ایران را یک دهه زمین گیر کند این است که در داخل بازار مالیاتی را درست نکردیم و یا بانک ها را اصلاح نکردیم. اقای رئیسی در انتخابات اعلام کرد بانک ها را به خط می کند اما امروز ظاهرا این وعده را فراموش را کرده است اما امروز به سراغ حذف کالاهای اساسی رفته اند که باعث شوک به سفره مردم می شود.

کد خبر: ۱۲۶٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha