۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
بحران انرژی در اروپا بهبود اقتصادی را تهدید می کند| تسخیر قاره سبز با اومیکرون در زمستانی سخت
بازار گزارش می دهد؛

بحران انرژی در اروپا بهبود اقتصادی را تهدید می کند| تسخیر قاره سبز با اومیکرون در زمستانی سخت

با توجه به اینکه بسیاری از کارخانه های بزرگ در اروپا تولید خود را به دلیل افزایش غیر قابل تسلیم قیمت انرژی کاهش داده اند، بدتر شدن وضعیت نیز بهبود اقتصادی در مجاورت منطقه را تهدید می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: با توجه به اینکه بسیاری از کارخانه های بزرگ در اروپا تولید خود را به دلیل افزایش غیر قابل تسلیم قیمت انرژی کاهش داده اند، بدتر شدن وضعیت نیز بهبود اقتصادی در مجاورت منطقه را تهدید می کند.

 فشار مالی بر صنایع، از جمله بخش‌های فلزی و تولید کود شیمیایی در حال افزایش است و هزینه‌های انرژی هر روز رکوردهای جدیدی را شکسته است. با کاهش تولید و عرضه گاز روسیه و تعطیلی غیر منتظره نیروگاه های هسته ای فرانسه ، قیمت انرژی در اروپا به بالاترین حد خود رسیده است.

بر همین اساس، بیم آن می رود که این افزایش قیمت ها خطر رکود تورمی را افزایش دهد و مانع رشد اقتصادی شود، در حالی که تورم در منطقه اروپا به ویژه در آلمان و اسپانیا به اوج ۳۰ ساله خود رسیده است. با توجه به شدت بحران انرژی در سال جاری، قیمت گاز بیش از ۸۰۰ درصد افزایش یافته در حالی که هزینه برق نیز نزدیک به ۵۰۰ درصد بیشتر شده است.

در حالی که سردترین ماه‌های زمستان همچنان ادامه دارد، اما هیچ تسکینی وجود ندارد زیرا روسیه عرضه گاز را محدود می‌کند. علاوه بر این، گسترش سویه اومیکرون در سراسر اروپا عامل تهدیدی برای به جای گذاشتن آثاری ماندگار در اقتصاد صنعتی این قاره است.

سارا هیوین  مدیر واحد تحقیقات اروپا و آمریکا بانک استاندارد چارترد، می‌گوید: اگر سودآوری و دستمزدها از این افزایش عقب بماند، قدرت هزینه‌کردن و قدرت سرمایه‌گذاری شرکت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

هیوین با بیان اینکه قیمت های بالای گاز به فعالیت های اقتصادی آسیب می رساند، معتقد است که افزایش قیمت ها خبر بدی برای خانوارها و شرکت ها است ضمن اینکه این افزایش اخیر قیمت گاز به وضوح یک تحول منفی برای چشم انداز همه اقتصادهای اروپایی و از جمله انگلیس است.

بهبود در اقتصادهای ملی
سویه جدید اومیکرون نیز بهبود در اقتصادهای ملی را تهدید می کند. ۲۰ عضو از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا برای کاهش ضربه به مصرف کنندگان و خانواده ها اقدام کرده اند. رهبرانی مانند ماریو دراگی  نخست وزیر ایتالیا، می گویند که دولت ها باید به سرعت برای محافظت از مصرف کنندگان در برابر افزایش هزینه ها اقدام کنند.

دراگی اخیرا اعلام کرده که افزایش قیمت انرژی نیازمند اقدام فوری است که کمیسیون اروپا در حال تلاش برای حل این مشکل است، اما ما باید در سطح ملی نیز کار کنیم و از خانواده ها و مشاغل حمایت نماییم.

کارخانه‌ های ذوب آلومینیوم به دلیل هزینه‌ های بالای تعطیلی و راه‌اندازی مجدد، اغلب به کندی تولید خود را محدود کرده اند.  

کارخانه‌های ذوب فلزات و تولیدکنندگان کود شیمیایی تولید را محدود می‌کنند
برترین کارخانه ذوب اروپا، صنایع آلومینیوم دانکرک فرانسه، طی دو هفته گذشته تولید خود را کاهش داده است، در حالی که تولیدکننده جهانی چند فلزی ترافیگورا Nyrstar نیز تولید روی در فرانسه را در اوایل ژانویه متوقف خواهد کرد.

علاوه بر این، شرکت تولیدکننده کود رومانیایی Azomures هم تولید خود را موقتا متوقف کرده است.

از آنجایی که آلومینیوم یکی از پر انرژی ترین فلزات صنعتی برای ساخت است، افزایش قیمت برق آلومینیوم دانکرک را مجبور کرد تا تولید خود را تا حدود سه درصد کاهش دهد ضمن اینکه این کارخانه حدود ۲۰ میلیون یورو (۲۲.۶ میلیون دلار) از زمان پایان سال ۲۰۱۸ از دست داده است.

 بنابراین اگر قیمت برق در سطوح بالایی باقی بماند، ممکن است محدودیت‌های بیشتری لازم باشد. از هفته اول ژانویه، تاسیسات ذوب روی Nyrstar در فرانسه و سایر کارخانه ها در بلژیک و هلند با ظرفیت کاهش یافته به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

به گفته رسانه های محلی، کارخانه ذوب KAP مونته نگرو نیز ممکن است در پایان سال از قدرت خارج شود، مگر اینکه موافقت کند سال آینده قیمت های بسیار بالاتری به تامین کننده خود بپردازد. به طور مشابه، کارخانه ذوب رومانیایی آلرو نیز اعلام کرده است که قیمت های فعلی ناپایدار هستند.

بنابراین، ما شاهد یک بحران وجودی در صنعت آلومینیوم اروپا و سایر صنایع ذوب فلزات هستیم که انرژی بر هستند. بازگرداندن این مشاغل هم همیشه آسان نیست. مارک هانسن، مدیر عامل شرکت Concord Resources Ltd و تاجر فلزات نیز اعلام کرده که کاهش تولید می تواند منطقه را به واردات از کشورهایی که اغلب از سوخت های فسیلی برای تولید انرژی استفاده می کنند، مجبور کند.

اگر اتحادیه اروپا بر محصولات کربن فشرده، مالیاتی وضع کند، این امر می تواند برای مصرف کنندگان مخالف بیشتری را ایجاد نماید. قیمت انرژی با وجود رونق تقاضا در منطقه، با افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت آلومینیوم در سال جاری، سودآوری را از بین می برد.

اگرچه کارخانه های ذوب آلومینیوم اروپا سهم کمی از تولید جهانی را تشکیل می دهند، اما هزاران کارگر را استخدام می کنند و منبع با ارزشی از درآمد مالیاتی هستند. بر همین اساس، به نظر می‌رسد که بحران انرژی در اروپا در سال آینده عمیق‌تر شود، زیرا هوا سرد می‌شود و شرکتهای مهم انرژی در فرانسه با چندین قطعی راکتور دست و پنجه نرم خواهند کرد.

 تا آغاز ژانویه ۲۰۲۲، ۳۰ درصد از ظرفیت هسته‌ای فرانسه خاموش شده و اتکای آن به گاز، زغال سنگ و حتی نفت برای روشن نگه داشتن چراغ‌ها بیشتر می‌شود.

قیمت گاز اروپا افزایش می یابد، وزش ملایم تر باد، بحران برق را بدتر می کند
به گزارش یک رسانه فرانسوی، قیمت گاز طبیعی در اروپا در روز سه‌شنبه با افزایش ۹۰ درصدی از اول دسامبر ادامه یافت. رادیو بین المللی فرانسه (RFI) در گزارشی اعلام کرد که قیمت گاز مرجع هلندی TTF در روز سه شنبه بیش از ۲۲ درصد افزایش یافت و به ۱۸۰.۲۷ یورو (۲۰۳.۸۴ دلار) در هر مگاوات ساعت (MWh) رسید.

در همین حال، قرارداد ماه آینده ICE هلندی TTF در ژانویه به عنوان معیار قاره‌ای، نسبت به مدت مشابه سال قبل، تقریباً ۹ برابر شده است. به گفته این سازمان، این ارقام ۱۰ برابر بیشتر از قیمت‌هایی است که یک سال قبل مشاهده شده است.

این گزارش با اشاره به اینکه عوامل مختلفی باعث افزایش می شود، کاهش دما را به عنوان اولین دلیل با توجه به افزایش متعاقب تقاضا در این قاره یعنی جایی که عرضه کم است، ذکر کرد.

زنجیره تامین مواد غذایی در معرض تهدید
بخش مواد غذایی نیز در نتیجه بحران انرژی و اختلالات زنجیره تامین در اروپا که در حال حاضر به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ روزهای سختی را سپری می‌کند، رنج می‌برد.

آزومورس تولیدکننده پیشرو کود در رومانی، در روز جمعه گفت که کارخانه ها شروع به بسته شدن می کنند در حالی که کشاورزان نمی توانند چنین قیمت های بالایی را تحمل کنند.

شرکت مواد شیمیایی نروژی یارا اینترنشنال که در اوایل سال جاری تولید خود را محدود کرد نیز اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای نظارت دقیق بر وضعیت است و در صورت لزوم تولید را کاهش خواهد داد.

آن سوفی کوربو، یک پژوهشگر و محقق در مرکز سیاست جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا معتقد است که اگر در سه ماهه اول اختلالات بیشتر در عرضه یا هوای سرد شدید وجود داشته باشد، اساساً کارخانه‌ها را تعطیل می‌کنیم در حالی که این تنها کاری است که می‌توانیم انجام دهیم، زیرا دولت‌ ها نمی‌توانند شاهد مردمی باشند که در تاریکی یخ بزنند. 

کد خبر: ۱۲۶٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha