۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
آبیاری نوین راهکار ارتقای کشاورزی | ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای گلستان جذب شد
بازار گزارش می‌دهد؛

آبیاری نوین راهکار ارتقای کشاورزی | ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای گلستان جذب شد

گرگان- اجرای طرح آبیاری نوین که می رفت تا کشاورزی گلستان را از رکود خارج کند به واسطه محدودیت اعتباری متوقف شد، با این حال مسئولان نوید ابلاغ ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار به این بخش را می دهند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: خشکسالی های پیاپی و کاهش بارندگی دو مولفه ای است که تا چندی پیش کشاورزان گلستانی را از زراعت ناامید کرده بود تا اینکه طرح آبیاری نوین به مدد زارعان آمد و ضمن مدیریت مصرف منابع آبی به افزایش تولیدات کشاورزی هم کمک رسانید. رویدادی که در سالهای اخیر کشاورزان گلستانی به واسطه بهره وری بهتر از آن استقبال کردند.

پذیرش علم نوین آبیاری از سوی کشاورزان موجب استقبال عده کثیری از آنها در این بخش شد موضوعی که به واسطه محدودیت منابع مالی وزارت جهادکشاورزی پس از چندی راکد ماند و اکنون کشاورزان در انتظار تخصیص اعتبارات برای رونق کشاورزی مانده اند.

کمبود منابع اعتباری
رئیس جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار کمبود منابع اعتباری در بخش زهکشی مزارع و آبیاری نوین را تائید کرده و می گوید:  با توجه به خشکسالی های ممتد و کم آبی استقبال کشاورزان از این طرح زیاد شده اما منابع مالی برای تامین نیاز تمام کشاورزان مهیا نیست از ۶۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان، ۲۴۰ هزار هکتار آن بر اساس سند توسعه استان، قابلیت اجرای آبیاری تحت فشار را دارد که از این میزان حدود۱۸۰ هزار هکتار از اراضی در اولویت اول قرار دارد.

مختار مهاجر با بیان این نکته که تاکنون برای۸۰ هزار هکتار از اراضی استان طرح آبیاری نوین اجرا شده، ادامه می دهد: برای حدود ۷۲ هزار هکتاراز این اراضی آبیاری تحت فشار و هشت هزار هکتار هم آبیاری کم فشار اجرا شده است البته برای سال جاری این طرح در ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان اجرا می شود لذا خوشبختانه گلستان در بین استان های کشور مقام اول را در این بخش دارد.

وی با بیان این نکته که کمبود اعتبارات به چالش در این حوزه تبدیل شده، اضافه می کند: جهادکشاورزی استان یک تفاهم ۱۵ هزار هکتاری در حوزه سد وشمگیر با قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) منعقد کرده که بر اساس این قرارداد، حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه آبیاری می شود.

اجرای سیستم های آبیاری نوین
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان از اجرای طرح آبیاری نوین برای بیش از یک سوم اراضی کشاورزی استان خبر می دهد و می گوید: برای کشاورزان قابل لمس است که تنها راه صرفه جویی در هزینه کارگری و اثربخشی افزایش تولید ۲۵ درصدی از طریق آبیاری نوین انجام می شود.

مهاجر آبیاری اراضی را عامل افزایش تولید ۲۵ درصدی محصولات کشاورزی اعلام می کند و می افزاید: در آبیاری نوین به ازای هر هکتار ۵۰۰ مترمکعب آب نیاز است درحالیکه در غرق آبی بین یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ متر مکعب آب استفاده می شود.

وی ماشین های آبیاری تحت فشار سیار را راه حلی مناسب برای مبارزه با خشکسالی می داند و می گوید: اگرکشاورزان روی زراعت های پرآب پافشاری کنند عرصه های زیادی در کشاورزی را از دست می دهیم از سوی دیگر بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی شمالی استان در خشکسالی شدید بوده و نیاز است برای این مناطق کشت انتظاری انجام دهیم.

کشت دیم و انتظاری ناجی خشکسالی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار کشت انتظاری و دیم را از راه های مقابله با خشکسالی می داند و می گوید: با وجود منابع آبی محدود راهی در کشاورزی به جز این نوع کشت ها به همراه آبیاری نوین نداریم. ۴۰۰ هزارهکتار اراضی دیم در استان وجود دارد لذا در بخش مدیریت منابع آبی به ویژه دیم، موضوع زهکشی بسیار مهم است.

سید محسن حسینی نبود زهکشی در زمان خشکسالی را آسیب به محصولات می داند و ادامه می دهد: در تابستان به واسطه گرمای هوا، آب زیرسطحی تبخیر می شود و در چنین شریطی اگر زهکشی انجام نشده باشد، محصولات آسیب می بینند از سوی دیگر یکی از بهترین راه ها برای بهره وری از آب، اجرای طرح آبیاری مدرن است.

او با تاکید بر این نکته که حدود ۳۵ میلیون متر مکعب سدهای استان دارای آب هستند، ادامه می دهد: از این مقدار حدود ۱۴ درصد آن قابل بهره برداری است که این حجم آب در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است همچنین درباره وضعیت واگذاری شبکه های اصلی و فرعی استان به بخش خصوصی یا تعاونی ها نیز باید گفت این مهم سابقه ای ۲۰ ساله دارد. سدهای کوچک مخزنی، آب بندان ها و ایستگاه های پمپاژ به شرکت های تعاونی در قالب قرارداد تعمیرات، نگهداری و بهره برداری واگذار می شود.

اجرای طرح های مطالعات
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه بخش خصوصی معمولا از مجموعه های دولتی بهترین بهره برداری را می کند، می افزاید: به همین خاطر است که همواره مجموعه های دولتی سیاستگذار و ناظر و بخش خصوصی تصدی گری می کند.

بخش خصوصی معمولا از مجموعه های دولتی بهترین بهره برداری را می کند، به همین خاطر است که همواره مجموعه های دولتی سیاستگذار و ناظر و بخش خصوصی تصدی گری می کند

وی از مطالعه بر روی ۴۵۰هزارهکتار از مزارع در سنوات گذشته خبر می دهد و می گوید: از این میزان اراضی استان، برای ۲۸۰ هزار هکتار اقدام جدی در دستور کار قرار گرفت.

حسینی معتقد است: از این مقدارحدود ۴۲ هزار هکتار که عمدتا در غرب استان و حدفاصل قره سو، گرگان رود، جاده آق قلا و خلیج گرگان به عنوان اولویت اول مشخص شد که در آن سال ها به عهده شرکت آب منطقه ای قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان می افزاید: ازاین ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی، ۱۶۰ هزار هکتار در منطقه شمال گرگان رود، گمیشان و آق قلا را سازمان جهادکشاورزی استان بر عهده گرفت و ۱۲۰ هزار هکتار آن هم شرکت آب منطقه ای در حال انجام است که تا حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

با توجه به اهمیت موضوع زهکشی مزارع برای استانی مانند گلستان که از دیرباز پیشه مردمانش کشاورزی بوده، تخصیص اعتبار به این بخش برای تدوام طرح آبیاری نوین ضروری به نظر می رسد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان پاسخگوی ما در این رابطه بود.

ابلاغ ۱۸۰ میلیارد تومان
قدرت الله عابدی از ابلاغ ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار به این بخش از استان خبر می دهد و می گوید: بهره وری بخش کشاورزی مانند آبیاری نوین، زهکشی، انتقال آب با لوله و ایجاد آب بندان نمونه اقتصادی مقاومتی است؛ این رویداد نماد مردمی کردن اقتصاد استان و پایداری درآمد کشاورزان گلستانی است.

وی به بررسی نقش بانک ها در توسعه استان تاکید می کند و می افزاید: منابع بانکی می توانند کمک قابل توجهی به استان در سال آینده داشته باشند.

عابدی کشت متمرکز، گلخانه ای و حوزه معادن را در توسعه اقتصادی استان دارای اهمیت می داند و می گوید: تلاشمان بر این است که با همت جهادی استان با وجود چنین ظرفیت هایی در بخش کشاورزی اقتصاد استان به رشد ۷.۳ درصدی نائل شود.

با توجه به سیاست های حاکمیتی مبنی بر اقتصاد مقاومتی و رویکرد استاندار گلستان در جهت توسعه فناوری و استفاده بهینه از منابع آبی در بخش کشاورزی، اهمیت طرح آبیاری نوین و زهکشی مزارع کشاورزی استان را دوچندان می کند. بنابراین به نظر می رسد باید مدیران متولی در اقدامی فرادستگاهی برای توسعه فناوری نوین بخش کشاورزی تمام تلاش خود را به کار گیرند چراکه اقتصاد مردم گلستان از گذشته به صنعت کشاورزی وابسطه بوده و در شرایط فعلی که با خشکسالی و تغییر اقلیم مواجه هستیم توجه به این موضوع بیش از هر وقت دیگری ضروری به نظر می رسد.

کد خبر: ۱۲۵٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha