۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
طرح آبیاری نوین برای ۲۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی گلستان اجرا شد
رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان؛

طرح آبیاری نوین برای ۲۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی گلستان اجرا شد

گرگان- مهاجر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: از۶۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان، ۲۴۰ هزار هکتار آن بر اساس سند توسعه استان قابلیت اجرای آبیاری تحت فشار را دارد.

مختار مهاجر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: دربررسی‌های انجام گرفته ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی استان در اولویت اول قرار گرفت.

وی با بیان این نکته که تاکنون برای۸۰ هزار هکتار از اراضی استان طرح آبیاری نوین اجرا شده، افزود: برای حدود ۷۲ هزار هکتاراز این اراضی آبیاری تحت فشار و هشت هزار هکتار هم آبیاری کم فشار اجرا شده است.

او ضمن یادآوری این نکته که برای سال جاری این طرح در ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان اجرا می‌شود، افزود: خوشبختانه گلستان در بین استان‌های کشور مقام اول را در این بخش دارد.

مهاجر محدودیت منابع مالی را عامل روند کُند اجرای این طرح دانست و اضافه کرد: با توجه به خشکسالی‌های ممتد و کم آبی استقبال کشاورزان از این طرح زیاد شده اما منابع مالی برای تأمین نیاز تمام کشاورزان مهیا نیست.

وی با بیان این نکته که کمبود اعتبارات به چالش در این حوزه تبدیل شده، افزود: جهادکشاورزی استان یک تفاهم ۱۵ هزار هکتاری در حوزه سد وشمگیر با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد کرده که بر اساس این قرارداد، حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه از طریق این بخش آبیاری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان از اجرای طرح آبیاری نوین برای بیش از یک سوم اراضی کشاورزی استان خبر داد و خاطر نشان کرد: این برای کشاورزان قابل لمس است که تنها راه صرفه‌جویی در هزینه کارگری و اثربخشی افزایش تولید ۲۵ درصدی از طریق آبیاری نوین انجام می‌شود.

وی آبیاری اراضی را عامل افزایش تولید ۲۵ درصدی محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: این امر رغبت و انگیزه کشاورزان را افزایش داده است.

به گفته مهاجر، در آبیاری نوین به ازای هر هکتار ۵۰۰ مترمکعب آب نیاز است درحالیکه در غرق آبی بین یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ متر مکعب آب استفاده می‌شود.

او از زهکشی ۱۰۸ هزار هکتار از اراضی استان خبر داد و اضافه کرد: زهکشی مزراع با هدف افزایش کیفیت خاک و مدیریت سیلاب انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این نکته که زهکشی ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تاپایان سال انجام می‌شود، افزود: در فاز بعدی ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی در اولویت پیگیری قرار خواهد گرفت.

به اعتقاد وی، درصورت زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار مزراع کشاورزی استان ظرف دو سال آینده، پیش‌بینی می‌شود در یک پروسه پنج ساله حداقل یک میلیون تن محصولات زراعی استان در این اراضی افزایش یابد.

کد خبر: ۱۲۵٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha