۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
عدم سرمایه‌گذاری شرکت های هواپیمایی در خصوص کارگو
در اتاق بازرگانی تبریز مطرح شد؛

عدم سرمایه‌گذاری شرکت های هواپیمایی در خصوص کارگو

تبریز- معاون ناظر گمرکات آذربایجان شرقی از عدم سرمایه‌گذاری شرکت های هواپیمایی در خصوص کارگو و جابه جایی بار هوایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار، رضا فرشیدفر ظهر امروز یک شنبه در جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی در محل اتاق بازرگانی تبریز گفت: از سال ۹۳ کارگو در فرودگاه وجود دارد و اسناد آن موجود است، تنها فرودگاه امام می تواند از نظر رویه های گمرکی با کارگوی موجود در تبریز برابری کند و تمامی رویه های گمرکی جاری است.

وی ادامه داد: استاندار وقت سال ۹۳ در ابتدا برای کارگو در بخش صادرات مجوز داد و سپس در بخش واردات در حد ماشین آلات و قطعات واحدهای تولیدی مجوز اخذ کردیم.

وی گفت: از سال ۹۷ که تحریم ها آغاز شد، شرکت های خارجی تمایل به واردات کالا به ایران ندارند و از آن زمان، کارگو نیز متوقف شده، در این مورد زیرساخت های لازم انجام شده است ولی شرکت های هواپیمایی در این خصوص سرمایه گذاری نمی کنند.

درخواست ایجاد ترمینال کارگوی هوایی توسط منطقه ویژه اقتصادی سهلان در فرودگاه تبریز
معاون مدیر کل فرودگاه های استان آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: ترمینال کارگو در سند راهبردی توسعه استان نیز بیان شده و مجری آن خدمات گمرکی منطقه اقتصادی سهلان است.

علیرضا جمشیدی گفت: مدت دو سال است که پیگیر این موضوع هستم ولی به جهت عدم درآمدزائی، نمایندگی گمرک سهلان در فرودگاه نمی توانند سرمایه گذاری برای این طرح در نظر بگیرد تا ترمینال کارگو ایجاد شود.

وی افزود: ما از بابت ظرفیت در فرودگاه از نظر خدمات هوانوردی، فرودگاهی و کارگو مشکلی نداریم.

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه از آمادگی همه جانبه مجمع نمایندگان استان برای حل مشکلات بخش خصوصی خبر داد.

عدم سرمایه‌گذاری شرکت های هواپیمایی در خصوص کارگو

 ضرورت ثبت کد کارگاهی قبل از ارسال لیست در سامانه از سوی کارفرمایان
رئیس اداره و مسئول حق بیمه اداره کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی نیز گفت: واحد اجرائیات بر اساس ماده (۵۰) قانون تامین اجتماعی به این امر اقدام می کند. قبل از برداشت از حساب کارفرما، در چند مرحله اعلامیه و مهلت داده می شود و در صورت عدم اعتراض و یا عدم ترتیب پرداخت بدهی از سوی کارفرما، پس از شناسائی حساب کارفرما از حساب او برداشت می شود.

محمود الهام دوست افزود: ولی در دو سال اخیر طی چهار یا پنج مرحله بخشنامه ای در ارتباط با امهال حق بیمه صادر شده است که در این بازه زمانی، سازمان تامین اجتماعی صرفا ۱۰ درصد از ۷ درصد سهم بیمه شده به علاوه ۳ درصد بیکاری را از کارفرما دریافت می کند و به ۲۰ درصد سهم کارفرما مهلت می دهد.

وی با بیان این که در بحث امهال، لیست کارگاه های فعالی که به عنوان آسیب دیده در شرایط کرونائی شناخته شده اند، مشخص می شده است، تاکید کرد: کارفرمایان باید قبل از ارسال لیست در سامانه، کد کارگاهی خود را ثبت کنند که پس از آن، سیستم به طور اتوماتیک ۲۰ درصد سهم کارفرمائی را اخذ نمی کند.

 در بخشودگی جرائم، موضوع ترک کار کارگران پیش‌بینی نشده است
مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی استان نیز با بیان این که در خصوص موضوع امهال، مشکل اصلی عدم اطلاع رسانی و آموزش کارفرمایان و فعالین اقتصادی است، گفت: اتاق بازرگانی و انجمن های مربوطه باید برنامه آموزش را در اولویت خود قرار دهند و اطلاع رسانی به موقع صورت گیرد تا از تسهیلات استفاده لازم به عمل آید.

 نسرین درخشانی ادامه داد: موضوع بخشودگی جرایم در بند (ث) تبصره (۵) قانون بودجه سال جاری مطرح شده بود که بخشودگی آن منوط به حفظ ۱۰۰ درصدی نیروی اشتغال بهمن سال ۹۸ شده بود.

 وی اظهار کرد: این موضوع در اردیبهشت سال جاری در صحن شورای استان مطرح شد و در نتیجه، حفظ نیروی اشتغال بهمن ۹۸ به ۵۰ درصد کاهش یافت.

 مسئول دبیرخانه شورای گفتگو ادامه داد: متاسفانه در بحث بخشودگی جرائم، موضوع ترک کار کارگران پیش بینی نشده که این موضوع نیازمند بازنگری اساسی است.

 بخشودگی جرائم واحدهایی که در ارائه لیست تاخیر داشته اند
محمد ملکی، مسئول کمیته گردشگری اتاق گفت: بخش گردشگری تحت هیچ شرایطی قادر به تهیه لیست بیمه و پرداخت آن ها و درخواست های سازمان تامین اجتماعی نبود، از سایر استان ها نیز در این موارد درخواست شده و در نهایت به این نتیجه رسیدیم با توجه به این که تعداد کمی از واحدهای گردشگری موفق به استفاده از این تسهیلات شده اند، بنابراین جرائم واحدهایی که به دلیل بی اطلاعی و یا تاخیر ارائه لیست ایجاد شده شامل بخشودگی شود.

لزوم حمایت از واحد تولیدی که توانسته ۵۰ درصد سطح اشتغال خود را حفظ کند
مشاور دبیرخانه شورای گفتگوی استان  نیز با اشاره به این که برای سازمان تامین اجتماعی موضوع هزینه و درآمد مطرح بوده و نیاز به حفظ تراز است، افزود: سازمان تامین اجتماعی زمانی می تواند از مشاغل حمایت کند که از طرف دولت تضمین اعتبار شود.

مصطفی بهنیا ادامه داد: بدهی کلان دولت به سازمان تامین اجتماعی و از طرفی کسری بودجه باعث ایجاد مشکلات برای سازمان تامین اجتماعی شده است.

وی تاکید کرد: ماهیت مشاغل آسیب دیده از کرونا در رابطه با شرایط کرونائی متفاوت است، زمانی که حوزه گردشگری تعطیل شده حفظ سطح اشتغال مفهومی نخواهد داشت بنابراین واحد تولیدی که توانسته ۵۰ درصد سطح اشتغال خود را حفظ کند باید حمایت شود.

عدم سرمایه‌گذاری شرکت های هواپیمایی در خصوص کارگو

 ارائه هرگونه کالا و خدمات مشمول ارزش افزوده است
رئیس گروه مالیاتی حسابرسی اداره امور مالیاتی استان نیز گفت: در ماده (۱) قانون مالیات بر ارزش افزوده بیان شده است که ارائه هرگونه کالا و خدمات در چارچوب جغرافیائی ایران مشمول ارزش افزوده است مگر این که جزو موارد معافیت ماده (۱۲) باشد.

محمدباقر علائی افزود: در حوزه حمل و نقل مسافر، بلیط هواپیما فقط عوارض دارد و مالیات بر ارزش افزوده ندارد و در آژانس ها تنها کارمزد فروش بلیط مشمول مالیات است.

وی با اشاره به این که در مورد اجرای تور به دلیل پکیج بودن و عدم ارائه دفاتر، کل درآمد مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود، ادامه داد: چنانچه دفاتر مشخصی ارائه دهند و فروش بلیط و رزرو هتل و بقیه موارد را از هم جدا کنند می توان کاری انجام داد ولی در صورتی که اسناد و مدارکی در اختیار نیست، همکاران ۹ درصد کل مبلغ درآمد را محاسبه می کنند و بنده نیز می پذیرم که این موضوع اشتباه است.

محمد ملکی مسئول کمیته گردشگری در ادامه با بیان این که در حال حاضر از کل درآمد دفاتر مالیات اخذ می شود، گفت: خدماتی که تور ارائه می دهند هتل، ویزا، بلیط هواپیما، ترانسفر است و ارزش افزوده تک تک آنها پرداخت می شود.

وی ادامه داد: درصد کمیسیون دریافتی مابین شرکت هواپیمائی و مسافران اخذ می شود که این درصد نیز مبلغ مشخصی است و تنها باید از این مبلغ ارزش افزوده کسر شود ولی متاسفانه اداره امورمالیاتی از تمام تراکنش های مالی اخذ می کند.

رئیس گروه مالیاتی حسابرسی اداره امور مالیاتی استان نیز افزود: از سال ۹۸ مالیات علی الراس حذف شده است و تاکید قانون گذار این است که براساس مستندات و ابرازیه مودی باشد. در مورد تخفیف ۵۰ درصد طبق بند (ژ) ماده (۱۳۲) صرفا برای درآمدهای ابرازی است و مشمول درآمدهائی کتمانی نیست.

بهروز عالیزاده تاکید کرد: قانون گذار می خواهد به سمتی سوق دهد تا همه درآمد خود را به درستی ابراز کنند.

عضو هیات مدیره منطقه آزاد ارس نیز در این جلسه اظهار کرد: در قانون مناطق آزاد بیان شده که تا اولین فرودگاه هر منطقه، خودروی منطقه آزاد آن منطقه اجازه تردد دارد.

غلامحسین کریمی گفت: در کیش و قشم جزیره ای است و امکان خروج از جزیره وجود ندارد اما در مناطقی که به سرزمین اصلی وصل هستند مثل خوزستان، اروند، ماکو، انزلی و ارس، مسافت در نظر گرفته شده تا اولین فرودگاه است.

وی ادامه داد: در منطقه آزاد ارس به دلیل عدم وجود فرودگاه، نزدیکترین فرودگاه تا شعاع ۱۳۵ کیلومتری تقریبا فرودگاه تبریز بود که در سال ۹۱ تصویب شد. موضوع تردد خودروهای ارس در استان در سال ۲۰۱۸ مطرح بود که با نقل و انتقال دولت مواجه شد و موافقتی صورت نگرفت.

کد خبر: ۱۲۵٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha