۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
استفاده عده‌ای از رانت دلیل قانع کننده‌ای برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست
عضو کمیسیون عمران مجلس:

استفاده عده‌ای از رانت دلیل قانع کننده‌ای برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های کشاورزی و دامی در شرایط فعلی کشور با هیچ منطقی سازگار نیست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، غلامعلی کوهساری در نشست علنی امروز (یکشنبه ۵ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۱ که در حال بررسی در مجلس است و مشکلات استان گلستان، گفت: با توجه به پیش بینی رشد ۸ درصدی در سال ۱۴۰۱ که ۴.۳ دهم درصد آن در سرمایه گذاری است، چگونه این میزان رشد در کشور و به ویژه استان گلستان اتفاق خواهد افتاد؟ با توجه به لایحه بودجه سال آینده چه سرمایه‌گذاری در این استان انجام خواهد شد تا چنین رشد اقتصادی را شاهد باشیم.

انتقاد از حذف یا ادغام برخی ردیف‌های بودجه برای سال آینده
نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رشد ۳.۷ دهم درصدی در بهره‌وری به چه شکل خواهد بود؟ دولت به صورت شفاف اعلام نمایند که منظور از این رشد در چه قسمت‌هایی است؟ حذف برخی ردیف‌های بودجه که مجلس سال گذشته به بودجه اضافه کرد یا ادغام برخی ردیف‌ها به گونه‌ایی است که تمرکز بودجه بر وزارتخانه‌ها است و این سبب شده برای برخی استان‌ها منابع بیشتری پیش بینی شود.

وی افزود: به عنوان مثال تمام ردیف‌های مربوط به ایجاد تاسیسات فاضلاب شهرهای استان گلستان از ملی به استانی تبدیل شده است، این در شرایطی است که میزان برخورداری شهرهای استان گلستان از تاسیسات فاضلاب ۱۷ درصد و میانگین بهره‌مندی شهروندان کشور ۵۲ درصد است. اگر چنین کاری خوب است چرا برای استان‌های دیگر اتفاق نیفتاده است؟

دولت برای فرار مالیاتی باید چاره اندیشی کند
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: افزایش دریافت مالیات از مردم در بودجه سال ۱۴۰۱ در مقایس با بودجه سال ۱۴۰۰ آن هم در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، با کدام منطق صورت گرفته است. حال آنکه در این زمینه برای فرار مالیاتی باید چاره اندیشی شود.

استفاده عده‌ای از رانت دلیل قانع کننده‌ای برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست
کوهساری معتقد است: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های کشاورزی و دامی در شرایطی که کشور شدیدا به واردات روغن خوراکی وابسته است و مردم در تامین نهادهای دامی و تامین گوشت، مرغ و لبنیات با مشکل زیادی روبه هستند، با کدام منطق سازگار است؟ آیا صرفا استفاده از رانت به وسیله برخی می‌تواند دلیل قانع کننده باشد؟ آیا دولت این رانت خواران را نمی‌تواند شناسایی کند و از دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنان خودداری نماید؟

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سفر ریاست محترم جمهوری به استان گلستان به زودی صورت خواهد گرفت، اخبار خوبی از تصمیمات دولت برای این استان به گوش نمی‌رسد. شنیده شده آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور در زمینه حوزه درمان استان گلستان گفته است «در حوزه درمان استان گلستان، حفظ وضعیت موجود در برنامه دولت است»

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای مخبر؛ آیا بر وضعیت درمان استان گلستان اِشراف دارید؟ شاخص‌های درمان این استان در مقایسه با کشور در چه جایگاهی قرار دارد؟ شاخص های درمان شهرستان های آزادشهر و رامیان در مقایسه با استان و کشور در چه جایگاهی است؟ اعتبار در نظر گرفته شده درجدول پیوست یک و ردیف‌های ملی برای حوزه درمان استان گلستان کمتر از ۴۰ میلیارد تومان است. استان گلستان با توجه به شاخص‌های درمان جز ۶ استان آخر جدول کشور است.

لزوم توجه به استفاده از نیروهای کم تجربه در مسئولیت‌های مختلف
وی یادآور شد: استفاده از نیروهای کم تجربه در مسئولیت های مختلف اعم از کشوری یا در سطح استان‌ها از دیگر موضوعاتی است که جدای از بودجه سال ۱۴۰۱ دولت باید به آن توجه نمایند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: علی رغم اینکه بیش از ۱۰ سال از شروع ساخت سد نرماب می‌گذرد، هنوز این سد کامل نشده و تکمیل آن بدون ساخت تصفیه خانه و خطوط آب رسانی به شهرها و روستا برای شرق استان هیچ سودی نخواهد داشت. سهم استان گلستان از اعتبارات خطوط راه و راه آهن در کشور بسیار ناچیز است که لازم است دولت محترم به آن توجه نمایند.

گلستان جز ۵ استان محروم کشور
کوهساری در پایان خاطرنشان کرد: ستاد اجرای فرمان حضرت امام بنیاد مستضعفان، هلدینگ های سرمایه گذاری نظیر شستا، صندوق های بازنشستگی و بانک ها در مقایسه با کشور به چه میزان در استان گلستان سرمایه گذاری نموده‌اند؟ استان گلستان جز ۵ استان محروم کشور است. آبرسانی با تانکر در روستا در تابستان گذشته در برخی نقاط شهری، مشکل اینترنت و تلفن ثابت، ضعف پمپاژ برق و سایر مشکلات زیرساختی در این حوزه، عدم لایروبی رودخانه، سیل های ویرانگر، آتش سوزی جنگل‌ها و کمبود علوفه و نهاده های دامی از دیگر مشکلات این استان است.

کد خبر: ۱۲۵٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      0 0
      بحث فقط گیرندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست ،بلکه توزیع کنندگان نهاده هم ،سهم دامدار را تحویل نمیدهند و در بازار ازاد به فروش میرسانند ،،تولید کشور در حال نابودی کامل است با ادامه دلار ۴۲۰۰ تومنی ،،فساد و رانت کل کشور را فرا گرفته و این از شاخص های جامعه و نظام اسلامی به دور است