۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
سهم ۵ درصدی فولاد از مصرف گاز| ۸۰  روز را با محدودیت برقی سپری کردیم حالا نوبت گاز شد!
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد

سهم ۵ درصدی فولاد از مصرف گاز| ۸۰ روز را با محدودیت برقی سپری کردیم حالا نوبت گاز شد!

احرامیان عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه سهم فولاد از مصرف گاز کشور ۵ درصد است، گفت: حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب از گاز در بخش خانگی و تجاری مصرف می شود اما به دنبال مدیریت مصرف در آنها نیستیم.

بازار؛ گروه صنعت: قطعی های گاز در زمستان و برق در تابستان صدای اعتراض فعالین صنعت فولاد را در آورده است. آنها مدعی اند که سهم صنعت فولاد از مصرف گاز کشور حدود ۵ درصد است اما به محض بروز مشکل در تامین انرژی کشور، اولین گزینه ای که دولت به سراغ آن می رود قطع سوخت فولادسازان است. در حال حاضر مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در آستانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب قرار گرفته است و همین مساله موجب توقف گاز رسانی به صنایعی همچون فولادی ها شده است.

بهادر احرامیان عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد که معتقد است بروز مشکل در تامین سوخت و انرژی کشور هدف گذاری های صورت گرفته در صنعت فولاد را به چالش کشیده است، به بازار می گوید: ظرفیت  تولید ما باید  تا سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن برسد اما اگر قرار باشد زیرساخت های لازم برای تولید از جمله گاز و برق مورد نیاز فولادسازان تامین نشود، هیچ گاه به این رقم تولید دست پیدا نمی کنیم.

چوب سیاست گذاری های اشتباه را تولید می خورد
به گفته این فعال صنعت فولاد، کارخانجات کشور در سال جاری نزدیک به ۸۰ روز با نوعی از محدودیت برق مواجه بوده‌اند و در مورد محدودیت گاز طبیعی در فصل سرما انتظار می‌رود که این محدودیت‌ها از بخش برق شدیدتر باشد.

او ادامه داد: ایران با وجود اینکه ایران سومین دارنده  ذخایر گاز طبیعی در دنیا است اما در فصول سرد سال، کشور با کمبود گاز مواجه می شود. بخش زیادی از این کمبود حاصل سیاست گذاری های اشتباه در سال های گذشته بود که متاسفانه چوب آن را بخش تولید کشور می خورد.  

احرامیان همچنین هدر رفت بالای انرژی در کشور را مورد نقد قرار داد و گفت: بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز تولید گاز داریم و بیش از ۵۲۰ میلیون مترمکعب آن مصرف بخش خانگی است. باید با استفاده از ابزارهای قیمتی و همچنین استفاده از تجهیزات روز، مصرف گاز در بخش خانگی را کاهش داد. متاسفانه در سال های گذشته مباحثی همچون بهینه سازی مصرف و همچنین استانداردسازی خانه ها برای جلوگیری از هدر رفت انرژی فراموش شده و حاصل آن رکود بالای مصرف در کشور ماست.

مصرف گاز صنعت فولاد ایران در حال حاضر ۱۱ میلیارد مترمکعب در سال است و برای چند سال آینده در جهت تحقق اهداف سند چشم انداز، مصرف گاز صنعت فولاد باید به بالای ۲۰ میلیارد مترمکعب برسد

استفاده از قانون معادن در حوزه گاز

به گفته این عضو انجمن تولید کنندگان فولاد، مصرف گاز صنعت فولاد ایران در حال حاضر ۱۱ میلیارد مترمکعب در سال است و برای چند سال آینده در جهت تحقق اهداف سند چشم انداز، مصرف گاز صنعت فولاد باید به بالای ۲۰ میلیارد مترمکعب برسد.

احرامیان در بخش دیگری از سخنان خود درباره چگونگی حل معضل کمبود گاز در کشور، گفت: دولت می‌تواند برای ورود شرکت‌های بخش خصوصی به حوزه استخراج و تولید گاز از قانون معادن استفاده کند؛ بدین‌ترتیب که مخازن گازی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و در عوض بهره مالکانه و حقوق دولتی دریافت کند. در صورت ایجاد فضایی مناسب مانند بخش معدن، امکان تکرار حرکت توسعه‌ای موفقی که در بخش سنگ آهن، مس و غیره توسط بخش خصوصی صورت گرفت، به راحتی در بخش گاز کشور نیز وجود خواهد داشت.

در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا استخراج گاز طبیعی و اکثرا توسط بخش خصوصی کوچک تا بزرگ صورت می‌گیرد در حالی‌که در استخراج نفت بخش خصوصی در کمتر از ۳۰ کشور دنیا حضور دارد

به گفته او، در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا استخراج گاز طبیعی و اکثرا توسط بخش خصوصی کوچک تا بزرگ صورت می‌گیرد در حالی‌که در استخراج نفت بخش خصوصی درکمتر از ۳۰ کشور دنیا حضور دارند. طبق تجربه به دست آمده در جهان در صنعت گاز طبیعی امکان حضور بالقوه اقتصادی بخش خصوصی مخصوصا در کشوری مانند ایران به راحتی میسر می شود.

این فعال صنعت فولاد همچنین وابستگی سایر صنایع به فولاد را مورد اشاره قرار داد و گفت: صنایعی نظیر خودرو، لوازم خانگی و غیره شدیدا به صنعت فولاد وابسته اند و اگر مشکلی برای صنعت فولاد ایجاد شود، سریعا به سایر صنایع منتقل می شود.

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد همچنین با اشاره به رشد صادرات فولاد در سال جاری، گفت: بی برنامگی در تامین انرژی می تواند مساله صادرات و بازارهای صادراتی ما را با مشکل مواجه کند که باید خیلی سریع تر فکری به حال آن کرد.

کد خبر: ۱۲۵٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha