۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
 جام جهانی قطر فرصت اقتصادی طلایی برای ایران
یادداشت؛

جام جهانی قطر فرصت اقتصادی طلایی برای ایران

خرمشهر- جام جهانی قطر فرصتی مناسب برای اقتصادی ایران است، این مطلب بخشی از یادداشت امین فرطوسی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر و رئیس کمیسیون گردشکری اتاق بازرگانی خرمشهر است.

امین فرطوسی؛ بازار: ۱۲ سال قبل و برای اولین، میزبانی جام جهانی فوتبال به عنوان دومین رویداد بزرگ ورزش جهان و دومین گردهمایی بزرگ ملت‌های مختلف به کشوری از خاورمیانه سپرده شد.

قطر شبه قاره‌ای کوچک با برنامه‌ریزی جامع و کامل، توانست در قدم نخست میزبانی این رقابت‌ها را بر عهده بگیرد و در گام‌های دیگر، با ساخت هشت مجموعه ورزشی، کمپ‌های تمرینی و اقامتی، شهرک‌های توریستی و زیرساخت‌های حمل و نقل ، کشور خویش را مهیای ورود به این عرصه بزرگ جهانی  کند.

اهمیت جام جهانی فوتبال تنها مختص به دنیای ورزش نمی‌شود، تلاش کشورهای مختلف در اخذ میزبانی این رویداد عظیم، در واقع تلاشی بلند مدت در کسب درآمدهای مختلف و معرفی ظرفیت‌های یک کشور است.

تاثیر جام جهانی فوتبال بر معادلات تجاری، سیاسی، فرهنگی و گردشگری ملت‌های مختلف، بیش از تاثیرات ورزشی آن است

تاثیرات این رویداد از بُعد زمانی معطوف به زمان برگزاری نیست. از سوی دیگر هم می‌توان اذعان داشت که تاثیر جام جهانی فوتبال بر معادلات تجاری، سیاسی، فرهنگی و گردشگری ملت‌های مختلف، بیش از تاثیرات ورزشی آن است.

 جام جهانی قطر فرصت اقتصادی طلایی برای ایران

نمایش گسترده محصولات
به واسطه برگزاری این رویداد مهم در همسایگی کشورمان، می‌شد با برنامه‌ریزی مناسب، سرمایه‌گذای جامع و نیاز سنجی اصولی در زمینه‌های مختلف گردشگری، اقتصادی و تجاری از این فرصت بهره‌برداری بهینه کرد.

۱۱ سال از این فرصت با کم توجهی سپری شد در حالی که می‌شد به واسطه مسافت اندک میان دو کشور ایران و قطر، بهره‌برداری کلانی از این گردهمائی بزرگ ورزش جهان کرد.

قطر با ۱۲ هزار کیلومتر مربع مساحت، سال آینده و به احتمال فراوان پذیرای بیش از ۲ و نیم میلیون گردشگر خواهد بود. این حجم عظیم از گردشگر در بازه زمانی یک ماهه در این مساحت محدود، فرصت‌هایی را به کشورهای همسایه واگذار می‌کند.

ایران به واسطه فاصله اندک تا قطر و امکان تردد راحت با این کشور، می‌تواند بهترین استفاده را از ظرفیت‌های جام جهانی ببرد. استقرار صنایع مختلف ایران در اطراف ورزشگاه‌های جام جهانی قطر در روزهای مسابقات و عرضه محصولات خود به گردشگران و شهروندان حاضر در این مکان، می‌تواند بازاری پر سود و پهناور را به روی محصولات ایرانی بگشاید.

 جام جهانی قطر فرصت اقتصادی طلایی برای ایران

دیپلماسی ایران و قطر
از نگاه سیاسی نیز، روابط نزدیک کشورهای ایران و قطر نسبت به برخی دیگر از همسایگان این کشور و فضای دیپلماسی نزدیک این همسایه جنوبی‌مان، امکان مشارکت و بهره بردن از فرصت‌های جام جهانی قطر را فراهم است.

از این رو و علیرغم زمان کم باقی مانده، لازم است برنامه‌ریزی مناسبی در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت صورت گیرد تا بیش از این از امکان بهره‌گیری این رویداد جهانی جا نمانیم. فرصتی که قطعا تا سالیان سال تکرار نخواهد شد.

تامین محصولات کشاورزی
کشاورزی در قطر به شکلی فراگیر و موثر وجود ندارد. امکان تولید و برداشت محصولات کشاورزی مهمی چون گندم و میوه جات در این کشور موجود نیست. این امر در کنار توان اندک دیگر همسایگان در تامین کالاهای کشاورزی، فرصتی مهم و اساسی را برای تامین تقاضای بازار قطر به منظور این کالاهای مصرفی فراهم می‌آورد.

لازمه این امر مطالعه دقیق نیازهای بازار، تامین و عرضه کالاهای با کیفیت و فراهم آوردن شرایط دلخواه متقاضیان به ویژه در حوزه‌های بسته‌بندی است. با رعایت این اصول  می‌توان به شکل وسیعی ، تامین کالاهای کشاورزی قطر در زمان برگزاری جام جهانی را صورت داد.

بهره‌برداری از فرصت‌های ترانزیتی
استفاده از خطوط هوایی کشورمان، به دلایل مختلف بهایی کمتر نسبت به سایر کشورها را برای متقاضیان فراهم آورده است.

تعدد پروازها در زمان برگزاری جام جهانی و سیر گردشگران از سرتاسر جهان به کشور قطر، می‌تواند فرصتی را به منظور کسب درآمد از طریق خطوط ترانزیتی هوایی و برقراری پروازهای دو مسیره با مرکزیت کشورمان را به وجود آورد

تعدد پروازها در زمان برگزاری جام جهانی و سیر گردشگران از سرتاسر جهان به کشور قطر، می‌تواند فرصتی را به منظور کسب درآمد از طریق خطوط ترانزیتی هوایی و برقراری پروازهای دو مسیره با مرکزیت کشورمان را به وجود آورد.

لازم است تا خطوط هواپیمائی با مطالعه دقیق، از این فرصت برای برقراری خطوط هوایی سایر کشورهای جهان به ایران و افزایش سفرهای هوایی به کشور قطر استفاده لازم را ببرند. از سوی دیگر اما گردشگرانی از سایر کشورها غایت و هدف خویش را حضور در این رویداد ترسیم کرده‌اند.

بی شک شهروندان کشورهای شمالی، غربی و شرقی ما نیز این قاعده مستثنی نیستند. امکان ترانزیت زمینی این گردشگران از مسیرهای مختلف به سمت بنادر جنوبی و برقراری خط دریایی از این بنادر به قطر، ایده مناسب برای جذب این گونه گردشگران به نظر می‌رسد زیرا این گونه روش ترانزیتی بی شک نسبت به خطوط هوایی قیمتی به صرفه‌تر و مناسب‌تر را پیش روی متقاضیان قرار می‌دهد.

بازارکالاهای مصرفی
حضور حداقل ۲.۵ میلیون گردشگر در خاورمیانه در بازه زمانی یک ماهه، نیاز بازار را به کالاهای مصرفی افزایش خواهد داد. رایزنی در راستای تامین بخشی از این تقاضاها می‌تواند درآمدزایی هنگفتی را به وجود آورد.

با توجه به فرصت کم باقی مانده، برنامه‌ریزی کوتاه مدت و مطالعه اجمالی از نیاز بازار، باید در دستور کار قرار گیرد.

اعزام فعالان گردشگری
اعزام گروه‌های فعال و متخصص حوزه گردشگری به کشور قطر در زمان برگزاری جام جهانی فوتبال می‌تواند پیامدهای مهم و تاثیرگذاری را بر حوزه جذب گردشگری کشورمان به وجود آورد.

کسب تجربه کم نظیر یک رویداد جهانی، توان توسعه صنعت گردشگری به واسطه کمک از تجربه‌های موثر فعالان دیگر مناطق جهان و همچنین توان ایده پردازی نوین فعالان این حوزه را به وجود خواهد آورد.

از سوی دیگر اما با فعالان این گروه از جامعه گردشگری ایران در کشور قطر، می‌توان زمینه‌های مختلف و متنوع گردشگری ایران را به توریست‌های عمدتاً جوان حاضر در این فستیوال جهانی معرفی کرد.

اندک تاثیر این اقدام، افزایش رغبت حضور در ایران و کسب درآمد از صنعت عظیم گردشگری خواهد بود.

 جام جهانی قطر فرصت اقتصادی طلایی برای ایران

برگزای تورهای گسترده
نزدیکی مسافت قطر بی شک علاقه حضور هموطنانمان در این رویداد را بیش از دوره‌های قبل خواهد کردِ از سوی دیگر احتمال حضور گردشگران کشورهای همسایه و عبور زمینی از کشورمان برای سفر به قطر، نیاز ایجاد سازمان و نظم مناسب در اعزام گردشگران را افزایش می‌دهد.

نیاز است با ایجاد کمیته‌ای فراگیر و تخصصی ضمن ایجاد بستر مشارکت فعالان اقتصادی در ایجاد تورهای جام جهانی، جذب گردشگران را  در طیفی وسیع و با قیمت‌های مناسب به وجود آوریم

از این رو نیاز است با ایجاد کمیته‌ای فراگیر و تخصصی ضمن ایجاد بستر مشارکت فعالان اقتصادی در ایجاد تورهای جام جهانی، جذب گردشگران را  در طیفی وسیع و با قیمت‌های مناسب به وجود آوریم.

بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری در قطر، توسط فعالان ایرانی صورت گرفته است به همین دلیل لازم است از این فرصت بهره لازم را برد. وجود سرمایه‌گذاران ایرانی در قطر، زمینه عرضه کالاهای کشورمان را فراهم‌تر می‌کند بنابراین برگزاری نشست‌های مناسب با این بخش از فعالان اقتصادی کشور و فراهم آوردن بستر مشارکت فزاینده آنها، فرصتی در توسعه عرضه محصولات ایرانی در بازارهای قطر خواهد بود.

کد خبر: ۱۲۵٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha