۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
تفاوت لوله  pvc و لوله upvc

تفاوت لوله pvc و لوله upvc

از گذشته لوله و اتصالات پلاستیکی در صنعت کاربردهای بسیار گوناگونی داشته‌اند.

به گزارش بازار، از گذشته لوله و اتصالات پلاستیکی در صنعت کاربردهای بسیار گوناگونی داشته‌اند. حال نیز به دلیل پیشرفت‌های حاصل شده در اکثر صنایع از جمله مخابرات، کشاورزی، برق، آب و فاضلاب و … استفاده از این لوله و اتصالات پلاستیکی نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است. لوله و اتصالات پلاستیکی در انواع مختلف مانند لوله و اتصالات UPVC، HDPE و CPVC، PVC تولید می‌شوند. از آنجا که لوله‌های PVC و لوله‌های UPVC در مقایسه سایر لوله‌های پلاستیکی کاربرد بیشتری دارند، قصد داریم در این مقاله درباره مزایا و تفاوت لوله pvc و لوله upvc صحبت کنیم.

با ما همراه باشید تا علاوه بر بررسی تفاوت لوله pvc و لوله upvc و اتصالات upvc  درباره مزایا و متریال‌های آنها نیز اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم.

تفاوت پی وی سی با یو پی وی سی

پی وی سی یا همان پلی وینیل کلراید از نظر فیزیکی، مقاومت بالایی دارد اما دارای وزن کمی می‌باشد. همچنین این ماده خاصیت پلاستیکی و حالت انعطاف‌پذیری نیز دارد. اما یو پی وی سی، پلی وینیل کلراید غیر پلاستیکی است. در حقیقت یو پی وی سی همان پی وی سی می‌باشد که غیر پلاستیکی، مقاوم و سخت شده است. شاید دانستن این موضوع جالب باشد که در آمریکا این ماده را یو پی وی سی (UPVC) می‌نامند و حدودا از سال ۱۹۸۰ در اروپا نام آن به پی وی سی یو (PVCU) تغییر پیدا کرد.

لوله PVC و لوله upvc تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. این دو نوع لوله در دسته لوله‌های پلاستیکی قرار می‌گیرند و کاربرد زیادی در لوله‌کشی ساختمان دارند. ممکن است این دو نوع لوله شباهت ظاهری با یکدیگر داشته باشند، اما روش تولید آن‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل کاربرد و ویژگی‌های متفاوتی در صنایع مختلف دارند.

تعریف UPVC

همانطور که در قسمت قبل نیز اشاره کردیم لوله UPVC سخت است. این لوله کاربرد زیادی در فضاهای باز دارد زیرا تجزیه بیولوژیکی نمی‌شود، همچنین در دماهای معمولی تغییر شکل نمی‌دهد اما می‌توان با بالا بردن حرارت در آن تغییر شکل ایجاد کرد. لازم به ذکر است که این ماده مقاومت زیادی در تماس با مواد شیمیایی و دمای هوا دارد که همین امر سبب شده تا از این ماده در تولید لوله، درب و پنجره استفاده شود. از لوله یو پی وی سی در ساخت درب و پنجره، لوله‌های فاضلاب و لوله‌های انتقال آب استفاده می‌شود.

همانطور که اشاره کردیم این ماده در تولید پروفیل‌های درب و پنجره نیز کاربرد دارد. پروفیل‌های تولید شده از یو پی وی سی در دمای ۶۰- درجه سانتی‌گراد تا ۸۰+ درجه سانتی‌گراد هیچ گونه تغییر شکل یا رنگی نمی‌دهند. در مواد اولیه ساخت این پروفیل‌ها از کلسیم و روی استفاده می‌شود که همین امر سبب آسیب نرساندن این پروفیل‌ها به محیط زیست و همچنین سطح صیقلی آن‌ها می‌شود که مقاومت خوبی در مقابل جذب آلودگی هوا دارند.

تعریف    PVC

پی وی سی (PVC) یا پلی وینیل کلراید نوعی پلاستیک است که مصرف آن در جهان به صورت سالانه ۵ درصد افزایش دارد. این ماده در تولید لوله PVC درب و پنجره کاربرد بسیار زیادی دارد. لوله PVC نوعی جایگزین مناسب برای لوله‌های مس و آلومینیوم است. این لوله برای آبیاری و زهکشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نصب و اجرای لوله پی وی سی بسیار آسان و راحت می‌باشد، به صورتی که این لوله‌ها به راحتی بریده شده و با چسب یا حرارت جزئی دوباره به یکدیگر متصل می‌شوند. از این ماده در تولید صفحات گرامافون و نوار مغناطیسی نیز استفاده می‌شود.

تفاوت متریال PVC و UPVC

تفاوت لوله  pvc و لوله upvc

یو پی وی سی (UPVC) برای اولین بار در سال ۱۹۱۲ در آزمایشگاه از سنگ نمک و نفت تولید شد. این دو ماده طی یک فرایند شیمیایی تبدیل به پودری سفید شدند که این پودر سفید رنگ همان یو پی وی سی (UPVC) بود. امروزه در ترکیب مواد اولیه تولید لوله پوفیل‌های یو پی وی سی از روی و کلسیم به جای سرب استفاده می‌شود. اضافه کردن این دو ماده به ترکیب مواد اولیه سبب به وجود آمدن مقاومت و سازگاری زیاد با محیط زیست در این لوله‌ها خواهد شد.

در ترکیب مواد اولیه پی وی سی (PVC) از پلیمریزاسیون مونومر وینیل کلراید استفاده می‌شود که ۴۳ درصد وینیل و ۵۷ درصد کلر دارد. این ماده برای نخستین بار در دو مکان متفاوت توسط هنری ویکتور رگنالت و اوگن بومان تولید و کشف شد. لازم به ذکر است که هر دو نفر زمانی پلیمر را مشاهده کردند که این ماده در داخل مخزن وینیل کلراید و زیر نور آفتاب قرار گرفت. برای تولید PVC انعطاف‌پذیرتر می‌توان به مواد اولیه آن فتالیت افزود. با تولید لوله‌های نرم و قابل انعطاف‌تر می‌توان از آن‌ها برای عایق کابل‌ها، کف‌سازی ساختمان و … نیز استفاده کرد.

مزایای لوله و اتصالات PVC

مهم‌ترین مزایای لوله و اتصالات PVC عبارتند از:

اولین لوله و اتصالات PVC ضد حریق بودن آنها است. این نوع لوله و اتصالات به ندرت دچار آتش سوزی می‌شوند و آتش را گسترش نمی‌دهند. به گونه‌ایی که با دور شدن منبع آتش سوزی، سوختن این لوله و اتصالات نیز تمام می‌شود.

· لوله و اتصالات پی وی سی در مقایسه با سایر لوله و اتصالات رطوبت را جذب نمی‌کند.

· یکی از مزایای دیگر که این لوله‌ها را برای سیستم آبیاری و سیم کشی مناسب ساخته است، عایق برق بودن آنهاست.

· لوله و اتصالات PVC دارای مقاومت و طول عمر بسیار زیاد (بیش از ۶۰ سال) می‌باشند. این ماندگاری به معنای مقرون به صرفه بودن آنهاست.

· لوله‌ و اتصالات PVC بسیار سبک و دارای قطر کمتری هستند. بنابراین نصب آنها در سقف و مکان‌هایی با دسترسی دشوار بسیار آسان است.

· لوله و اتصالات PVC دارای مقاومت بسیار بالا در برابر اسیدها، باکتری‌ها و مواد شیمیایی است. عدم ایجاد واکنش شیمیایی و ضد زنگ بودن آنها باعث کاربرد فراوان این لوله‌ها در صنایع شیمیایی شده است.

· قیمت  لوله و اتصالات PVC در مقایسه با لوله‌های فلزی و چدنی بسیار کمتر است.

مزایای لوله و اتصالات UPVC

بارزترین مزایای لوله و اتصالات UPVC عبارتند از:

از آنجا که برای اتصال لوله و اتصالات UPVC از مهره و ماسوره استفاده می‌شود، امکان نصب آنها بسیار آسان و سریع است.

لوله و اتصالات UPVC نه تنها در برابر خوردگی و زنگ زدگی بلکه در برابر کلر آب نیز دارای مقاومت شیمیایی بسیار بالای می‌باشند. به همین دلیل آن لوله‌ها یکی از گزینه‌های مناسب برای استفاده در استخرها و جکوزی‌ها می‌باشند.

یکی از ویژگی‌های متمایز کننده لوله‌های UPVC عدم ته نشینی املاح سیالات و رسوب گیری آنها پس از گذشت چندین سال است.

از آنجا که این لوله‌ها دارای سطح داخلی صاف و صیقلی می‌باشند، هرگز با افت فشار همراه نخواهند بود.

به دلیل طول عمر زیاد، حمل و نقل آسان و نصب سریع، این لوله‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند.

لوله‌های UPVC نسبت به لوله‌های سفالی و سیمانی از مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربات خارجی برخوردارند.

لوله‌های UPVC تقریبا ضد اشتعال هستند و تا دمای ۴۵۴ سانتیگراد نیز دچار حریق نمی‌شوند.

نتیجه‌گیری

همانطور که گفتیم تفاوت لوله pvc و لوله upvc بسیار جزیی است و کماکان جز پرکاربردترین لوله‌های پلاستیکی در صنایع گوناگون محسوب می‌شوند. با وجود تمام مزایا، کماکان کیفیت حرف اول را می‌زند. اگر به دنبال خرید محصولات با کیفیت هستید به سایت sadabco.com مراجعه نمایید. چرا که بازرگانی سداب ارائه دهنده انواع لوله و اتصالات با بالاترین سطح کیفیت می‌باشد.

کد خبر: ۱۲۵٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha