۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
حداکثر فروش نفت در سال آینده یک میلیون بشکه| بودجه ۱۴۰۱ محافظه کارانه تنظیم شود
کارشناس انرژی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

حداکثر فروش نفت در سال آینده یک میلیون بشکه| بودجه ۱۴۰۱ محافظه کارانه تنظیم شود

کهن هوش نژاد کارشناس انرژی با بیان اینکه دولت میزان فروش نفت در ۱۴۰۱ را باید به یک میلیون بشکه کاهش دهد، گفت: با توجه به بلاتکلیفی برجام باید بودجه سال آینده محافظه کارانه تر تنظیم و تصویب شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: دولت میزان فروش نفت در سال آینده را  ۱.۲ میلیون بشکه نفت خام با قیمت ۶۰ دلار بسته است.

روح اله کهن هوش نژاد تحلیل گر بازار انرژی می گوید: هرچند که این میزان هدف گذاری برای فروش نفت نسبت به لوایح بودجه ای سال های گذشته واقع بینانه تر است. با این وجود به دلیل شرایط تحریمی نباید بی گدار به آب زد.  

او معتقد است که مجلس باید میزان هدف گذارری صورت گرفته برای فروش طلای سیاه را حداکثر یک میلیون بشکه در نظر گرفته شود.

تحلیل گر بازار انرژی در گفتگو با بازار با اشاره به وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی طی سال های گذشته، گفت: در ۳ سال نگاه واقع بینانه ای به میزان فروش طلای سیاه خود نداشتیم و به همین دلیل  اهداف بودجه ای در حوزه فروش نفت محقق نشده است. به عنوان مثال برای سال ۹۸ میزان فروش نفت ۱.۵ میلیون بشکه بر مبنای قیمت ۵۴  دلار پیش بینی شده بود. بر اساس هدف گذاری صورت گرفته دولت باید از این محل حدود ۲۴ میلیارد دلار درآمد کسب می کرد اما طبق اعلام دولت وقت این رقم حدود ۹ میلیارد دلار بوده است.

 او در ادامه افزود: در سال ۹۹ به دلیل شرایط تحریمی که کشور با آن مواجه بود دولت میزان فروش نفت یک میلیون بشکه در نظر گرفته شد. با احتساب هر بشکه ۵۰ دلار دولت باید در این سال حدود ۱۵ میلیارد دلار از محل فروش طلای سیاه درآمد کسب می کرد اما آنگونه که از گفته های مسئولین کشور بر می آید کمتر از ۴۰ درصد درآمدهای هدف گذاری شده محقق شد.

او پیش بینی صورت گرفته برای فروش نفت در  سال ۱۴۰۰ به شدت غیر واقع بینانه دانست و گفت: دولت گذشته با خوش‌ بینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای و اتفاقات سیاسی بین‌المللی در لایحه بودجه میزان فروش نفت را  ۲.۳ میلیون بشکه در نظر گرفت. با احتساب قیمت ۴۰ دلار برای هر بشکه، فروش نفت در صورت تحقق هدف گذاری صورت گرفته در بودجه حدود ۲۷ میلیارد دلار باید درآمد نصیب کشور می کرد.  

 از آنجایی که هنوز برجام تعیین تکلیف نشده نباید بی گدار به آب زد. باید محتاطانه رفتار کرد و درباره سهم نفت در بودجه خیلی محافظه کارانه رفتار کرد. حداکثر فروش نفت برای  سال آینده باید یک میلیون بشکه در نظر گرفته شود

این تحلیل گر بازار انرژی درباره میزان فروش نفت گفت: در حال حاضر مرجع رسمی وجود ندارد که میزان فروش نفت را به صورت دقیق و شفاف اعلام کند. اما آمارهای اعلامی از فروش ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه ای نفت ایران حکایت می کند. به عبارت دیگر یک سوم هدف گذاری صورت گرفته در باره فروش نفت تحقق یافته است. جدای از این بر اساس گزارش خزانه داری کل در ۲ ماه ابتدایی سال جاری تنها ۱,۵۰۰ میلیارد تومان از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی درآمد به خزانه دولت واریز شده است. همچنین بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در چهار ماه و نیم ابتدایی امسال تنها ۳ درصد از منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و تنها ۱۵ درصد مصوب چهار و نیم ماهه منبع مذکور در ۱۳۹ روز ابتدای سال محقق شده است.

کهن هوش نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به ارائه اولین سند دخل و خرج دولت سیزدهم به مجلس گفت : بر اساس آنچه اعلام شده دولت میزان فروش نفت برای سال آینده را ۱.۲ میلیون بشکه بر مبنای قیمت ۶۰ دلار در نظر گرفته است. درآمدی که این میزان فروش نفت می تواند محقق کند شبیه پیش بینی سال ۹۸ یعنی حدود ۲۳ میلیارد دلار است. این میزان هدف گذاری برای سال آینده تا حدودی واقع بینانه تر نسبت به سال های قبل است.

او همچنین با اشاره به رکوردهای قیمتی ثبت شده در بازار نفت طی ماه های اخیر، گفت: با توجه به احتمالاتی که درباره بازیابی اقتصاد جهانی از کرونا از نظر قیمتی این هدف گذاری واقع بینانه به نظر می رسد اما  از آنجایی که هنوز برجام تعیین تکلیف نشده نباید بی گدار به آب زد. باید محتاطانه رفتار کرد و درباره سهم نفت در بودجه خیلی محافظه کارانه رفتار کرد.  

این کارشناس انرژی  گفت: با توجه به میزان فروش نفت در ماه های گذشته باید میزان فروش نفت در بودجه سال آینده را حداکثر یک میلیون بشکه در نظر گرفت تا در صورت ادامه تحریم ها منابع درآمدی کشور به چالش کشیده نشود و دولت مجبور نباشد کسری درآمدی خود را از روش هایی همچون استقراض از بانک مرکزی تامین کند.

کد خبر: ۱۲۵٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha