۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
کسبه پاساژ خندق دامغان ۲۲ سال در بلاتکلیفی| سندی که به نام نمی‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

کسبه پاساژ خندق دامغان ۲۲ سال در بلاتکلیفی| سندی که به نام نمی‌شود

دامغان- ۳۲۰ سند تفکیکی ملکی پاساژ خندق دامغان ( بازار بزرگ قائم (عج) ) صادر نشده است و لذا کسبه آن ۲۲ سال در بلاتکلیفی سند ملکی به‌سر می‌برند.

محمد آخوندی، بازار؛ پاساژ خندق (بازار بزرگ قائم) دامغان در بلوار شمالی و در مرکز شهر دامغان و در بهترین نقطه دادوستد این شهر بنا شده است، این پاساژ به عنوان بزرگترین مرکز تجاری دامغان بشمار می‌آید، از سال ساخت این بنا حدود ۲۲ سال می‌گذرد که طی این سال‌ها در بخش صنفی و صدور اسناد تفکیکی با مشکلات عدیده‌ای روبرو است.

این مشکلات به طوری گسترش پیدا کرده که ۳۲۰ سند ملکی این مرکز تجاری به صورت بلاتکلیف رها شده است و هیچ ملکی هیچ سندی ندارد و تمامی خرید و فروش ملکی در این مجتمع به صورت وکالتی و قولنامه‌ای انجام می‌شود که اعتبار قانونی چندانی ندارد، حال بر آن شدیم در خصوص مشکلات ملکی این پاساژ گزارش مصوری تهیه نمائیم که از سمع نظر عزیزان می‌گذرد.

تلاش برای رفع مشکلات
محمدعلی معلی رئیس هیئت امنای پاساژ خندق موسوم به بازار بزرگ قائم (عج) در این باره به خبرنگار بازار می‌گوید: طی این سال‌ها کمیته اقتصادی کمیته امداد و شهرداری دامغان قدم مؤثری در رفع مشکل اسنادی ملکی این پاساژ طی ۲۲ سال برنداشتند و کار به جایی رسیده است که یک مرکز تجاری در وسط شهر دامغان حدود ۲۲ سال بدون سند مانده است و شوراهای قبلی و شهرداران قبلی در خصوص تعیین و تکلیف اسناد ملکی این پاساژ اقدام مؤثری انجام ندادند و فقط حرف و قول‌های بی پشتوانه تحویل دادند.

معلی ادامه داد: هزار نفر در بازار بزرگ قائم (عج) نان‌آور خانه هستند و تمامی مالکان این پاساژ هر روز استرس بی سند دار بودن ملک خویش هستند و هیچ مرجعی هم اعم از کمیته اقتصادی کمیته امداد و شهرداری دامغان تا به الان پاسخگو نبوده است، جالب‌تر آنکه از ملک شخصی این پاساژ به خاطر سند دار نبودن یک وام ۱۰ میلیون تومانی هم نمی‌توان گرفت اما در عوض هریک متر از مغازه‌ای در این پاساژ ۵۰ میلیون تومان ارزش پولی دارد.

۳۲۰ سند ملکی این مرکز تجاری به صورت بلاتکلیف رها شده است و هیچ ملکی هیچ سندی ندارد

وی ادامه داد: به دلیل آنکه این پاساژ سند ملکی ندارد نمی‌تواند هیئت مدیره داشته باشد و نمی‌توان شارژ دریافت کرد، حدود سه سال گذشته یکی از فازهای پاساژ نشست کرد و پنج کامیون خاک ریختیم اما باز هم پر نشد، متأسفانه تمامی لوله کشی‌های پاساژ مستهلک و فرسوده است و پاساژ روبه مستهلک شدن و خرابی می‌باشد که داشتن یک هیئت مدیره قوی پاساژ خندق دامغان را زیبا خواهد کرد.

رئیس هیئت امنای پاساژ خندق دامغان ادامه داد: البته اعضای شورای اسلامی شهر دامغان در دوره ششم عزم و جزم کردند و با برقراری جلسات با کسبه پاساژ خندق دامغان در تلاش در رفع این مشکل بزرگی سندی و صنفی هستند، حال در پایان از شورای شهر و شهرداری دامغان و کمیته اقتصادی کمیته امداد انتظار است پس از گذشت ۲۲ سال فکری به حال اسناد ملکی این پاساژ کنند و ما مالکان را از بحران روحی نجات دهند و این پاساژ را از بلاتکلیفی و روزمرگی و خرابی بنا برهانند.

کسبه پاساژ خندق دامغان ۲۲ سال در بلاتکلیفی| سندی که به نام نمی‌شود

مقصر شهرداری دامغان است
مجری طرح تفکیکی اسناد ملکی بازار بزرگ قائم (عج) نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: کار ساخت این مجتمع تجاری از سال ۷۰ با مشارکت کمیته اقتصادی کمیته امداد و شهرداری دامغان آغاز شد که طبق توافق هزینه ساخت مجتمع بر عهده کمیته اقتصادی و واگذاری زمین، تملک، آزادسازی املاک، آب و برق به انضمام تجمیع و تفکیک و صدور اسناد مالکیت برعهده شهرداری دامغان بوده است.

مجتبی متولی زاده ادامه داد: در خصوص تلاش برای صدور اسناد تفکیکی ملکی این پاساژ حدود ۵۰ جلسه با کارشناسان ثبت در ۱۰۰ صفحه پیگیری شد که دراین دوران املاک شناسایی و پلاک‌های ثبتی ارائه و همچنین قبل از احداث مجتمع تجاری خندق در محدوده خندق حدود ۵۰ پلاک ثبتی بوده است و تا تعیین و تکلیف کل ۵۰ پلاک ثبتی و توافقات با مالکین قبلی زمین مجتمع تجاری خندق، صدور اسناد ملکی با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد بود.

وی افزود: احداث فاز D پاساژ خندق در دستور کار شهرداری دامغان بود که به دلیل بالا بودن نرخ قیمتی مغازه‌های خیابان اصلی مرتبط با این فاز، شهرداری از ساخت این فاز منصرف و صدور اسناد تفکیکی ملکی پاساژ خندق دامغان کاز زمان بری است و نیازمند کار کارشناسی ثبتی و تعامل و توافق با مالکان قبلی زمین مجتمع خندق خواهد بود.

تلاش برای صدور اسناد تفکیکی ملکی این پاساژ حدود ۵۰ جلسه با کارشناسان ثبت در ۱۰۰ صفحه پیگیری شد

یکی از کسبه‌های بازار بزرگ قائم (عج) دامغان در این باره می‌گوید: مسئولیت مشکلات سندی ملکی پیش آمده برعهده شهرداری دامغان بوده و مقصر اصلی شهرداری است و بایستی پاسخگو باشد، شهرداری دامغان در آن زمان بدون بررسی و تعیین و تکلیف و رضایت مالکان ملک، بدون استفاده از نقشه هوایی و نقشه برداری تمامی پلاک‌ها و توافق با مالکان ملک اقدام به تخریب ملک‌نمود که بزرگترین اشتباه احداثی شهرداری دامغان درآن زمان بوده است و حال باید پاسخگو باشد.

کمیته‌ای ایجاد شده است
مجتبی ایمانیان رئیس شورای اسلامی شهر دامغان درخصوص مشکلات اسناد تفکیکی مجتمع بزرگ خندق دامغان گفت: یک طرف قرارداد مجتمع تجاری قائم (عج)، شهرداری دامغان و طرف دیگر قرارداد کمیته اقتصادی کمیته امداد است و حق شهرداری و شورای شهر و کسبه پاساژ خندق است که نماینده ای از کمیته اقتصادی کمیته امداد به دامغان بیاید تا در جلسات متعدد مشکلات سندی این مجتمع را رفع کنیم که ارتباطات با نماینده کمیته اقتصادی بیشتر در حد تماس تلفنی با یکی از اعضای شورای شهر دامغان است.

وی با بیان اینکه به عنوان رئیس شورا از نماینده کمیته اقتصادی کمیته امداد دعوت می‌کنم به شهرستان دامغان بیاید و اگر نماینده نیامد ما تا دو هفته دیگر به تهران خواهیم رفت، ابراز کرد: مقرر شده که شهرداری دامغان به تمام تعهدات خود به مجتمع اقتصادی و مالکان مغازه‌های بازار بزرگ قائم (عج) در همه قراردادها و توافقات مربوطه اقدام کنند و همچنین در شورای شهر مصوب شد مجتمع اقتصادی کمیته امداد نیز در صورت عدم انجام تعهدات مربوطه مسئولیت پاسخگویی به اشخاص حقیقی و حقوقی در کلیه مراجع قانونی و قضایی را باید بپذیرد.

یک طرف قرارداد مجتمع تجاری قائم (عج)، شهرداری دامغان و طرف دیگر قرارداد کمیته اقتصادی کمیته امداد است

رئیس شورای شهر دامغان در پایان افزود: کمیته‌ای متشکل از نمایندگان شهرداری، شورا و مجتمع اقتصادی و نماینده کسبه پاساژ خندق دامغان و سایر کارشناسان به منظور تلاش و جدیت در امر رفع مشکل اساسی اسنادی ملکی این پاساژ تشکیل خواهد شد.

حال باید دید که تکلیف اسناد این مغازه‌ها و بازاریان چه می‌شود؟ آیا می‌توانند بالاخره با تلاش مسئولان دامغان، مشکلات خودشان را رفع کنند و در این ملغمه مشکلات آیا می‌توانند بازار شب عید را به خوبی پیش ببرند؟

کد خبر: ۱۲۵٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha