۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
رها رها رها؛ ارز/ دلالها نرخ تعیین می‌کنند
رقابت صرافی ها و بازار آزاد با موج سواری سفته بازان

رها رها رها؛ ارز/ دلالها نرخ تعیین می‌کنند

قیمت دلار این روزها با روندی رو به رشدی همراه شده است، به عقیده کارشناسان اگر بانک مرکزی برای ساماندهی این بازار مهم اقتصادی وارد عمل نشود، نرخ انواع ارز دربازار آزاد همچنان سیر صعودی را خواهد پیمود.

اسدالله خسروی؛ خبرگزاری بازار- دلار در آخرین روز سال گذشته ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان رقم خورد، پس از تعطیلی طولانی در بازار ارز به دلیل شیوع ویروس کرونا، قیمت ها در ایام نوروزودر بازار آزاد دچار تغییر شد تا برخی از موقعیت بوجود آمده سوء استفاده کنند و قیمت دلار را در بازار آزاد به بیش از ۱۶ هزار تومان در سال جدید برسانند.

افزایش قیمتی که به عقیده کارشناسان غیرمنطقی بوده چرا که نرخ این کالا در خلا مدیریت بانک مرکزی و نهادهای مرتبط توسط سفته بازاران تعیین می شود. البته بازارساز ارز نیز در پی افزایش قیمت دلار در بازار آزاد دیروز برای اولین بار در سالجاری قیمت دلار را افزایش داد.

گرانی ۹۰۰ تومانی نرخ دلار صرافی ها نسبت به آخرین روز سال ۹۸

دیروز صرافی‌های بانکی هر دلار را با رشد ۹۰۰ تومانی قیمت نسبت به آخرین روز کاری سال ۹۸ (۲۸اسفند) به ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان برای فروش رساندد.

در اولین روز معاملات سال جاری بازار ارز، نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان و فروش ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان رقم خورد.

امروز نیز صرافی‌های بانک‌ها همچون دیروز قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده‌اند این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کنند. همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان است.

دلار بازار آزاد ۱۶ هزار ۴۰۰ تومان شد

در بازار آزاد نیز قیمت دلار ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان، یورو ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان و درهم امارات ۴ هزار و ۵۸۰ تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

یک کارشناس بانکی در گفتگو با " بازار" گفت: زمانی که بانک مرکزی بازار ارز را به حال خود رها کند بی شک قیمت ها دستخوش تغییرات قرار می گیرند و تعیین نرخ ارز به دست دلالان می افتد.

احمد حاتمی یزدی با بیان این که افراد متخصص این روزها وارد بازار ارز نمی شوند، افزود: این افزایش قیمت مقطعی است اما چنانچه بانک مرکزی بازار ارز را با سیاست های کارشناسانه مدیریت نکند احتمال افزایش قیمت ها در این بازار دور از انتظار نیست.

قیمت ها نباید بدست دلالان بیفتد

وی خاطرنشان کرد: معمولا افزایش قیمت ارز در بازار آزاد توسط دلالان صورت می گیرد چرا که فعالیت آنها رصد نمی شود اما از آنجایی که قیمت ارز در صرافی بانک ها افزایش یافته است بنابراین این نوسان قیمت نیاز به مدیریت قوی و ضروری در کوتا ترین زمان ممکن دارد.

قیمت طلا و سکه نیز این روزها در پی شیوع کرونا در جهان روندی صعودی به خود گرفته است، چرا که سرمایه گذاران خارجی در پی سقوط بازارهای سرمایه و تعطیلی بخش عمده ای از مراکز تولید همچنین کاهش تجارت های بین المللی خرید طلا را به عنوان بهترین گزینه برای سرمایه گذاری می دانند.

قیمت سکه و طلا در اوج 

ازآنجایی که نرخ طلا متاثر از قیمت انس جهانی است، بنابراین قیمت طلا و سکه مدتی است بشدت بالا رفته  و احتمال افزایش بیش از آن نیز وجود دارد.

امروز در بازارآزاد قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶۵۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان است.

همچنین قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و طرح قدیم ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۶۵۳ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار ۸۷۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۲ میلیون و ۸۲۷ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۶۱۸.۳ دلار معامله می‌شود.

کد خبر: ۱۲٬۵۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha