۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
ظرفیت تولید گاز در شوریجه ۲ برابر می شود| تولید ۴.۵ میلیارد مترمکعب در مخزن ذخیره سازی شمال شرق کشور

ظرفیت تولید گاز در شوریجه ۲ برابر می شود| تولید ۴.۵ میلیارد مترمکعب در مخزن ذخیره سازی شمال شرق کشور

نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: ظرفیت تولید مخزن شوریجه از ۲۰ میلیون به ۴۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد. تولید سالانه نیز از ۲.۲۵ میلیارد به ۴.۵ میلیارد متر مکعب در سال افزایش می یابد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: قرارداد توسعه  ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و شرکت مپنا  امضا شد. هدف اصلی این قرارداد تراز کردن بین تولید و مصرف گاز است.  آنگونه که مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرده با اجرایی شدن این قرارداد ظرفیت تولید مخزن شوریجه از ۲۰ میلیون متر مکعب به ۴۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد. جدای از این رقم تولید سالانه نیز از ۲.۲۵ میلیارد متر مکعب به ۴.۵ میلیارد متر مکعب در سال افزایش می یابد.

با اجرایی شدن  قرارداد بین مپنا و شرکت مهندسی و توسعه گاز  ظرفیت تولید مخزن شوریجه از ۲۰ میلیون متر مکعب به ۴۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد. جدای از این رقم تولید سالانه نیز از ۲.۲۵ میلیارد متر مکعب به ۴.۵ میلیارد متر مکعب در سال افزایش می یابد

نقد پر کاری در صنعت گاز
رضا نوشادی در مراسم تنفیذ قرارداد طرح ذخیره‌سازی گاز میدان خانگیران – مخزن شوریجه D با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون تولید گاز از ۷ میلیون متر مکعب به ۸۷۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است، گفت: این میزان تولید تا جایی است که منتقدان و تحلیلگران در حوزه گاز عنوان می‌کنند که به برخی مناطق نباید گازرسانی می‌شد در واقع انتقاد به پرکاری در صنعت گاز است.

او همچنین افزود: امروز ۱۸۷۰ کیلومتر لوله با سایز بزرگ در دستور کار قرار گرفته، تعداد ایستگاه‌ها دو رقمی شده و این یک رکورد است. طرح پالایشی و دیسپچینگ نیز در سطح قابل قبولی است بنابراین باید گفت که صنعت گاز کشور در یک دوران پرتکاپو قرار دارد و صعود به قلل دیگر نیز هدفگذاری شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به پروژه ذخیره‌سازی گاز مخزن شوریجه گفت: با این قرارداد برای اولین بار مدیریت مخزن را در راستای زنجیره ارزش به عهده می‌گیریم. این مدیریت مخزن از طریق قرارداد برون‌سپاری انجام می‌شود که همین موضوع هدفگذاری برای رشد را نشان می‌دهد.

توسعه میادن گازی مختار و قزل قلعه
او همچنین گفت: به زودی میدان سراجه قم را نیز واگذار خواهیم کرد. همچنین برای اولین بار توسعه میادین گازی مختار و قزل‌قلعه را نیز در دستور کار خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران همچنین یادآور شد: دو پروژه مهم دیگر ما در زمینه ذخیره‌سازی، گنبد نمکی کاشان و یورد شاه ورامین است که به زودی عملیات اجرایی این دو میدان هم آغاز خواهد شد.

نوشادی با بیان اینکه ما در اجرای طرح‌های جدید گازی بسیار گزیده‌کار و سخت‌ سلیقه هستیم، اذعان کرد: ما به مدد مجموعه مپنا به سمت بازیابی انرژی حرکت خواهیم کرد. جاهایی که مشکل آب داریم به سمت سیکل بسته و در مناطقی که مشکل نداریم سیکل باز اجرا خواهیم کرد.

او همچنین با تاکید بر اینکه نباید انرژی را رایگان هدر بدهیم، بیان کرد: برای طرح‌هایی مثل مینی ال ان جی نیز بسیار گزیده‌کار هستیم و بنای ما این است که مشخص شود این طرح‌ها مشکل تولید، انتقال، ذخیره و توزیع گاز را حل می‌کند چرا که امروز دیگر از دوران درآمدهای سرشار نفتی عبور کرده‌ایم. بنابراین حتی اگر تحریم هم نبودیم باید به صورت گزیده هر پروژه‌ای را اجرا کنیم.

مدیرعامل مپنا: با اجرای طرح افزایش ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه و با استفاده از توان بخش داخلی در تلاشیم که ناترازی گاز در زمستان را جبران کنیم

با دادن آدرس غلط مصرف  را بالا بردیم
عباس علی‌آبادی  مدیرعامل مپنا در این مراسم  با اشاره به کوتاهی های انجام شده در حوزه انرژی، گفت: ما از جهاتی در حوزه انرژی عملکرد خوبی داشته‌ایم اما جهاتی نیز قابل نقد است زیرا در بخش مصرف، توجهی به اهمیت این کالای راهبردی نداریم.

با بیان اینکه به دلیل آدرس غلط، مصرف بی‌رویه افزایش می‌یابد، ابراز امیدواری کرد: در سطح ملی، به ناترازی تولید و مصرف توجه شود زیرا شدت مصرف انرژی در کشور ما از عرف بین‌المللی بالاتر است.

او همچنین با تاکید بر اهمیت ذخیره‌سازی انرژی گفت: ما در حال حاضر در حوزه برق ۸۶ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده و در فصل زمستان ۴۰ هزار مگاوات مصرف داریم اما همین میزان ظرفیت ما را با کمبود مواجه می‌کند زیرا در تولید و مصرف، ناترازی داریم و این باعث شده تا برای پیک‌سایی مجدداً به سمت تولید نیروگاه برویم.

او تاکید کرد: در حوزه گاز هم نگرانی ما بابت همین مصرف بی‌رویه است به طوری که مسئولین گاز و برق نسبت به تامین این دو حامل انرژی هشدار داده‌اند و تا جایی که ممکن است در زمستان قطعی برق و گاز داشته باشیم.

مدیرعامل مپنا با اشاره به پروژه امضای قرارداد امروز برای توسعه مخزن ذخیره گاز خاطرنشان کرد: این پروژه تلاش می‌کند ناترازی همزمانی را تراز کند و از این منظر بسیار بااهمیت است.

علی‌آبادی با بیان اینکه ما مکلفیم پروژه مورد نظر را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم، ابراز امیدواری کرد: در زمان مناسب و مقتضی، پروژه به اتمام برسد.

کد خبر: ۱۲۵٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha